Bahasa-bahasa Indo-Arya

(Dilencongkan dari Bahasa Indo-Aryan)

Bahasa Indo-Arya (termasuk juga Indik dalam konteks kajian Indo-Eropah) [1] ialah salah satu cabang daripada keluarga bahasa Indo-Eropah.

Indo-Arya
Indil
Taburan
geografi:
Asia Selatan
Klasifikasi bahasa:Indo-European
Pembahagian:
ISO 639-2 / 5:inc

Mengikut anggarannya pada tahun 2005, SIL International menghitung sejumlah 209 kelainan bahasa Indo-Arya, dengan jumlah penutur aslinya sebanyak 900 juta. Bahasa Indo-Arya merupakan salah satu subkumpulan bahasa Indo-Iran yang terdiri daripada dua kumpulan bahasa, iaitu kumpulan bahasa Iran dan kumpulan bahasa Nuristani. Bahasa-bahasa Indo-Arya yang terutama daripada segi bilangan penutur asli ialah:

kira-kira 260 juta;
kira-kira 100 juta;
kira-kira 90 juta;
kira-kira 45 juta;
kira-kira 40 juta;
kira-kira 30 juta;
kira-kira 20 juta;
kira-kira 16 juta;
kira-kira 14 juta;
kira-kira 14 juta.


Pengelasan sunting

 
Bahasa Indo-Arya, dikumpulkan mengikut Etnolog SIL:
  Zon tengah
  Zon utara
  Zon barat laut
  Zon timur
  Zon selatan
  Kepulauan

Disebabkan oleh ketiadaannya batas yang ketara antara bahasa-bahasa Indo-Arya, tidak terdapatnya pengelasan yang jelas. Bagaimanapun, bahasa Indo-Arya biasanya dibahagikan seperti yang berikut:

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Perhatikanlah bahawa, berbeza dengan kata sifat generik "India", "Indik" ialah istilah yang digunakan dalam bidang lingustik Indo-Eropah, dan bukan betul-betul sepatah istilah geografi; bahasa bukan Indo-Eropah yang dituturkan di India tidak terangkum dalam istilah "Indik", manakala penutur superstratum Indo-Arya di Mitanni mungkin merupakan penutur bahasa Indik yang tidak pernah menetap di subbenua India.

Pautan luar sunting