Seduhan (Tulisan Jawi: سدوهن) ialah proses pengekstrakan sebatian kimia atau perisa daripada bahan tumbuhan ke dalam pelarut seperti air, minyak atau alkohol, dengan membenarkan bahan itu tetap berada dalam pelarut dari masa ke masa (suatu proses yang sering disebut merendam). Seduhan juga merupakan nama untuk cecair yang dihasilkan. Proses penyeduhan adalah berbeza dari kedua-dua perebusan—kaedah pengekstrakan yang melibatkan pendidihan bahan tumbuhan—dan penurasan, di mana air melalui bahan (seperti dalam mesin pembuat kopi).

Yerba mate, kopi, dan teh (kiri ke kanan) digunakan untuk membuat seduhan berkafein
Mate

Sejarah sunting

Penggunaan minyak pati yang pertama direkodkan adalah pada abad ke-10 atau ke-11 oleh ahli pakar iaitu Ibnu Sina dari Parsi, mungkin dalam Kanun Perubatan.

Teh jauh lebih tua daripada ini iaitu sejak ke abad ke-10 SM mengikut rujukan terawal.

Teknik penyediaan sunting

Penyeduhan ialah proses kimia yang sangat mudah digunakan dengan bahan botani yang meruap dan sedia terlarut, atau melepaskan bahan aktif mereka dengan mudah di dalam air, minyak, atau alkohol. Bahan botani biasanya adalah herba kering, bunga kering atau beri kering. Cecair biasanya dididihkan (atau dibawa ke suhu lain yang sesuai) dan kemudian dicurahkan di atas herba, yang kemudiannya dibiarkan rendam dalam cecair untuk tempoh masa. Cecair itu kemudiannya akan ditapis atau herba dikeluarkan dari cecair, mewujudkan seduhan. Sekiranya seduhan itu tidak diminum dengan serta-merta, ia boleh dibotolkan dan disejukkan untuk kegunaan kemudian.

Jumlah masa untuk herba dibiarkan dalam cecair bergantung kepada tujuan menyediakan seduhan itu. Biasanya untuk mengelakkan tidak lebih dari 15 hingga 30 minit, atau sehingga campuran sejuk, akan mencipta minuman dengan rasa yang optimum. Merendam untuk masa yang lebih lama biasanya menghasilkan seduhan yang agak pahit. Walau bagaimanapun, empat (4) jam adalah masa yang lebih sesuai untuk mencapai herba potensi jika ingin mengutamakan manfaat kesihatan. Penyeduhan yang lebih lama harus disediakan untuk teh tabur berbanding dengan teh uncang untuk mengelakkan meminum sebatian bukan botani yang tidak diingini. Kuantiti herba dan cecair yang digunakan adalah berbeza-beza mengikut ramuan atau kekuatan penyerapan. Ramuan yang biasa digunakan adalah 28 g (satu auns) bahan untuk setiap 0.5 L (satu pain) cecair.

Terdapat beberapa aksesori dan teknik untuk mengeluarkan produk yang telah direndam atau ditinggalkan yang digunakan untuk menyeduh. Penggunaan logam rendaman, yang kelihatan seperti pengapit logam dan penyeduh teh berfungsi sebagai penyaring dan membantu mengalihkan ramuan, daun, dan lain-lain yang digunakan, dari terlebih rendaman atau meninggalkan sisa. Penekan Perancis biasanya digunakan untuk menyeduh air dengan pelbagai teh dan kopi. Akhir sekali, dan yang paling biasa digunakan, uncang teh. Uncang teh hari ini dibuat dengan kertas penapis dan diisi dengan pelbagai rasa teh.

Contoh sunting

 
Bahagian kiri: Minuman seduhan limau, halia dan pudina dicampurkan Sebelah kanan: Minuman seduhan delima

Contoh umum seduhan ialah teh; kebanyakan jenis teh memerlukan rendaman daunnya di dalam air panas, walaupun beberapa variasi (cthnya. teh pudina Maghribi) memerlukannya untuk direbus. Banyak teh herba disediakan melalui penyeduhan, begitu juga; limau, kamomil, sena, epal, halia, rooibos, dan sebilangan besar tumbuhan lain digunakan sebegitu sahaja atau gabungan. Seduhan herba dalam air dan minyak lazimnya digunakan sebagai ubat herba. Kopi juga boleh dibuat melalui infusi (seperti penekan Perancis), tetapi lebih sering dibuat melalui penurasan.

Tumbuh-tumbuhan berperisa boleh diminum dengan minyak atau cuka untuk tempoh yang panjang; minyak atau cuka yang terseduh itu sering dijual dengan masih mengandungi tumbuhan, dan kemudian digunakan sebagai perasa. Cili, lemon, bawang putih, dan banyak tumbuhan lain boleh digunakan.Boleh terdapat kekeliruan dalam pelabelan minyak ini: contohnya, apa yang digambarkan sebagai minyak bijan mungkin minyak yang diekstrak dari biji bijan, atau minyak sayuran lain yang diseduhkan dengan bijan

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting