Kopi

minuman yang dihasilkan menggunakan biji kopi panggang

Kopi (Jawi: كوڤي) atau ka[h]wa[1] (Jawi: قهوة‎) adalah minuman yang dicampurkan dengan air panas yang disedia daripada benih biji kopi yang dipanggang menghasilkan suatu air berperisa pahit manis. Kopi mempunyai kesan perangsang kepada sesiapa yang meminum kerana mengandungi kafeina. Pada hari ini, kopi menjadi salah satu minuman yang paling disukai itu di seluruh dunia.[2]

Kopi
Secawan kopi
JenisMinuman panas atau sejuk
PengeluarVariasi
Negara asalHabsyah, Yaman
DiperkenalkanApprox. 800 AD
WarnaBrown

Minuman ini mula ditemui dalam abad ke-9 di tanah tinggi Habsyah.[3] Penemuan ini menyebabkan minuman kopi merebak ke Mesir dan Yaman di mana ia dimasyhurkan dalam kalangan ahli sufi[4] dan pada abad ke-15, minuman ini telah sampai ke Armenia, Parsi, Turki dan utara Afrika. Dari dunia Islam, penyebaran kopi tersebar ke Itali dan seluruh Eropah hingga akhirnya pergi sejauh benua Amerika.[5]

Peristilahan sunting

Perkataan "kopi" adalah serapan bahasa Arab: قهوة‎qahwah[6] bererti "kekuatan" diakar daripada قهاqahā, iaitu "pengembalian keinginan [syahwat] dan tidak berasa sakit" (ارتدَّت شهوتُه عنه من غير مرض‎)[7] mencerminkan peranan kopi sebagai suatu minuman bertenaga tinggi.[8] Perkataan Arab ini diturunkan kepada bahasa Melayu dalam tiga bentuk iaitu:[6]

Penanaman sunting

 
Buah kopi
 
Bunga kopi

Terdapat dua spesies utama pokok Kopi; Coffea arabica merupakan kopi tradisional, dan dianggap lebih baik. Coffea canephora (robusta) mempunyai kandungan Kafeina yang lebih tinggi dan boleh ditanam di kawasan yang tidak sesuai untuk arabica, mendorong kepada penggunaannya sebagai gantian murah bagi arabica dalam kebanyakan hasil kopi perdagangan. Berbanding Arabica, Robusta cenderung mempunyai rasa pahit dan lebih berasid. Robusta bermutu tinggi digunakan sebagai bahan dalam sesetengah campuran espresso untuk menambah lebih rasa pada kos yang lebih rendah. Di Itali kebanyakan espresso menggunakan Robusta digoreng garing (dark roasted ).

Kesan ekologi sunting

 
Coffea arabica - Brazil

Kopi merupakan bahan komoditi kedua yang luas diperdagangkan [1]. Kopi Arabica secara tradisi dinamakan sempena pelabuhan ia dieksport, dua yang tertua adalah Mocha, dari Yemen, dan Jawa, dari Indonesia. Perdagangan kopi moden lebih khusus mengenai tempat asal, melabelkan kopi menurut negara, region, dan kadangkala sehinggakan ladang pengeluar. Malah peminat (aficionados) kopi membezakan kopi yang dilelong menurut nombor penghantaran.

Negara pengeksport kopi terbesar buat seketika adalah Brazil, tetapi pada tahun kebelakangan apabila permintaan kopi meningkat, pasaran biji kopi telah dibanjiri dengan sejumlah besar biji kopi robusta yang lebih kuas rasanya daripada negara seperti Vietnam [2], yang lebih digemari oleh pelanggan perdagangan besar (pengeluar kopi segera, dll.) disebabkan kos yang lebih murah.

Salah satu variati robusta yang mahal dan luar biasa adalah Kopi Luwak, Indonesia. Biji kopi ini dikutip dari najis (Common Palm Civet), yang proses penghadamannya memberikan rasa berlainan.

Pemprosesan sunting

Panggang sunting

 
Kacang kopi yang telah dipanggang

Proses penggorengan adalah proses yang penting bagi menghasilkan secawan kopi yang berperisa. Apabila biji kopi digoreng, biji kopi hijau mengembang sehingga sekali ganda saiz asal kemudian berlaku perubahan warna dan kepadatan. Apabila biji kopi menerima haba, warna bertukar menjadi kuning dan akhirnya bertukar menjadi perang seperti "kayu manis" lembut. Semasa penggorengan minyak kelihatan pada permukaan biji kopi. Biji kopi bertukar menjadi sehingga semakin gelap sehingga pemanasan dihentikan.

