Bursa Saham Mexico

Bursa Saham Mexico (Bahasa Sepanyol: Bolsa Mexicana de Valores), yang dikenali sebagai Bolsa Mexico, Mexbol atau BMV, merupakan salah satu daripada dua bursa saham di Mexico, yang lain ialah BIVA - Bolsa Institucional de Valores.[4] Ia merupakan bursa saham terbesar kedua di Amerika Latin, hanya selepas B3 dari São Paulo, Brazil.[5] Ia juga merupakan bursa saham kelima terbesar di Amerika. Platform pertukaran itu dimiliki oleh BMV Group, yang juga memiliki bursa derivatif MexDer dan agen penjagaan Indeval.

Bursa Saham Mexico
Bolsa Mexicana de Valores

Front of the Mexican Stock Exchange Buildings in 2008.
Maklumat am
JenisBursa saham
Bentuk sahSyarikat saham bersama Sunting ini di Wikidata
Ditubuhkan5 September 1933; 90 tahun yang lalu (1933-09-05)
PemilikKumpulan BMV
Mata wangPeso Mexico
Bil. penyenaraian140[1]
Permodalan pasaranUSD 402.99 bilion (Februari 2016)[2]
VolumUSD 134.86 bilion (Jan-Dis 2015)[3]
Indeks
  • IPC
  • INMEX RT
  • IRT LargeCap
  • IRT CompMx
Laman sesawangwww.bmv.com.mx
Maklumat lokasi
NegaraMexico
LokasiMexico City
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

BMV dicipta daripada penggabungan tiga bursa saham yang dahulunya dikendalikan di Mexico: Bolsa de Valores de México, yang beroperasi di Bandar Raya Mexico, Bolsa de Occidente (Bursa Saham Occidental) di Guadalajara, dan Bolsa de Monterrey (Bursa Saham Monterrey). Pertukaran itu terus dimodernisasi sehingga pengenalan sistem elektronik sepenuhnya untuk perdagangan yang disatukan pada tahun 1999.

Pada 2014, Bursa Saham Mexico menamatkan perdagangan pertamanya sebagai sebahagian daripada MILA, bersama-sama dengan bursa saham Santiago, Lima, dan Colombia, adalah pasaran sekuriti kedua terbesar dengan jumlah permodalan di Amerika Latin.

Rujukan sunting

  1. ^ "Listado de Empresas Emisoras (Listing of issuing companies)". Diarkibkan daripada yang asal pada 27 February 2011. Dicapai pada 15 January 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ title=Banco de Mexico: Information Structure Details|url=http://www.banxico.org.mx/SieInternet/consultarDirectorioInternetAction.do?accion=consultarSeries
  3. ^ title=Bolsa Mexicana de Valores: Reporte Trimestral 4Q2015|url=https://www.bmv.com.mx/docs-pub/reporteTrimestral/BMV4Q15_Engf.pdf
  4. ^ República, Presidencia de la. "Nueva Bolsa Institucional de Valores". gob.mx.
  5. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-08-17. Dicapai pada 2015-06-11. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)

Pautan luar sunting