Budaya kopi ialah satu tradisi dan tingkah laku sosial yang mengelilingi penggunaan kopi, terutamanya sebagai pelincir sosial. Istilah ini juga merujuk kepada penyebaran budaya dan penggunaan kopi sebagai perangsang yang digunakan secara meluas. Pada abad ke-20, espresso menjadi minuman yang semakin dominan menyumbang kepada budaya kopi,[1] terutama di dunia Barat dan pusat-pusat bandar lain di seluruh dunia.

Pembawa kopi, dari suku Ottoman di Kaherah, Mesir pada tahun 1857.
Sebuah kedai kopi di Damsyik.

Kebudayaan sekitar kopi dan kedai kopi bermula dari abad ke-14 Turki.[2] Kedai kopi di Eropah Barat dan Mediterranean Timur bukan sahaja pusat sosial tetapi juga pusat seni dan intelektual. Les Deux Magots di Paris, kini menjadi tarikan pelancong popular, pernah dikaitkan dengan intelektual Jean-Paul Sartre dan Simone de Beauvoir.[3] Pada abad ke-17 dan ke-18, kedai kopi di London menjadi tempat pertemuan yang popular untuk seniman, penulis, dan sosialit, serta pusat aktiviti politik dan komersial.

Unsur-unsur rumah kopi moden termasuk perkhidmatan gourmet yang serba perlahan, teknik pembuatan bir alternatif, dan hiasan yang menarik.

Di Amerika Syarikat, budaya kopi sering digunakan untuk menggambarkan kehadiran tempat berdiri espresso dan kedai kopi di kawasan metropolitan, bersama dengan penyebaran francais antarabangsa yang besar seperti Starbucks. Banyak kedai kopi menawarkan akses kepada internet wayarles percuma untuk pelanggan, menggalakkan perniagaan atau kerja peribadi di lokasi-lokasi ini. Budaya kopi berbeza mengikut negara, negeri dan bandar. Sebagai contoh, kekuatan budaya kopi ala kopi sedia ada di Australia menerangkan kesan negatif Starbucks ke benua itu.[4]

Di pusat-pusat bandar di seluruh dunia, adalah tidak biasa untuk melihat beberapa kedai espresso dan berdiri dalam jarak berjalan antara satu sama lain, atau di sudut-sudut yang bertentangan persimpangan yang sama. Istilah budaya kopi juga digunakan dalam media perniagaan yang popular untuk menerangkan kesan mendalam penembusan pasaran pertubuhan penyediaan kopi.[5]

Rujukan sunting

  1. ^ "Coffee culture: A history". Gourmet Traveller (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-04-01.
  2. ^ "The Tradition Of Coffee And Coffeehouses Among Turks". www.turkishculture.org. Dicapai pada 2019-04-01.
  3. ^ Smith, Hazel (2018-03-26). "Deux Cafés, S'il Vous Plaît: Les Deux Magots & Café de Flore in Paris". France Today (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-04-01.
  4. ^ Berg, Chris (2008-08-03). "Memo Starbucks: next time try selling ice to Eskimos". The Age. Melbourne.
  5. ^ "Coffee Market Analysis, Share, Size, Value | Outlook (2018-2023)". www.mordorintelligence.com. Dicapai pada 2019-04-01.

Pautan luar sunting