America's Got Talent

America's Got Talent (sering disingkat sebagai AGT) ialah pertandingan pertunjukan bakat Amerika yang disiarkan di televisyen, dan merupakan sebahagian daripada francais Got Talent global yang dicipta oleh Simon Cowell. Program ini dihasilkan oleh Fremantle USA dan Syco Entertainment, dan disiarkan di rangkaian televisyen NBC. Ia mula ditayangkan pada 21 Jun 2006, selepas rancangan untuk edisi British pada 2005 digantung berikutan pertikaian dalam pihak penyiar British ITV. Pengeluaran kemudiannya akan disambung semula pada tahun 2007[3] berikutan kejayaan musim pertama. Setiap musim dijalankan terutamanya semasa jadual musim panas rangkaian, dan telah menampilkan pelbagai hos sepanjang sejarah program. Hos semasa ialah Terry Crews.

America's Got Talent
Genre
PenciptaSimon Cowell[1]
PengarahRussell Norman[1]
Pengarah kreatif
Pengacara
Juri
Negara asalAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bilangan musim18
Bilangan episod417
Penerbitan
Penerbit eksekutif
  • Simon Cowell
  • Sam Donnelly
  • Jason Raff
  • Rob Wade
  • Trish Kinane
  • Richard Wallace
Tempoh siaran60–120 minit
Syarikat penerbitan
Penyiaran
Saluran asalNBC
Format gambar
Siaran asal21 Jun 2006 (2006-06-21) – kini
Kronologi
Rancangan berkaitan
Laman sesawang

Program ini menarik pelbagai peserta dari seluruh Amerika Syarikat dan luar negara yang memiliki beberapa bentuk bakat. Lakonan terdiri daripada nyanyian, tarian, komedi, silap mata, aksi, varieti dan genre lain. Setiap peserta atau pelakon yang mengikuti uji bakat, cuba mendapatkan tempat dalam episod langsung sesuatu musim, dengan menarik perhatian panel hakim. Barisan semasa terdiri daripada Cowell,[4] Howie Mandel, Heidi Klum dan Sofía Vergara. Peserta yang menyertai episod langsung bersaing antara satu sama lain untuk meraih undian hakim dan orang ramai untuk mencapai perlawanan akhir secara langsung. Pemenang menerima hadiah wang tunai yang besar (terutamanya dibayar beransur dalam satu tempoh masa), dan sejak musim ketiga, peluang untuk menjadi tajuk utama rancangan di Las Vegas Strip.

Rancangan itu sendiri telah menjadi kejayaan penarafan untuk NBC, menarik secara purata kira-kira 10 juta penonton semusim. Pada tahun 2013, sebuah buku bertajuk Inside AGT: The Untold Stories of America's Got Talent telah dikeluarkan, memberikan penerangan tentang musim, peserta, hakim dan teknik pengeluaran rancangan itu. Ia termasuk wawancara terperinci dengan peserta dari semua musim, sehingga tarikh penerbitan buku.[5]

Siri ini telah berjalan selama tujuh belas musim, dan telah melahirkan tiga pertandingan ranting: America's Got Talent: The Champions yang ditayangkan pada Januari 2019, AGT: Extreme, yang ditayangkan pada Februari 2022, dan America's Got Talent: All-Stars, yang ditayangkan pada Januari 2023. Musim ke-18 siri utama ditayangkan pada Mei 2023.

Sejarah sunting

 
Simon Cowell, pencipta America's Got Talent dan francais Got Talent, ialah hakim utama francais versi antarabangsa British. Beliau telah berkhidmat sebagai hakim di AGT sejak Mei 2016.

