Bank Pelaburan Eropah

Bank Pelaburan Eropah (EIB) ialah institusi pemberi pinjaman jangka panjang bukan keuntungan Kesatuan Eropah ditubuhkan pada tahun 1958 di bawah Perjanjian Rom. Sebagai "bank yang dipandu dasar" yang pemegang sahamnya adalah negara anggota EU, EIB menggunakan operasi pembiayaannya untuk mewujudkan integrasi Eropah dan perpaduan sosial.[1] Ia tidak boleh dikelirukan dengan Bank Pusat Eropah, yang berpusat di Frankfurt (Jerman) atau dengan Bank Eropah untuk Pembinaan Semula dan Pembangunan (EBRD) yang berpusat di London (United Kingdom).

Bank Pelaburan Eropah
Kerangka
KependekanEIB Sunting ini di Wikidata
Jenis/bentuk sahInstitusi kewangan antarabangsa
IndustriBanking industry Sunting ini di Wikidata
Anggota bagiNetwork for Greening the Financial System Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.eib.org
Facebook: EuropeanInvestmentBank Twitter: EIB Mastodon: eib@social.network.europa.eu Instagram: europeaninvestmentbank LinkedIn: european-investment-bank Youtube: UCDuLn6-eXvz2PZvo-B4JU_A Youtube: EIBtheEUbank Sunting ini di Wikidata
Sejarah
Ditubuhkan1958
Pengurusan
Pemiliknegara anggota EU
PresidentWerner Hoyer
Pengarah/pengurusWerner Hoyer, Nadia Calviño Santamaría Sunting ini di Wikidata
Perangkaan
Kakitangan/pekerja 3200
Lokasi
Map
Ibu pejabatBandar Luxembourg Sunting ini di Wikidata
Lokasi
Koordinat49°37′13.041″N 6°8′6.833″E Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

EIB adalah institusi kewangan antarabangsa yang dimiliki awam dan para pemegang sahamnya adalah negara anggota EU. Oleh itu negara-negara anggota menetapkan matlamat dasar bank yang luas dan mengawasi dua badan pembuat keputusan bebas-lembaga gabenor dan lembaga pengarah.[2] Ia merupakan institusi pinjaman awam antarabangsa terbesar di dunia.[3]

Nota dan rujukan sunting

  1. ^ European Investment Bank. "What Is the EIB?". FAQ – Structure and Organisation.
  2. ^ "FAQ – Structure and Organisation". Eib.org. 17 October 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 January 2013. Dicapai pada 2013-01-07. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ van Putten, Maartje (2008). Policing the Banks: Accountability Mechanisms for the Financial Sector. Montréal [Québec]: McGill-Queen's University Press. m/s. 146. ISBN 9780773576650. OCLC 760073184.

Pautan luar sunting

  Kategori berkenaan Bank Pelaburan Eropah di Wikimedia Commons