Jika dipanaskan sedikit sahaja, biji kopi akan mengekalkan "rasa asal" - rasa yang terhasil pada biji kopi dari keadaan tanah dan cuaca di lokasi ia ditanam. Biji kopi dari kawasan terkemuka seperti Jawa dan Kenya biasanya dipanaskan sedikit sahaja agar ciri-ciri asal kekal dalam rasa. Kaedah penggorengan tempatan bagi bandar Ipoh di Malaysia membabitkan penambahan mentega semasa proses penggorengan, menghasilkan variasi yang dikenali sebagai kopi "putih" Ipoh.

Apabila biji kopi semakin kehitaman menjadi perang gelap, perisa asal biji kopi ditenggelami oleh perisa proses penggorengan itu sendiri. Pada penggorengan garing, "perisa goreng" begitu kuat sehinggakan sukar menentukan asal biji kopi yang digunakan dalam proses tersebut. Biji kopi yang digoreng dijual menurut kadar penggorengan, dari "Gorengan Kayu Manis Ringan (Light Cinnamon Roast)" kepada "Gorengan Vienna (Vienna Roast)" kepada "Gorengan Perancis (French Roast)" dan selanjutnya. Garis pemisah kadar gorengan iaitu tahap "amat garing" dan "hangus" menjadi perdebatan. Tidak seperti yang disangkakan, gorengan garing dan kopi yang lebih kuat rasanya tidak mempunyai lebih (caffeine) berbanding gorengan ringan. Pembekal kopi kebangsaan utama menyesuaikan keluaran mereka untuk memenuhi cita rasa kawasan tertentu dalam negara; sebagai contoh, setin serbuk kopi yang dibeli di Tenggara atau Timur Laut Amerika Syarikat akan mengandungi gorengan lebih garing berbanding pembungkusan yang serupa yang terdapat di tengah Amerika Syarikat.

Pada abad ke 19, kopi biasanya dibeli dalam bentuk biji kopi dan digoreng dalam kuali goreng. Penggorengan bentuk ini memerlukan kemahiran untuk dilakukan dengan baik, dan ditinggalkan apabila serbuk kopi siap digoreng kedap vakum berjaya dihasilkan. Malangnya, disebabkan kopi menghasilkan CO2 selama beberapa hari selepas digoreng, ia perlu dibiarkan lemau sebelum boleh dikedap vakum. Disebabkan ini dua teknologi telah digunakan kini: Illy telah menggunakan tin tekanan dan kebanyakan bungkusan biji kopi digoreng disimpan dalam bungkusan dengan injap bebas tekanan. Masa kini, penggorengan di rumah menjadi popular kembali.

Pengoreng drum berkomputer tersedia yang memudahkan penggorengan di rumah, dan sesetengah orang hanya menggoreng biji kopi menggunakan ketuhar atau pembuat bertih jagung (popcorn). Setelah digoreng, kopi kehilangan rasa dengan cepat, walaupun dengan disimpan dalam bekas kedap oksigen untuk melambatkan proses pengoksidaan. Walaupun sesetengah cenderung menunggu sehingga 24 jam selepas menggoreng untuk menghasilkan cawan pertama, kesemua mereka bersetuju bahawa ia kehilangan perisa dan kepahitannya selepas seminggu digoreng, walaupun di bawah keadaan yang sempurna.

Penyediaan sunting

 
Espreso dibru, dengan krema merah-perang gelap

Biji-biji kopi mesti dikisar dan dibru bagi mencipta suatu minuman. Mengisar biji-biji kopi dipanggang adalah dilakukan pada roastery, di sebuah kedai runcit, atau di rumah. Biji-biji ini paling biasanya dikisar di roastery dan dibungkus dan dijual kepada pengguna, walaupun "whole bean" kopi boleh dikisar di rumah. Biji-biji kopi mungkin dikisar dalam beberapa cara. Satu pengisar bergerigis menggunakan unsur-unsur berputar untuk ricih biji; pengisar elektrik memukul biji-biji dengan mata pisau tumpul bergerak pada kelajuan tinggi; dan mortar dan alu menghancur biji-biji itu.

Aspek sosial sunting

Amerika Syarikat adalah pasaran terbesar kopi, diikuti Jerman. Finland mengambil kopi terbanyak per kapita. Kopi begitu popular di Amerika, Timur Tengah, dan Eropah sehinggakan terdapat banyak restoran khas menyediakan kopi; ini dikenali sebagai "kedai kopi" atau "cafés". Kebanyakan café turut menghidangkan teh, sandwich, pastries, dan makanan ringan lain. Some cafés are miniature shacks that specialize in coffee to go for hurried travelers. Sesetengah pengembara membawa air kopi mereka di dalam bekas air panas (bocong), yang mempu mengekalkan kepanasan selama beberapa jam.