Konsep America's Got Talent telah direka oleh pencipta X Factor dan eksekutif Sony Music, Simon Cowell, yang berusaha untuk mencipta pertandingan bakat yang jauh lebih hebat daripada pertandingan bakat lain yang disiarkan di televisyen. Cadangannya yang pertama kali dibuat kepada rangkaian televisyen British ITV pada tahun 2005, ialah satu pertandingan di mana peserta dari mana-mana umur dan lokasi boleh masuk dengan sebarang bentuk bakat yang mereka pilih untuk tampil. Rangkaian itu menggemari konsep itu, dan membenarkan pengeluaran bagi episod perintis untuk menguji format, dengan Cowell membentuk panel yang terdiri daripada dirinya dan dua hakim lain (termasuk wartawan tabloid Piers Morgan).[6] Ujian itu terbukti berjaya. Rancangan asal program ini adalah edisi British yang akan diterbitkan dan disiarkan antara 2005 dan 2006, dihoskan oleh personaliti televisyen British Paul O'Grady yang telah membantu dalam sesi ujian[7] (sebelum Cowell akan mencadangkan format televisyen Amerika). Bagaimanapun, O'Grady terlibat dalam pertikaian dengan ITV semasa menjalankan program baharu itu, akhirnya menamatkan kontraknya dengan mereka dan berpaling tadah ke rangkaian British yang lain.[8]

Akibatnya, Cowell menggantung kerja bagi edisi British, dan mempercepatkan usahanya untuk melancarkan format di Amerika. Mendekati beberapa rangkaian, Cowell menerima tawaran daripada NBC untuk menghasilkan pertandingan televisyennya buatu rangkaian mereka, berikutan maklum balas yang diberikan kepada ujian rintisan yang dibuat di ITV, dan bersetuju dengan kontrak untuk menerbitkan lima belas episod untuk jadual musim panas 2006. Cowell bekerja dengan Fremantle dan syarikatnya Syco Entertainment, tetapi memutuskan untuk tidak menjadi hakim untuk program baharu itu, sebaliknya memilih untuk bertindak sebagai penerbit eksekutif. Regis Philbin berkhidmat sebagai hos,[9] dengan David Hasselhoff, Brandy Norwood dan Morgan sebagai hakim.[10] Musim pertama terbukti berjaya, membawa NBC mentauliahkan musim tambahan, dan mendorong ITV menghubungi Cowell dengan niat untuk menyambung semula pengeluaran pada edisi British untuk 2007. Kejayaan Britain's Got Talent (bersama-sama siri Amerika), menyebabkan Cowell menerima tawaran hak format pertandingan, sekali gus mencipta francais Got Talent.

Format sunting

Uji bakat sunting

Pertandingan setiap tahun bermula dengan satu set peringkat uji bakat, yang pertama ialah "uji bakat pengeluar" (Producers' Auditions), dijalankan di pelbagai bandar di seluruh Amerika.[11] Peringkat ini terbuka kepada semua bentuk lakonan dan diadili oleh kumpulan bebas, dan dengan itu menentukan siapa yang akan mengambil bahagian dalam peringkat uji bakat seterusnya bertajuk "uji bakat hakim" (Judges' Auditions). Ini diadakan di tempat awam di bandar terpilih seluruh negara, dan dihadiri oleh hakim yang mengendalikan pertandingan tahun itu.

Setiap peserta yang mencapai tahap uji bakat ini ditahan di luar pentas dari kawasan persembahan utama di ruang menunggu, dan diberi nombor yang menandakan bila mereka akan membuat persembahan. Setelah dipanggil di hadapan hakim, peserta diberi masa 90 saat untuk menunjukkan aksi mereka, dengan penonton langsung hadir untuk semua persembahan. Setiap hakim diberi buzer, dan boleh menggunakannya semasa persembahan jika mereka tidak tertarik, tidak menyukai apa yang dilakukan, atau merasakan perbuatan itu membuang masa mereka. Jika seorang peserta dikenakan buzer oleh semua hakim, persembahan mereka secara automatik tamat. Pada akhir persembahan, para hakim memberikan kritikan dan maklum balas yang membina tentang apa yang mereka lihat, di mana mereka masing-masing diberi undian. Seseorang peserta memerlukan undi majoriti yang meluluskan prestasi mereka untuk meneruskan ke peringkat seterusnya, jika tidak, mereka akan tersingkir daripada program pada peringkat itu. Banyak aksi yang diteruskan mungkin dipotong atau kehilangan tempat kerana slot terhad yang tersedia ke peringkat seterusnya. Penggambaran setiap musim bermula apabila uji bakat hakim sedang berlangsung, dengan penyampai rancangan berdiri di sayap setiap pentas tempat untuk menemu bual, dan memberikan ulasan peribadi tentang persembahan peserta.

