Bahasa Qibti (Jawi: بهاس قبطي) atau Bahasa Koptik (dialek Bohairi: ϯⲙⲉⲧⲣⲉⲙⲛⲭⲏⲙⲓ ti.met.rem.ən.khēmi, dialek Sahidi: ⲧⲙⲛⲧⲣⲙⲛⲕⲏⲙⲉ t.mənt.rəm.ən.kēme) adalah bentuk terkini bahasa Mesir, yakni, sebuah bahasa Afro-Asia utara yang digunakan di Mesir terutamanya pada zaman Mesir Purba sehingga pada sekurang-kurangnya abad ke-17.[1] Bahasa ini mula ditulis menggunakan huruf Qibti yang diambil daripada abjad Yunani dengan penambahan enam atau tujuh tanda-tanda dari tulisan demotik terbitan hieroglif untuk mewakili bunyi-bunyi yang wujud dalam bahasa Mesir tapi tiada dalam bahasa Yunani pada abad pertama.[2]

Qibti
ϯⲙⲉⲧⲣⲉⲙⲛ̀ⲭⲏⲙⲓ ~ ⲧⲙⲛ̄ⲧⲣⲙ̄ⲛ̄ⲕⲏⲙⲉ
Asli kepadaMesir
EtnikOrang Mesir
Eraabad ke-2 – ke-17, dikekalkan sebagai bahasa keagamaan Gereja Ortodoks Koptik Iskandariah dengan beberapa percubaan yang ada dalam menghidupkan semula bahasa ini dalam konteks seharian.
Afro-Asia
Bentuk awal
Huruf Qibti
Kod bahasa
ISO 639-2cop
ISO 639-3cop
Rencana ini mengandungi simbol fonetik IPA. Tanpa sokongan perisian tertentu, anda mungkin melihat tanda tanya, kotak, atau simbol lain dan bukannya askara Unicode. Untuk panduan pengenalan mengenai simbol IPA, lihat Bantuan:IPA.

Bahasa ini berkembang sebagai bahasa sastera dari abad kedua sehinggalah ke abad ke-13, manakala dialek Bohairinya terus menjadi bahasa keagamaan bagi Gereja Ortodoks Qibti Iskandariah. Bahasa Arab Mesir mengambil alih tempatnya sebagai bahasa masyarakat harian menjelang awal zaman moden, namun usaha-usaha menghidupkan semula pengunaan bahasa ini telah dilangsungkan sejak abad ke-19.

Rujukan sunting

  1. ^ Coptic Encyclopedia; http://cdm15831.contentdm.oclc.org/cdm/ref/collection/cce/id/520
  2. ^ Reintges, Chris H. (2004). Coptic Egyptian (Sahidic dialect): a learner's grammar. Cologne: Rüdiger Köppe Verlag. ISBN 978-3-89645-570-3.CS1 maint: ref=harv (link)

Pautan luar sunting