Enggang karat (Buceros hydrocorax), juga dikenali sebagai enggang Filipina dan secara tempatan sebagai kalaw, ialah spesies enggang dalam keluarga Bucerotidae. Ia endemik di Filipina dan terdapat di hutan tanah pamah tropika yang lembap. Ia kini dianggap sebagai spesies terancam dan punca penurunannya ialah pemusnahan habitat, pemburuan dan pemburuan haram untuk perdagangan haiwan peliharaan haram.

Enggang karat
Buceros h. hydrocorax
CITES Appendix II (CITES)[2]
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Bucerotiformes
Keluarga: Bucerotidae
Genus: Buceros
Spesies:
B. hydrocorax
Nama binomial
Buceros hydrocorax
Linnaeus, 1766
Sinonim
  • Buceros mindanensis Tweeddale, 1877

Ia haram untuk diburu, ditangkap, atau dimiliki di bawah Undang-undang Filipina RA 9147.[3]

Taburan dan Taksonomi sunting

Ia endemik di Filipina, di mana ia dijumpai di hutan primer, sekunder matang, dan terganggu di 11 pulau:

Paruh subspesies penamanya merah sepenuhnya, manakala paruhsubspesies semigaleatus dan mindanensis kuning pucat pada bahagian distal.

 
Subspesies B. h. mindanensis; lukisan oleh Joseph Smit, 1881

Subspesies sunting

Tiga subspesies diiktiraf:

HBW dan BirdLife International Illustrated Checklist of the Birds of the World telah membahagikannya kepada dua spesies iaitu enggang karat utara terdiri daripada subspesies penama dan enggang karat selatan yang terdiri daripada subspesies semigaelatus dan mindanensis.

Tingkah laku sunting

Ia kadangkala dipanggil "jam gunung" kerana seruan tengah harinya yang berkala.[5] Ia telah dirakamkan telah menjadi mangsa oleh lang monyet.[6]

Pembiakan sunting

Seperti enggang lain, betina mengurung diri di dalam rongga sarang, tempat ia bertelur dan kekal bersama anak-anak yang sedang membesar untuk kebanyakan atau sepanjang tempoh bersarang. Dalam sesetengah spesies, jantan membantu proses pelitupan dari luar rongga sarang. Anak-anak sarang dan betina diberi makan oleh jantan melalui celahan sempit pada bukaan sarang tersebut, kadangkala dibantu oleh jantan pembantu yang tidak membiak.[7] Masa bersarang akan berlangsung dalam purata 4-6 bulan. Dalam tempoh tersebut, jantan akan menyediakan makanan kepada betina dan anak sarangnya. Ia mengekalkan ikatan pasangannya dan akan berpasangan sehingga bertahun-tahun dan terlibat dengan pemberian makanan pemikatan.

Pemakanan sunting

Ia memainkan peranan penting dalam mengekalkan keseimbangan ekosistem. Ia dianggap sebagai spesies teras kerana tabiat pemakanan omnivornya, yang membolehkannya menyebarkan biji benih di sepanjang lantai hutan daripada buah-buahan yang ia makan dan mengawal populasi perosak serangga yang ia buru.[8]

Habitat dan Status Pemuliharaan sunting

Ia banyak terdapat di hutan dipterokarp malar hijau primer, tetapi juga menggunakan hutan sekunder. Enggang karat utara telah dirakamkan sehingga 760 meter di Luzon manakala subspesies selatan telah dirakamkan sehingga 2,100 meter dari paras laut di Gunung Apo.

Ia telah dikelaskan sebagai terjejas. Enggang karat utara lebih terancam kerana Senarai Kebangsaan Fauna Terestrial Terancam Filipina telah mengelaskannya sebagai Terancam manakala mengelaskan spesies atau sub-spesies selatan sebagai Terjejas.

Ia mengalami tekanan pemburuan yang besar dan kehilangan habitat yang meluas akibat pembalakan dan penukaran kepada tanah pertanian. Pemburuan sara diri yang berterusan dan penebangan sisa hutan dipterokarp untuk pertanian dianggap lebih merosotkan bilangan penduduk, dan julatnya kini sangat berpecah-belah dan berkemungkinan mengalami kekurangan akut pokok bersarang yang sesuai, sekurang-kurangnya di bahagian julatnya. Pemburu memanjat pokok bersarang untuk menangkap induk dan anaknya untuk perdagangan hidupan liar haram. Pemburuan untuk sukan dan makanan telah dirakamkan di seluruh rangkaiannya. Pada 2014, Adams, Ilocos Utara di mana anak lelaki Timbalan Datuk Bandar dirakamkan sedang membawa seekor enggang juvenil mati yang baru ditembaknya.[9] Ia telah pupus secara tempatan di Cavite di Gunung Palay-palay akibat pemburuan dan pembinaan jalan raya dan Terowong Kaybiang.

Rujukan sunting

  1. ^ Buceros hydrocorax, IUCN Red List, 2014
  2. ^ "Appendices | CITES". cites.org. Dicapai pada 2022-01-14.
  3. ^ 11th Congress. "Republic Act No. 9147". Official Gazette of the Philippines.
  4. ^ Allen, Desmond (2020). Birds of the Philippines. Barcelona: Lynx and Birdlife Guides International. m/s. 200–201.
  5. ^ Ortiz, Margaux C. (2 February 2013). "Hornbills in the city: Clock ticking on nature's timekeeper". Philippine Daily Inquirer. Dicapai pada 9 May 2013.
  6. ^ "Searching for the Philippine Eagle in the Angat Watershed Forest Reserve".
  7. ^ Witmer, Mark (1993). "Cooperative Breeding by Rufous Hornbills on Mindanao Island, Philippines" (PDF). The Auk. 110 (4): 933–936. doi:10.2307/4088652. JSTOR 4088652.
  8. ^ Matutes, Heremerose; Densing, Libertine Agatha (2022-05-21). "Avifauna composition and communities in Leyte Sab-a Basin Peatland and its vicinity in Northeastern Leyte, Philippines". Journal of Wildlife and Biodiversity. 6 (2): 35–60. doi:10.5281/zenodo.6569636.
  9. ^ "Photo of hunter with dead hornbill sparks online outrage". GMA News. April 7, 2014.


4. Clarido, Aiza P. (2017). Dark-winged Clock: Hornbill