Dalam beberapa negara, terutamanya di Eropah Utara, parti kopi merupakan hiburan yang popular. Selain kopi, hos akan menyediakan kek dan pastri.

Ciri-ciri perangsang kopi dan fakta bahawa kopi tidak memberi kesan besar kepada fungsi berfikir tinggi menyebabkan kopi dikaitkan dengan kerja kolar putih. Tabiat sosial membabitkan kopi termasuk kopi waktu pagi dan waktu rehat (coffee break).

Pada masa kini, kafe turut menawarkan sambungan Internet tanpa wayar (Wi-Fi) untuk menarik pelanggan. Ini telah menggalakkan pelanggan, terutama golongan pekerja untuk berehat minum kopi dan makan sesuatu dan pada masa yang sama boleh membaca email mereka dan melayari World_Wide_Web melalui meja mereka.

Kesihatan dan farmakologi sunting

Kajian saintifik telah memeriksa hubungan antara penggunaan kopi dan satu pameran keadaan perubatan. Penemuan adalah bertentangan sebagai mana kopi sama ada mempunyai sebarang faedah kesihatan khusus, dan keputusan adalah serupa bertentangan mengenai kesan-kesan negatif bagi pengambilan kopi.[10]

 
Keseluruhan kesan lebih biasa kafein,[11] komponen aktif utama dalam kopi

Penggunaan kopi telah menunjukkan untuk mempunyai minimum atau tiada kesan, positif atau negatif, pada pembangunan kanser;[12] bagaimanapun, penyelidik terlibat dalam 22 tahun kajian yang sedang dijalankan oleh Sekolah Kesihatan Awam Harvard menyatakan yang "imbangan keseluruhan risiko-risiko dan faedah-faedah [penggunaan kopi] adalah pada sebelah faedah-faedah."[12] pelbagai Kajian lain pernah menunjukkan pengurangan-pengurangan ketara dalam risiko-risiko bagi penyakit Alzheimer, penyakit Parkinson, penyakit jantung, diabetes melitus jenis 2, sirosis hati,[13] dan gout.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "kahwa". Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.CS1 maint: date and year (link)
  2. ^ Villanueva, Cristina M. (2006). "Total and specific fluid consumption as determinants of bladder cancer risk". International Journal of Cancer. 118 (8): 2040–2047. doi:10.1002/ijc.21587. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan); |access-date= requires |url= (bantuan)
  3. ^ Mekete Belachew, "Coffee," in von Uhlig, Siegbert, ed., Encyclopaedia Aethiopica (Weissbaden: Horrowitz, 2003), p.763.
  4. ^ Weinberg, Bennett Alan; Bealer, Bonnie K. (2001). The World of Caffeine: The Science and Culture of the World's Most Popular Drug. New York: Routledge. m/s. 3-4. ISBN 978-0-415-92722-2. Dicapai pada 18 November 2015.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  5. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Meyers tidak disediakan
  6. ^ a b c Nothofer, Bernd (2009). "Patut dan turut; dua dan separuh; datar dan rata: kata warisan atau kata pinjaman? Catatan mengenai etimologi kosakata Melayu". Jurnal Ilmiah Masyarakat Linguistik Indonesia. 27 (1): 29.[pautan mati kekal]
  7. ^ "لسان العرب » حرف القاف » قها". IslamWeb.net (dalam bahasa Arab). Dicapai pada 3 Disember 2020.
  8. ^ a b "Kopi, Secangkir Minuman yang Nikmat". Kumpulan.info. 2009. Dicapai pada 5 Mei 2010.[pautan mati kekal]
  9. ^ "kawa". Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.CS1 maint: date and year (link)
  10. ^ Kummer, Corby (2003). "Caffeine and Decaf". The Joy of Coffee. Houghton Mifflin Cookbooks. m/s. 160–165. ISBN 0618302409. Dicapai pada 2008-02-23. Unknown parameter |chapterurl= ignored (bantuan)
  11. ^ "Caffeine (Systemic)". MedlinePlus. 2000-05-25. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-02-23. Dicapai pada 2006-08-12.
  12. ^ a b "Caffeine, Breast Cancer Link Minimal". Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "WebMD article" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  13. ^ Klatsky, Arthur L. (2006). "Coffee, Cirrhosis, and Transaminase Enzymes". Archives of Internal Medicine. 166 (11): 1190–1195. doi:10.1001/archinte.166.11.1190. PMID 16772246. Dicapai pada 2008-02-23. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting