Cik Puan Sinderella

Cik Puan Sinderella merupakan telefilem dari Astro Maya. Telefilem ini sebuah kisah tentang seorang gadis lucu iaitu Fifi.

Sinopsis sunting

Puteri Afiana Natasya binti Yusof, ataupun dikenali sebagai Fifi,[1] merupakan seorang gadis lucu dilahirkan dari Tuan Yusof dan Puan Salina. Apabila waktu bayi, Tuan Yusof terdapat kemalangan dan meninggal dunia. Setelah itu, Puan Salina bertukar sikapnya menjadi penjahat. Kerananya, Fifi dilarang bertemu kawan-kawannya, bersekolah dan juga berkeluar. Untuk sekian lama, dia membesar atas mama yang begitu jahat dan pembantu di rumahnya yang begitu nakal, iaitu Moom & Breen. Dia selalu ingin kebebasan bagaikan Cikgu Muna, guru tuisyen baginya.

Suatu hari nanti, apabila Fifi dan ibunya bersama ada di luar, Fifi mendapat sehelai kertas iklan tentang aktiviti hip-hop. Dari kertas itu, dia tergembira. Apabila ibunya rehat di biliknya, dia sulit keluar dari rumah dan pergi ke tempat aktiviti hip-hop yang dimaksudkannya kertas. Fifi berjumpa Bone, ketua untuk aktiviti itu. Disebabkan Bone, Fifi baharu terasa kebebasan, dia makan aiskrim dan hamburger, dapat telefon bimbit - semuanya tidak pernah mampu dirasakan. Kerananya, dia pun mencipta akaun Facebook agar boleh menghubungi dengannya.

Puan Salina tersedar adiknya sudah keluar dari rumah, dan begitu marah-marah. Setelah Fifi kembali, dia memasang CCTV supaya Fifi tidak keluar. Justeru, untuk keluar dan bertemu Bone, dia meminta Cikgu Muna untuk membuat "ko-kurikulum". Fifi diizinkan membuat "ko-kurikulum" dan akhirnya mampu keluar. "Ko-kurikulum" itu terus diulangi.

Walau bagaimanapun, ibunya terasa sebuah kepelikan atas "ko-kurikulum" itu agar apabila Fifi dan Cikgu Muna pergi "ko-kurikulum", dia suruh Moom & Breen untuk siasat bilik Fifi. Kertas iklan aktiviti hip-hop dan telefon bimbitnya tidak sengaja dibiarkan tercari dan akhirnya terbongkar rahsia tentang "ko-kurikulum".

Marah sangat Puan Salina, dia meneruskan ke tempat hip-hop itu dan Fifi terpaksa ditangkapnya. Sebagai hukuman bahawa menipu ibunya, Fifi seharusnya berkahwin dengan pilihan ibu bukannya Bone. Sengsara hati Fifi dan Cikgu Muna dipecat dari tuisyennya.

Kerana keputusan ibunya, Anuar, calon suami Fifi datang. Fifi terasa kegembiraan, sebab Anuar itu Bone, sebenarnya. Senang hatinya, Fifi dan Bone berkahwin dan akhirnya Fifi dapat keluar dari rumah.

Watak dan perwatakan sunting

Puteri Afiana Natasya binti Yusof (Fifi) sunting

Anak sulung Tuan Yusuf dan Puan Salina. Setelah kehilangan ayahnya, ibunya menjadi terlalu jahat baginya. Dia dilarang bertemu kawan-kawannya, bersekolah dan juga berkeluar dari rumah. Tatkala mendapat sehelai kertas iklan hip-hop, dia sulit keluar dari rumah dan bertemu Bone. Dengan jodoh baharunya(Bone), dia mampu berasa kebebasan. Tetapi, hubungan antara dua-dua insan itu terbongkar, dan ibunya membuat keputusan Fifi terpaksa berkahwin dengan pilihannya sendiri. Akankah Fifi dan Bone bertemu lagi?

Anuar (Bone) sunting

Budak penari dan ketua aktiviti hip-hop. Dia mengajar penarian kepada sahabat-sahabatnya. Ditemukan Fifi dan mendapat jodoh. Tetapi, setelah hubungan masing-masing terbongkar, Fifi tidak mampu berkahwin bersama dia.

Nama sebenarnya Anuar, tetapi menggunakan alias "Bone" untuk aktivitinya.

Datin Salina (Puan Salina) sunting

Seorang puan jahat dan diktator. Setelah kehilangan suaminya, dia bertukar sikapnya menjadi seorang penjahat. Dia memenjarakan Fifi dalam rumahnya. Pertemanan, persekolahan, percintaan dan pengeluaran Fifi tidak dibenarkannya. Diakui semua dasarnya "untuk keselamatan Fifi", tetapi sungguh menyeksakannya. Alangkah sedihnya Fifi?

Sering kali pergi ke salon bersama dengan 2 sahabatnya berketurunan Cina & India.

Moom & Breen sunting

Pembantu di rumah Fifi. Merekalah hanya dua kawan sahaja bagi Fifi, tetapi tidak diminatinya. Begitu menjengkelkan dan mengacaukannya.

Cikgu Muna sunting

Guru tuisyen Fifi. Kerana membantu Fifi untuk keluar dari rumah, dipecat dari tuisyennya.

Pantuan luar sunting