Brokolini (asal Jepun: ブロッコリーニ[1]) adalah sayuran hijau yang serupa dengan brokoli tetapi dengan bunga kecil yang lebih halus dan batang yang lebih panjang, nipis.Sering disalah anggap sebagai brokoli muda, ia adalah kacukan brokoli dan kailan, kedua-dua kumpulan kultivar Brassica oleracea. Ia pada asalnya dihasilkan oleh Sakata Seed Company dari Yokohama, Japan, pada tahun 1993 sebagai "aspabroc".

Brokolini
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
B. oleracea
Kumpulan kultivar

Brassica oleracea
Kumpulan Italica x Kumpulan Alboglabra

Seluruh sayur-sayuran adalah boleh dimakan, termasuk bunga kuningnya. Kaedah memasak yang biasa termasuk saute, mengukus, rebus, dan goreng kilas. Dalam Jepun, ia adalah sangat popular sebagai sayur-sayuran musim bunga, dan biasanya dimakan kukus. Rasanya manis, dengan rasa seakan-akan kedua-dua brokoli dan asparagus,[1] although it is not closely related to the latter.

Sayur ini juga berkhasiat, tinggi dalam vitamin C dan mengandungi vitamin A, kalsium, folat dan besi.

Di Brazil, bentuk biasa perkataan brokoli ("brócolis") merujuk kepada brokolini: brokoli tradisional yang lebih mahal dipanggil "brócolis americano" (brokoli Amerika).

Rujukan hasil sunting

Persekutuan Antarabangsa bagi Piawaian Hasil memberikannya kod pencarian harga 3277, "anak brokoli". Ia juga dikenali sebagai asparation, asparations, bimi, broccoletti, broccolette[2] dan tenderstem. Sanbon Incorporated asalnya mewujudkan program komersial untuk "asparation" (cap dagang berdaftarnya) di Mexico pada 1994 dan membawanya ke pasaran AS pada tahun 1996; Mann membawanya ke pasaran AS pada tahun 1998 di bawah nama tanda dagang, broccolini. Ia ditanam sepanjang tahun di California dan Arizona. Ia dijual di seluruh Amerika Syarikat, Kanada, Australia dan United Kingdom. Di United Kingdom dan Ireland ia dirujuk sebagai "tenderstem broccoli (brokoli batang lembut)".

Rujukan sunting

  1. ^ a b "朝日新聞グローブ (GLOBE)|サイドストーリー ブロッコリー物語". asahi.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-12-29. Dicapai pada 2015-09-17.
  2. ^ "FreshDirect - Please check back". freshdirect.com.

Templat:Brassica oleraca