Buruj Cina merupakan kaedah pengelompokan bintang-bintang dari tamadun China Kuno yang berbeza sekali dari buruj-buruj yang diiktiraf oleh IAU kerana perkembangan astronomi Cina secara berasingan.

Pada zaman silam di China, para pemerhati angkasa membahagikan langit malam kepada 31 kawasan, iaitu Tiga Lingkungan (三垣 sān yuán) dan Dua Puluh Lapan Puri (二十八宿 èrshíbā xiù). Tiga Lingkungan ini menduduki kawasan berhampiran Kutub Samawi Utara.Bintang-bintang dalam Tiga Lingkungan ini boleh dilihat sepanjang tahun.

Dua Puluh Lapan Puri pula menduduki lingkaran zodiak, oleh itu boleh disamakan dengan dua belas buruj zodiak dalam astronomi Barat, cuma Dua Puluh Lapan Puri ini mencerminkan aliran Bulan dalam sebulan qamari dan bukannya kedudukan Matahari dalam setahun suria.

Tiga Lingkungan sunting

Tiga Lingkungan terdiri daripada Larangan Ungu (紫微垣, Zǐ Wēi Yuán), Istana Agung (太微垣, Tài Wēi Yuán) dan Pasar Kayangan (天市垣, Tiān Shì Yuán). Lingkungan Larangan Ungu menduduki kawasan yang paling utara di langit malam. Dalam pandangan masyarakat Cina kuno, Lingkungan Larangan Ungu terletak di tengah-tengah langit dan dikelilingi oleh semua bintang yang lain.

Lingkungan Istana Agung terletak di timur dan utara Lingkungan Larangan Ungu, sementara Lingkungan Pasar Kayangan terletak di barat dan selatan. Tiga Lingkungan ini terpisah oleh "tembok-tembok", iaitu asterisme yang bentuknya menyerupai punca nama lingkungan-lingkungan itu.

Dua Puluh Lapan Puri sunting

Dua Puluh Lapan Puri terbahagi kepada Empat Lambang, setiap satunya bersangkut-paut dengan arah mata angin dan mengandungi tujuh puri. Nama-nama dan bintang-bintang penentunya ialah:[1][2]

Empat Lambang
(四象)
Puri (宿)
Nombor Nama (pinyin) Terjemahan Bintang penentu
Naga Biru Timur
(東方青龍)
Musim Bunga
1 角 (Jiǎo) Tanduk α Vir
2 亢 (Kàng) Leher κ Vir
3 氐 (Dǐ) Akar α Lib
4 房 (Fáng) Bilik π Sco
5 心 (Xīn) Jantung σ Sco
6 尾 (Wěi) Ekor μ Sco
7 箕 (Jī) Tampi γ Sgr
Kekura Hitam Utara
(北方玄武)
Musim Sejuk
8 斗 (Dǒu) Dipper φ Sgr
9 牛 (Niú) Lembu β Cap
10 女 (Nǚ) Gadis ε Aqr
11 虛 (Xū) Kosong β Aqr
12 危 (Wēi) Bumbung α Aqr
13 室 (Shì) Perkhemahan α Peg
14 壁 (Bì) Dinding γ Peg
Harimau Putih Barat
(西方白虎)
Musim Luruh
15 奎 (Kuí) Kaki η And
16 婁 (Lóu) Ikatan β Ari
17 胃 (Wèi) Perut 35 Ari
18 昴 (Mǎo) Kepala Berambut 17 Tau
19 畢 (Bì) Jaring ε Tau
20 觜 (Zī) Muncung λ Ori
21 參 (Shēn) Tiga Bintang ζ Ori
Burung Merah Selatan
(南方朱雀)
Musim Panas
22 井 (Jǐng) Perigi μ Gem
23 鬼 (Guǐ) Hantu θ Cnc
24 柳 (Liǔ) Dedalu δ Hya
25 星 (Xīng) Bintang α Hya
26 張 (Zhāng) Rajut υ¹ Hya
27 翼 (Yì) Sayap α Crt
28 軫 (Zhěn) Rata γ Crv

Asterisme Selatan (近南極星區) sunting

Langit di sekitar kutub samawi selatan tidak dikenali oleh masyarakat Cina purba, maka ia tidak terangkum dalam sistem Tiga Lingkungan dan Dua Puluh Lapan Puri tadi. Akan tetapi, menjelang akhir Dinasti Ming, Xu Guangqi memperkenalkan 23 lagi asterisme berdasarkan pengetahuan carta bintang barat.[3] Maka asterisme-asterisme ini diterapkan dalam peta bintang tradisional Cina.

