Di Sebalik Dia ialah sebuah siri drama televisyen Malaysia 2022 arahan sulung Rahila Ali. Dibintangi oleh Keith Foo, Wanna Ali, Faez Nick dan Jihaa Sham. Siri ini memulakan tayangan perdana di Slot Dramatix, Awesome TV bermula 14 September 2022 menggantikan Epilog 3 Naga.[1]

Di Sebalik Dia
GenreDrama
Cinta
Konflik
Ditulis olehRudy Imran
PengarahRahila Ali
Dibintangi oleh
Negara asalMalaysia
BahasaMelayu
Bilangan episod28
Penerbitan
PenerbitDatin Normashayu Puteh
Tempoh siaran45 minit
Syarikat penerbitan
Pencil Pictures & Records Sdn. Bhd.
Penyiaran
Saluran asalAwesome TV
Format gambar
Format audioDolby Digital
Siaran asal14 September 2022 – 27 Oktober 2022
Kronologi
MengikutiEpilog 3 Naga
Diikuti olehDilema Sebuah Anugerah

Sinopsis sunting

Mengisahkan tentang kehidupan Iskandar yang trauma sejak kecil kerana didera sehingga menyebabkan dia menghidap penyakit DID (Dissociative identity disorder) yang mempunyai pelbagai watak. Kemudian adik yang disayanginya mati dalam satu kejadian kebakaran.

Hayna sunting

Mereka yang hidup dengan gangguan identiti disosiatif (DID-Dissociative Identity Disorder) mengalami dua atau lebih keadaan personaliti berasingan yang dipanggil 'mengubah'. Majoriti penghidap DID telah melalui trauma teruk pada zaman kanak-kanak, dan berpisah sebagai cara untuk menghadapi situasi yang terlalu ganas atau traumatik untuk dikendalikan oleh diri mereka yang sedar.

Haikal sunting

Gangguan disosiatif (DID) ialah gangguan mental yang melibatkan pengalaman terputus hubungan dan kekurangan kesinambungan antara pemikiran, ingatan, persekitaran, tindakan dan identiti. Orang yang mengalami gangguan disosiatif melarikan diri dari realiti dengan cara yang tidak disengajakan dan tidak sihat dan menyebabkan masalah dengan berfungsi dalam kehidupan seharian

Razak sunting

Gangguan identiti disosiatif (DID) ialah keadaan kesihatan mental. Seseorang yang mempunyai DID mempunyai pelbagai personaliti yang berbeza. Pelbagai identiti mengawal tingkah laku seseorang pada masa yang berbeza. Keadaan ini boleh menyebabkan kehilangan ingatan, khayalan atau kemurungan. DID biasanya disebabkan oleh trauma masa lalu.

Pelakon sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Drama Di Sebalik Dia mcentralmy. Dicapai pada 2 April 2023.