Detective Conan: Quarter of Silence


Detective Conan: Quarter of Silence (名探偵コナン 沈黙の15分 Meitantei Konan Chinmoku no Kwōtā) adalah filem ke-15 dari siri anime dan manga Detektif Conan. Filem ini dikeluarkan pada 16 April 2011 di Jepun. Filem ini juga merayakan ulang tahun ke-15 filem dan anime Detective Conan.

Detective Conan: Quarter of Silence
Imej promosi bagi filem ke-15, dari Toho.
PengarahYasuichiro Yamamoto
Seino Anabun
PenulisKazunari Kouchi
Dihasilkan olehMasahito Yoshioka
Michihiko Suwa
Dikisahkan olehKazunari Kouchi
Muzik olehKatsuo Ono
Diedarkan olehToho
Tarikh tayangan
Jepun 16 April 2011
NegaraJepun Jepun
BahasaBahasa Jepun

Pengeluaran sunting

Filem ini diumumkan pada pembuatan akhir filem keempat belas, Detective Conan: The Lost Ship in the Sky. Butiran filem ini diumumkan di laman rasmi filem pada tarikh 4 Disember 2010. Pada 5 Mac 2011, laman rasmi filem ini dikemaskini dengan imbasan filem dalam 90 saat dan lagu tema filem ini. Don't Wanna Lie oleh B'z ialah lagu tema rasmi filem ini dibuat oleh Katsuo Ono dan dikeluarkan pada 13 April 2011 juga lagu tema siri Detektif Conan episod 613~626.

Plot Cerita sunting

Gabenor Tokyo, Asakura Yuichiro, menerima surat mengancam hari sebelum pembukaan Touto Line, garisan kereta api baru untuk Metro Tokyo. Pada majlis perasmian, Conan Edogawa dan Pasukan Detektif Muda didorong oleh Profesor Agasa melalu terowong di bawah Line Touto menaiki kereta Profesor Agasa. Setelah Conan mendengar tentang surat itu mengancam, notis bahan letupan yang disambungkan ke keretapi Touto; Menggunakan suara asal beliau untuk memaklumkan kepada Inspektor Megure sebagai Shinichi Kudo, dia mampu untuk menghentikan kereta api dan mengalihkan trafik jauh dari bahan letupan dan menghalang mana-mana kematian. Conan kajian sejarah politik Asakura bagi petunjuk pada pelakunya dan belajar gabenor itu bertanggungjawab ke atas pembinaan empangan di Kitanosawa, sebuah bandar fiksyen dalam Wilayah Niigata. Oleh kerana pembinaan empangan, warga tempatan Kitanosawa terpaksa ke bandar baru dan rumah-rumah lama mereka telah ditenggelami oleh empangan. Sejak perjalanan Asakura untuk menyambut ulang tahun empangan dibatalkan oleh pengeboman, Conan mencari maklumat mengenai pengebom yang boleh didapati di Kitanosawa dan merancang perjalanan di sana.

Conan, Haibara, Profesor Agasa, Pasukan Detektif Muda , Ran, Kogoro, dan Sonoko perjalanan ke Kitanosawa dan menikmati percutian. Mereka diperkenalkan kepada sekumpulan penduduk tempatan, nama-nama mereka Yamao Keisuke, Mizuki Tono, Fuyumi Tachihara, Takehiki Muto, dan Shogo Hikawa . Kumpulan itu mendedahkan mereka semua kawan-kawan pada zaman kanak-kanak dan merupakan sebahagian daripada kumpulan yang berpindah ke kampung baru. Mereka juga mendedahkan perhimpunan mereka yang pertama dalam lapan tahun sejak Yamao berada di dalam penjara untuk membunuh kakak Tono,Natsuki Tono , semasa pukulan. Pada keesokan harinya, anak Tachihara, Tachihara Touma , membangunkan dari koma lapan tahun dengan memori tiada kemalangan. Kemudian hari itu, Hikawa ditemui mati.

Asalnya, ia dianggap sebagai membunuh diri kerana hanya tapak kaki Hikawa ditemui dalam salji. Conan mendedahkan Hikawa dibunuh oleh senjata electroshock. Pelakunya kemudian menunggu salji dan membawa pulang ke belakang untuk mencadangkan Hikawa bersendirian. Semasa habuk berlian yang disebabkan oleh matahari terbit, Touma mengalami flashback pada hari kemalangan itu.

Conan menyiasat barang-barang Hikawa dan mendapati keratan akhbar toko emas dirompak hari sebelum hit dan menjalankan. Tapak sel dimusnahkan oleh bom yang terkemuka Conan untuk hipotesis yang pelakunya mungkin. Sementara itu, Pasukan Detektif Muda dan Touma diburu oleh penembak hendap.

Galeri sunting

 
Imej promosi bagi filem ke-15, dari Shonen Sunday.

 
Imej promosi untuk filem ke-15.

Pautan luar sunting