Barbenheimer[a] ialah fenomena menular di media sosial berikutan pengumuman tayangan dua filem pecah panggung Barbie dan Oppenheimer (kata lakur kededua tajuk filem) pada tarikh yang sama yakni 21 Julai 2023 di Amerika Syarikat dan beberapa negara lain.

Papan iklan tayangan "Oppenheimer" dan "Barbie" 2023 di panggung Scala Kino kota Hof, Bavaria

Keadaan cerita kededua filem yang sungguh berbeza—Barbie komedi fantasi tentang anak patung fesyen Barbie arahan Greta Gerwig—dan Oppenheimerdebaran biografi epik tentang ahli fizik J. Robert Oppenheimer, pengarah saintifik Projek Manhattan, yang membangunkan senjata nuklear pertama semasa Perang Dunia II arahan Christopher Nolan—mendorong kepada reaksi yang lucu dalam kalangan pengguna pengguna Internet, termasuk meme dan barangan cenderamata meraikan penayangan serentak ini. Polygon menyifatkan kedua-dua filem itu sebagai "bertentangan melampau", dan Variety menamakan fenomena itu sebagai "peristiwa filem tahun ini".[3]

Catatan sunting

  1. ^ Barbenheimer pronounced /ˈbɑːrbənhmər/ BAR-bən-hy-mər. Juga dikenali sebagai Oppenbarbie (/ˈɒpənbɑːrbi/ OP-ən-bar-bee), Barbieheimer (/ˈbɑːrbihmər/ BAR-bee-hy-mər)[1][2] dan Boppenheimer (/ˈbɒpənhmər/ BOP-ən-hy-mər).

Rujukan sunting

  1. ^ Romano, Aja (July 10, 2023). "Barbieheimer: It's black. It's pink. It's more meaningful than you think". Vox (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada July 10, 2023. Dicapai pada July 11, 2023.
  2. ^ Beckerman, Jim. "Why are moviegoers so excited to see 'Barbie' and 'Oppenheimer' together?". North Jersey Media Group (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada July 17, 2023. Dicapai pada July 11, 2023.
  3. ^ McClintock, Pamela (July 30, 2023). "Box Office: 'Barbie' Dances to $775M Globally, Days Away From Joining Billion-Dollar Club". The Hollywood Reporter (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada July 31, 2023. Dicapai pada July 31, 2023.

Bacaan lanjut sunting