Orang Ainu

(Dilencongkan dari Ainu)

Orang Ainu (Jepun: アイヌ) IPA: [ʔáinu] (juga dipanggil Ezo dalam catatan bersejarah) merupakan sekelompok etnik pribumi di Hokkaidō, Kepulauan Kuril, dan Sakhalin. Kini mungkin terdapat lebih 150,000 orang Ainu; bagaimanapun perangkaan tepat tidak diketahui kerana ramai orang Ainu enggan mendedahkan keturunan mereka gara-gara isu perkauman di Jepun. Juga ramai orang Ainu yang masih ada yang tidak sedar akan keturunan mereka, kerana orang-orang tua mereka merahsiakan keturunan mereka agar melindungi anak-anak dan cucu-cucu dari menghadapi masalah sosial.

Ainu

Segolongan orang Ainu, foto 1904.
Kawasan ramai penduduk
 Jepun
 Rusia
Bahasa
Bahasa Ainu merupakan bahasa tradisional. Menurut kajian Alexander Vovin, pada tahun 1996 cuma 15 penutur fasih yang wujud, dan penutur asli terakhir loghat Sakhalin meninggal dunia pada tahun 1994. Kebanyakan orang Ainu hari ini menjadikan bahasa Jepun atau bahasa Rusia sebagai bahasa ibunda. *Gordon, Raymond G., Jr. (ed.) (2005). Ethnologue: Languages of the World, Fifteenth edition. Dallas: SIL International. ISBN 1-55671-159-X.CS1 maint: multiple names: authors list (link) CS1 maint: extra text: authors list (link)
Agama
Animisme, Ortodoks Rusia, Buddha
Pakaian istiadat Ainu. Muzium British.
Korban beruang Ainu. Lukisan gulungan Jepun, kira-kira tahun 1870.

Nama "Ainu" bersempena perkataan aynu, yang bermaksud "manusia" (khususnya apabila dibandingkan dengan kamuy iaitu dewa-dewi) dalam loghat Hokkaidō bahasa Ainu; Emishi, Ezo atau Yezo (蝦夷) merupakan nama bahasa Jepun bagi kaum ini yang dipercayai berasal dari bentuk lama untuk perkataan Aimu Sakhalin moden yang berbunyi enciw atau enju, juga bermaksud "manusia". Istilah Utari (Jepun: ウタリ) ("rakan") kini lebih disukai sesetengah anggota minoriti ini.

Pautan luar sunting