Asterisme-asterisme itu adalah seperti berikut:

Nama Melayu Nama Cina Bil. Bintang Buruj Barat
Laut dan Gunung 海山 6 Carina/Centaurus/Musca/Vela (buruj)
Salib 十字架 4 Crux
Ekor Kuda 馬尾 3 Centaurus
Perut Kuda 馬腹 3 Centaurus
Lebah 蜜蜂 4 Musca
Segi Tiga 三角形 3 Triangulum Australe
Burung Asing 異雀 9 Apus / Octans
Burung Merak 孔雀 11 Pavo
Parsi 波斯 11 Indus / Telescopium
Ekor Ular 蛇尾 4 Octans / Hydrus
Perut Ular 蛇腹 4 Hydrus
Kepala Ular 蛇首 2 Hydrus / Reticulum
Paruh Burung 鳥喙 7 Tucana
Burung Jenjang 12 Grus / Tucana
Burung Api 火鳥 10 Phoenix / Sculptor
Aliran Berliku 水委 3 Eridanus / Phoenix
Putih Dekat 附白 2 Hydrus
Putih Sepit 夾白 2 Reticulum / Dorado
Ikan Emas 金魚 5 Dorado
Batu Laut 海石 5 Carina
Ikan Terbang 飛魚 6 Volans
Kapal Selatan 南船 5 Carina
Gayung Kecil 小斗 9 Chamaeleon

Penamaan bintang sunting

Ahli astronomi Cina kuno ada kaedah sistematik untuk menamakan bintang yang nyata di angkasa, lebih kurang seribu tahun sebelum Johann Bayer berbuat seumpamanya. Pokoknya, setiap bintang diuntukkan kepada satu asterisme, kemudian diberi nombor individu dalam asterismenya. Oleh itu, setiap bintang diberi "Nama asterisme" + "nombor". Penomboran bintang dalam asterisnme ini mengikut kedudukan dalam asterisme, berbeza sekali dengan kaedah Bayer yang mengikut magnitud bintang.

Contohnya, bintang Altair dinamakan 河鼓二 dalam bahasa Cina: 河鼓 ialah nama asterismenya (Gendang Sungai), dan 二 pula ialah nombornya (dua). Oleh itu, namanya ialah "Bintang Kedua Gendang Sungai".

Sesetengah bintang juga ada nama tradisi yang dikaitkan dengan mitos atau astrologi. Misalnya, bintang Altair lebih dikenali sebagai 牛郎星 atau 牵牛星 (Bintang Gembala Lembu), berdasarkan kisah mitos Gembala Lembu dan Gadis Penenun.

Nama-nama bintang ini masih dipakai dalam astronomi Cina moden. Kesemua bintang yang memakai nama tradisi Barat sentiasa diterjemah kepada nama-nama tradisi Cinanya.

Rujukan sunting

  1. ^ "The Chinese Sky". International Dunhuang Project. Dicapai pada 2011-06-25.
  2. ^ Sun, Xiaochun (1997). Helaine Selin (penyunting). Encyclopaedia of the History of Science, Technology, and Medicine in Non-Western Cultures. Kluwer Academic Publishers. m/s. 517. ISBN 0-7923-4066-3 (HB) Check |isbn= value: invalid character (bantuan). Dicapai pada 2011-06-25.
  3. ^ Sun, Xiaochun (1997). Helaine Selin (penyunting). Encyclopaedia of the History of Science, Technology, and Medicine in Non-Western Cultures. Kluwer Academic Publishers. m/s. 910. ISBN 0-7923-4066-3 (HB) Check |isbn= value: invalid character (bantuan).