Dari musim kelima hingga ketujuh, pelakon yang tidak menghadiri uji bakat secara langsung boleh menyerahkan uji bakat yang dirakam dalam talian melalui YouTube . Aksi daripada uji bakat dalam talian kemudiannya dipilih untuk bersaing di hadapan hakim dan penonton secara langsung semasa bahagian "pertunjukan langsung" musim ini, sebelum ke separuh akhir. Sebelum kemasukan pusingan ini, rancangan itu mempunyai episod uji bakat yang berasingan dalam musim 3 dan 4 (2008–2009) bagi peserta yang menyiarkan video di MySpace.[12]

Pada musim kesembilan, rancangan itu menambah format baharu pada uji bakat dalam bentuk "buzer emas" (Golden Buzzer) yang mula membuat penampilan dalam francais Got Talent sejak ia diperkenalkan dalam edisi Jerman. Semasa uji bakat, setiap hakim dibenarkan menggunakan buzer ini untuk menghantar lakonan secara automatik ke dalam rancangan langsung, tanpa mengira pendapat hakim lain. Apabila ia digunakan pada mulanya, buzer hanya menyelamatkan peserta daripada penyingkiran. Satu-satunya peraturan buzer emas ialah hakim boleh menggunakannya sekali sahaja setiap musim. Tuan rumah kemudiannya dibenarkan menggunakan buzer emas untuk satu lakonan bermula dari musim ke-11.

Pusingan kedua sunting

Selepas uji bakat selesai, para hakim menjalankan sesi khas (atau pusingan "uji bakat" kedua) untuk menentukan peserta mana yang akan mendapat tempat dalam pusingan langsung pertandingan, walaupun format untuk peringkat ini telah diubah beberapa kali sepanjang tempoh sejarah program tersebut. Apabila pentas itu mula-mula dicipta selepas musim pertama, ia telah direka bentuk mengikut format "kem but" bertajuk Las Vegas Callbacks. Di bawah peraturan format, peserta yang berjaya melalui uji bakat awal boleh menjalani latihan untuk menyempurnakan lakonan mereka, di mana masing-masing akan ditugaskan kepada kumpulan peserta tertentu dan membuat persembahan untuk kali kedua di hadapan hakim. Buzer akan digunakan untuk menamatkan persembahan pada bila-bila masa terhadap mereka yang tidak difikirkan layak, dan akan disingkirkan.

Dari musim keempat hingga kesembilan, format telah ditukar kepada padanan dalam Britain's Got Talent. Peserta yang berjaya melalui uji bakat awal mempunyai rakaman uji bakat mereka disemak oleh hakim, yang menetapkan setiap satu ke dalam kumpulan tertentu, dan tidak perlu membuat persembahan lagi (melainkan hakim meminta ini). Aksi yang mereka sukai akan diperuntukkan ruang dalam pusingan langsung, dengan bakinya disingkirkan daripada pertandingan musim itu. Semua peserta dibawa balik untuk mengetahui keputusan pertimbangan hakim. Format itu bertajuk "Vegas Verdicts" dan diadakan di Las Vegas Strip. Bagi musim terakhir penggunaannya, ia telah digelar semula sebagai "Minggu Penghakiman" (Judgement Week) dan dijalankan di New York pula.[13]

Dari musim ke-10 hingga ke-11, format pentas telah ditukar semula di bawah susunan baharu yang digelar Judge Cuts. Di bawah peraturan format baharu, peserta yang lulus uji bakat awal menjalani uji bakat peringkat kedua di hadapan hakim di tempat tetap. Bagaimanapun, persembahan mereka bukan sahaja diadili oleh panel, tetapi juga oleh hakim jemputan khas, dengan semua peserta dibahagikan kepada empat kumpulan. Setiap kumpulan akan diadili oleh hakim jemputan mereka sendiri. Seperti dalam uji bakat, hakim utama boleh menggunakan buzer mereka pada bila-bila masa untuk menghentikan persembahan, manakala hakim jemputan akan dibenarkan menggunakan buzer emas buat peserta yang mereka sukai (serta memberikan ulasan tentang persembahan yang mereka tonton). Pada musim ke-15, pusingan itu dipendekkan menjadi satu episod dan tidak menampilkan hakim jemputan disebabkan oleh wabak COVID-19 di Amerika Syarikat pada 2020. Pusingan itu telah digantikan kepada susunan semasanya untuk musim ke-16, menyamai pusingan Britain's Got Talent pada masa itu.

Pusingan langsung sunting

Peserta yang lulus uji bakat mereka dan mendapat tempat dalam pusingan langsung pertandingan, termasuk mereka yang menerima buzer emas selepas pengenalan format dan pindaan seterusnya untuk menyamai edisi Got Talent yang lain, dibahagikan kepada kumpulan dan bersaing antara satu sama lain untuk mendapatkan tempat dalam perlawanan akhir secara langsung. Episod langsung pertandingan diadakan dalam tempat yang ditetapkan (lokasinya berbeza-beza), dengan susunan semasa tertumpu pada tempat di Los Angeles dan episod langsung untuk setiap musim disiarkan setiap minggu di rangkaian. Susunannya berbeza daripada jadual yang digunakan oleh edisi antarabangsa yang lain. Britain's Got Talent, sebagai contoh, menyiarkan episod langsungnya dalam tempoh seminggu. Struktur pusingan langsung mengikut peringkat pertandingan ini telah berbeza-beza, tetapi lebih kerap diatur sebagai suku akhir, separuh akhir dan final itu sendiri. Musim-musim sebelumnya berbeza-beza, kadangkala pusingan akhir dibahagikan kepada pusingan berasingan.

Mereka yang layak ke perlawanan akhir musim bersaing antara satu sama lain untuk mendapatkan undian terbanyak daripada orang ramai, dengan bilangan finalis berbeza-beza antara musim. Musim terkemudian membenarkan setiap finalis lebih daripada satu persembahan dan kadangkala disertai oleh tetamu selebriti, pemenang sebelumnya atau peserta terkenal dari musim sebelumnya. Peserta dengan undian terbanyak dinobatkan sebagai pemenang dan menerima hadiah wang tunai. Walaupun ditetapkan sebagai $1 juta bagi setiap pengiklanan program, sebenarnya pemenang boleh memilih sama ada untuk mengambilnya sebagai jumlah sekali gus, atau sebagai anuiti kewangan daripada jumlah ini yang dibayar selama 40 tahun pada sekitar $25,000 setahun; kedua-dua pilihan dikenakan cukai.[14] Sejak musim ke-10, pemenang juga akan membuat persembahan pada persembahan keputusan pertama musim depan. Mulai 2008, program ini juga termasuk hadiah tambahan sebagai tajuk utama pertunjukan, kecuali antara 2010 dan 2013, di mana finalis yang menang menjadi artis utama sebuah jelajah negara;[15][16] pertunjukan mereka lazimnya diadakan di Las Vegas.[17]

Siaran antarabangsa sunting

Siaran program telah disediakan untuk diedarkan ke rangkaian lain dalam pasaran televisyen antarabangsa, termasuk yang berikut:

  • Di United Kingdom, America's Got Talent disiarkan oleh ITV dan TruTV (sejak musim pertama program itu), termasuk melalui siaran serentak di rangkaian Local Television Limited.
  • Di Kanada, program ini disiarkan oleh Citytv. Ia menjadi pengganti dalam penjadualan bagi francais Kanada, Canada's Got Talent, selepas 2012. Pada Jun 2021, diumumkan bahawa Canada's Got Talent akan kembali pada musim bunga 2022.[18]
  • Di Indonesia, America's Got Talent telah disiarkan oleh NET. sejak Oktober 2016. Pada asalnya, ia disarkan pada jadual hujung minggu untuk minggu pertamanya,[19] kemudian diperuntukkan kepada jadual hari minggu rangkaian sebagai pengganti bagi slot drama TV yang telah tamat.[20]
  • Di Singapura, rancangan itu disiarkan di Saluran 5 Mediacorp bagi beberapa musim terpilih.
  • Di Filipina, ia pada asalnya disiarkan di ABS-CBN dari 2008 hingga 2010, sebelum tayangan perdana Pilipinas Got Talent. Program ini kemudiannya dipindahkan ke Studio 23 sehingga Januari 2014, sebelum ia dijenamakan semula kepada ABS-CBN Sports+Action (kini dijenamakan sebagai ABS-CBN S+A), dan kemudian The Game Channel sehingga penutupannya pada 2015. Sejak 2016, episod America's Got Talent disiarkan di AXN Philippines dan di RTL CBS Entertainment (kini Blue Ant Entertainment).

Rujukan sunting

  1. ^ a b "About the Show". NBC. Diarkibkan daripada yang asal pada June 3, 2015. Dicapai pada June 13, 2015.
  2. ^ "Brian Burke: From Performer to Director". The American Musical and Dramatic Academy. December 12, 2012. Dicapai pada May 19, 2021.
  3. ^ "Trade marks – find by number". Ipo.gov.uk. Dicapai pada November 29, 2011.
  4. ^ Chan, Anna (October 22, 2015). "Simon Cowell to Replace Howard Stern as Judge on America's Got Talent for Season 11". US Weekly. American Media, Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada October 23, 2015. Dicapai pada October 22, 2015.
  5. ^ Daly, Sean and Ashley Majeski.
  6. ^ McGarry, Lisa (13 January 2012). "Fern Britton was supposed to be Britain's Got Talent judge". Unreality TV. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 December 2013. Dicapai pada 28 December 2013.
  7. ^ Kilkelly, Daniel (13 August 2005). "O'Grady to host prime-time talent show". Digital Spy. Hearst Magazines UK. Dicapai pada 13 August 2005.
  8. ^ McGarry, Lisa (23 February 2006). "Paul O'Grady Quits Simon Cowell's New ITV Show!". Unreality TV. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 July 2007. Dicapai pada 23 February 2006.
  9. ^ "Regis Philbin To Host NBC's America's Got Talent". MovieWeb. May 10, 2006.
  10. ^ Andy Dehnart (May 22, 2006). "David Hasselhoff, Brandy, and Piers Morgan will judge NBC's America's Got Talent". Reality Blurred.
  11. ^ "Performance FAQ". Official America's Got Talent Audition Site 2017-2018. January 10, 2014. Dicapai pada August 18, 2017.
  12. ^ Glazowski, Paul (April 29, 2008). "MySpace Opens Six-Day Virtual Audition For America's Got Talent". Mashable. Dicapai pada August 18, 2017.
  13. ^ Starr, Michael. "America's Got Talent Live At Radio City". New York Post.
  14. ^ "Does the America's Got Talent: The Champions winner get prize money?". Metro (dalam bahasa Inggeris). 2019-02-19. Dicapai pada 2019-02-20.
  15. ^ Fera, Jessica (October 21, 2010). "Jackie Evancho Featured on 'Oprah Winfrey Show'". WPXI.com. Diarkibkan daripada yang asal pada August 30, 2011. Dicapai pada October 12, 2011.
  16. ^ "Michael Grimm says he feels blessed to be a part of 'America's Got Talent,' hitting Caesars today". Las Vegas Review-Journal. October 8, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada October 11, 2010. Dicapai pada November 14, 2010.
  17. ^ "America's Got Talent Live Concert Tour". Facebook. m/s. About America's Got Talent Live. Diarkibkan daripada yang asal pada June 1, 2015. Dicapai pada June 1, 2015.
  18. ^ Jake Kanter (June 8, 2021). "Canada's Got Talent Revived After Nine-Year Hiatus; Simon Cowell Takes America's Got Talent To Las Vegas". Deadline Hollywood. Dicapai pada June 8, 2021.
  19. ^ NET [@netmediatama] (October 22, 2016). "Mulai malam ini, setiap Sabtu & Minggu America's Got Talent akan hadir pkl 22.00 WIB. Stay tuned!" (Twit). Dicapai pada November 1, 2016 – melalui Twitter.
  20. ^ "Akhir Ceritanya Menggantung, Kesempurnaan Cinta akan Berlanjut ke Season 3". Dicapai pada November 1, 2016.

Pautan luar sunting