Bamba (Bahasa Ibrani: בַּמְבָּה‎) ialah snek mentega kacang yang dihasilkan oleh perbadanan Osem di Holon, Israel.

Bamba (Bahasa Ibrani: בַּמְבָּה‎)
Perisa mentega kacang Bamba
Perisa mentega kacang Bamba
A picture depicting the contents of a bag of Bamba on a paper towel Sunting ini di Wikidata
JenisSnek, puffed grain Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianSnek
Tempat asal Israel
Dicipta olehOsem
Bahan utamaMentega kacang
Bahan yang biasa digunakanTepung Sunting ini di Wikidata
Keragaman/variasiBamba manis, Bamba Nougat-diisi, Bamba Halva-diisi
Tenaga makanan
(setiap hidangan)
544 per 100 gram kcal
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Bamba ialah salah satu makanan ringan terkemuka yang dihasilkan dan dijual di Israel. Ia telah dipasarkan sejak tahun 1964[1] dengan tiada kemerosotan dalam jualan. Bamba membentuk 25% daripada pasaran snek Israel.[2] Produk serupa daripada pengeluar domestik lain termasuk "Parpar" (Telma, sejak tahun 2000, sebuah syarikat subsidiari Unilever dan "Shush" (Strauss).

Bamba dibuat daripada mentega kacang - perisa jagung dipuf. Bamba tidak mengandungi pengawet atau pewarna makanan, ialah makanan diperkayakan dengan beberapa vitamin, dan mengandungi sejumlah besar lemak dan garam. kandungan tenaga ialah 160 kalori per 28 gram.[3] Bamba disahkan Kasyrut oleh Badatz Baitulmaqdis. Ada yang menggambarkannya sebagai "Cheez Doodles tanpa keju."[4]

Proses pembuatan sunting

Grits jagung "dipufkan" di bawah tekanan tinggi, menjadikannya garis panjang putih, dipufkan, dengan Bamba yang tidak berperisa.[[:]] Baris dipotong kepada ketulan dan kemudian dipindahkan ke ruang pengering di mana mereka dibasuh udara selama 20 saat, yang memberi mereka tekstur renyah. Mentega kacang, yang diimport dari Argentina, ditambah pada akhir. Seorang pekerja berdiri di atas tangga di atas gendang berputar dan menuangkan kendi mentega kacang cair ke dalam setiap bekas. Apabila gendang bertukar, ketulan disalut. Bamba panas kemudian dipindahkan bersama ban berjalan untuk menyejuk sebelum pembungkusan.[5]

Variasi sunting

Osem juga menghasilkan strawberi - Bamba berperisa (secara rasmi dikenali sebagai 'Sweet Bamba' Ibrani: במבה מתוקה), dan 'Bamba Merah' secara tidak rasmi (roundabout) bentuk bukan bujur, dan merah bukan warna biasa. Ia pada asalnya berwarna dengan pewarna merah tiruan, yang sejak itu telah digantikan dengan bitrut.[5] Pada tahun 2008 Osem memperkenalkan rasa Bamba baru, nougat - yang dipenuhi, yang dihasilkan di kilang Osem di Sderot. Ia dianggap oleh kumpulan Nestlé, pemilik kepentingan mengawal Osem, menjadi salah satu kejayaan besar Nestlé di Israel.[6] Osem memperkenalkan Bamba halva-diisi coklat pada tahun 2010 dan "Bamba yang diisi Bamba" pada tahun 2013. Produk yang sangat serupa, dipanggil 'Erdnussflips' (kacang lambungan), diperkenalkan ke pasaran Jerman oleh syarikat Bahlsen, dan sangat popular lebih daripada 50 tahun selepas produk dilancarkan.

Alahan kacang sunting

Lantaran Bamba dibuat dengan kacang, bagi mereka yang mempunyai alahan terhadap kacang tanah mungkin sangat terjejas olehnya. Walau bagaimanapun, satu kajian pada tahun 2008 menyimpulkan bahawa disebabkan oleh penggunaan Bamba yang banyak oleh bayi di Israel, alahan kacang jarang berlaku. Kumpulan kawalan kanak-kanak Yahudi di UK mempunyai sepuluh kali lebih tinggi daripada alergi; perbezaannya tidak diambil kira oleh perbezaan di atopi, kelas sosial, latar belakang genetik, atau alergenicity kacang.[7]

Kritikan sunting

Sesetengah pakar kesihatan mengatakan bahawa Bamba tidak boleh dinaikkan sebagai snek kanak-kanak yang "sihat". Mereka mengatakan tuntutan ini menipu, dan vitamin tambahan di Bamba boleh mengakibatkan terlalu banyak penggunaan nutrien.[8]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Osem Diarkibkan Jun 27, 2012, di Wayback Machine
  2. ^ Granof, Leah (2007-01-11). "The Bisli Snack attack". The Jerusalem Post. Dicapai pada 2007-01-13. Despite the apparent popularity of Bisli, the bite-sized nosh comes in decidedly second to Israel's other national pastime, Bamba, in the hierarchy of snack foods – capturing just 15% of the snack market in comparison to Bamba's 25%.
  3. ^ "Calories in Osem Bamba Peanut Snack - Calories and Nutrition Facts | MyFitnessPal.com". www.myfitnesspal.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-08-07.
  4. ^ Squires, Sally. "Lean Plate Club". The Washington Post. Dicapai pada 2010-04-26.
  5. ^ a b "Bamba: A little taste of Israel". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-10-04. Dicapai pada 2011-10-17.
  6. ^ Tsoref, Ayala (2008-12-29). "Nestlé honcho drops in the see Bamba baby, Haaretz". Haaretz.com. Dicapai pada 2011-10-17.
  7. ^ Du Toit, G.; Katz, Y.; Sasieni, P.; Mesher, D.; Maleki, S. J.; Fisher, H. R.; Fox, A. T.; Turcanu, V.; Amir, T.; Zadik-Mnuhin, G.; Cohen, A.; Livne, I.; Lack, G. (2008). "Early consumption of peanuts in infancy is associated with a low prevalence of peanut allergy". Journal of Allergy and Clinical Immunology. 122 (5): 984–991. doi:10.1016/j.jaci.2008.08.039. PMID 19000582.
  8. ^ Khromchenko, Traubmann (2007-04-06). "Peanut-flavored snacks - not as nutritious as they claim". Haaretz. Dicapai pada 2007-04-08.

Pautan luar sunting