Kutub cakerawala

(Dilencongkan dari Kutub samawi)

Kutub cakerawala (Jawi: قطب چکراوالا) atau samawi bagi utara dan selatan ialah dua titik di langit di mana paksi putaran Bumi, dipanjangkan tanpa had, bersilang dengan sfera cakerawala. Kutub cakerawala utara dan selatan muncul secara kekal di atas kepala kepada pemerhati di Kutub Utara dan Kutub Selatan Bumi. Apabila Bumi berputar pada paksinya, kedua-dua kutub cakerawala kekal di langit dan semua titik cakerawala lain kelihatan berputar di sekelilingnya, melengkapkan satu litar setiap hari (secara ketat, setiap hari sidereal).

Kutub langit utara dan selatan dan hubungannya dengan paksi putaran, satah orbit dan kecondongan paksi .
Gambar rajah laluan kutub utara cakerawala mengelilingi kutub utara ekliptik. Permulaan empat "zaman astrologi" tempoh sejarah ditandai dengan simbol zodiak mereka: Zaman Taurus dari Kalkolitik hingga Zaman Gangsa Awal, Zaman Aries dari Zaman Gangsa Pertengahan hingga Antikuiti Klasik, Zaman Pisces dari Zaman Purba Akhir hingga kini, dan Zaman Aquarius bermula pada pertengahan alaf ke-3.

Kutub cakerawala juga merupakan kutub sistem koordinat khatulistiwa cakerawala, bermakna ia mempunyai deklinasi +90 darjah dan −90 darjah (masing-masing untuk kutub cakerawala utara dan selatan). Walaupun kedudukannya yang nampaknya tetap, kutub-kutub langit dalam jangka panjang sebenarnya tidak kekal tetap dengan latar belakang bintang. Kerana fenomena yang dikenali sebagai liukan ekuinoks, kutub-kutub membuat bulatan pada sfera cakerawala, dengan tempoh kira-kira 25,700 tahun. Paksi Bumi juga tertakluk kepada gerakan kompleks lain yang menyebabkan kutub cakerawala beralih sedikit ke atas kitaran dengan panjang yang berbeza-beza (lihat penutatan, gerakan kutub dan kecondongan paksi). Akhirnya, dalam tempoh yang sangat lama kedudukan bintang itu sendiri berubah, kerana gerakan wajar. Untuk mengambil kira pergerakan sedemikian, takrifan kutub cakerawala disertakan dengan epok untuk menentukan tarikh paksi putaran; J2000.0 ialah standard semasa.

Konsep yang serupa digunakan untuk planet lain: kutub cakerawala planet ialah titik di langit tempat unjuran paksi putaran planet bersilang dengan sfera cakerawala. Titik ini berbeza-beza kerana paksi planet yang berbeza berorientasikan secara berbeza (kedudukan ketara bintang juga berubah sedikit kerana kesan paralaks). [1]

Mencari kutub cakerawala utara sunting

 
Sepanjang waktu petang di Hemisfera Utara, bintang lilit kutub kelihatan mengelilingi kutub cakerawala utara. Polaris (dalam 1° dari kutub) ialah bintang terang yang hampir tidak bergerak di sebelah kanan tengah dalam foto jejak bintang ini.

Kutub cakerawala utara pada masa ini berada dalam satu darjah bintang terang Polaris (dinamakan daripada bahasa Latin iaitu stella polaris, bermaksud "bintang kutub"). Ini menjadikan Polaris, yang dikenali sebagai "Bintang Utara", berguna untuk navigasi di Hemisfera Utara: bukan sahaja ia sentiasa di atas titik utara ufuk, tetapi sudut ketinggiannya sentiasa (hampir) sama dengan latitud geografi pemerhati (walaupun ia, sudah tentu, hanya boleh dilihat dari lokasi di Hemisfera Utara).

Polaris terletak berhampiran kutub cakerawala utara untuk hanya sebahagian kecil daripada kitaran pendahuluan 25,700 tahun. Ia akan kekal sebagai anggaran yang baik untuk kira-kira 1,000 tahun, pada masa itu tiang itu akan bergerak lebih dekat ke Alrai (Gamma Cephei). Dalam masa kira-kira 5,500 tahun, tiang itu akan bergerak berhampiran kedudukan bintang Alderamin (Alpha Cephei), dan dalam 12,000 tahun, Vega (Alpha Lyrae) akan menjadi "Bintang Utara", walaupun ia akan menjadi kira-kira enam darjah dari kutub langit utara yang sebenar.

Untuk mencari Polaris, dari satu titik di Hemisfera Utara, menghadap ke utara dan cari asterisme Beruang Besar (Biduk) dan Beruang Kecil. Melihat bahagian "gayung" Biduk, bayangkan bahawa dua bintang di pinggir luar gayung membentuk garisan menghala ke atas daripada cawan. Garis ini menghala terus pada bintang di hujung pemegang Beruang Kecil. Bintang itu ialah Polaris, Bintang Utara.[2]

Mencari kutub cakerawala selatan sunting

Siri gambar yang menunjukkan putaran paksi Bumi berbanding kutub cakerawala selatan. Awan Magellan dan Pari Selatan kelihatan jelas. Berhampiran penghujung video, Bulan terbit dan menerangi pemandangan.
 
Kutub cakerawala selatan di atas VLT (Teleskop Sangat Besar)[3]
 
Mengesan kutub cakerawala selatan

Kutub cakerawala selatan hanya boleh dilihat dari Hemisfera Selatan. Ia terletak dalam buruj malap Octans, Octant. Sigma Octantis dikenal pasti sebagai bintang kutub selatan, lebih daripada satu darjah dari kutub, tetapi dengan magnitud 5.5 ia hampir tidak kelihatan pada malam yang cerah.

Kaedah satu: Pari Selatan sunting

Kutub cakerawala selatan boleh terletak dari Salib Selatan (Crux) dan dua bintang "penunjuk"nya α Centauri dan β Centauri. Lukis garis khayalan dari γ Crucis ke α Crucis — dua bintang di paling hujung paksi panjang pari — dan ikuti garis ini melalui langit. Sama ada pergi empat setengah kali jarak paksi panjang ke arah hujung sempit titik silang, atau gabungkan dua bintang penunjuk dengan garis, bahagikan garis ini kepada dua, kemudian pada sudut tepat lukiskan khayalan lain garisan melalui langit sehingga bertemu garisan dari Pari Selatan. Titik ini adalah 5 atau 6 darjah dari kutub cakerawala selatan. Sangat sedikit bintang terang yang penting terletak di antara Pari dan kutub itu sendiri, walaupun buruj Musca agak mudah dikenali serta-merta di bawah Pari.

Kaedah kedua: Canopus dan Achernar sunting

Kaedah kedua menggunakan Canopus (bintang kedua paling terang di langit) dan Achernar. Buat segitiga sama sisi besar menggunakan bintang ini untuk dua sudut. Sudut khayalan ketiga akan menjadi kutub cakerawala selatan. Jika Canopus masih belum terbit, Alpha Pavonis magnitud kedua juga boleh digunakan untuk membentuk segi tiga dengan Achernar dan kutub.

Kaedah ketiga: Awan Magellan sunting

Kaedah ketiga adalah terbaik untuk malam tanpa bulan dan cerah, kerana ia menggunakan dua "awan" samar di Langit Selatan. Ini ditandakan dalam buku astronomi sebagai Awan Magellan Besar dan Kecil. "Awan" ini sebenarnya adalah galaksi kerdil berhampiran Bima Sakti. Buat segitiga sama sisi, titik ketiganya ialah kutub langit selatan.

Kaedah empat: Sirius dan Canopus sunting

Garisan dari Sirius, bintang paling terang di langit, melalui Canopus, yang kedua paling terang, diteruskan untuk jarak yang sama mendarat dalam beberapa darjah tiang. Dalam erti kata lain, Canopus berada di tengah-tengah antara Sirius dan kutub.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Jim Kaler Professor Emeritus of Astronomy, University of Illinois. "Measuring the sky A quick guide to the Celestial Sphere". Dicapai pada 10 March 2014.
  2. ^ Loyola University Chicago. "Earth-Sky Relationships and the Celestial Sphere" (PDF). Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2014-01-10. Dicapai pada 10 March 2014.
  3. ^ "Swirling Star Trails Over Yepun". Picture of the Week. ESO. Dicapai pada 11 January 2013.

Pautan luar sunting