Fajar (pinjaman Arab: فَجر, rumi: fajr "terbit pagi" terbitan kata kerja فَجَرَfajara "memecah[nya cahaya dari kegelapan langit]"[1]) ialah masa yang menandakan, bergantung kepada penggunaan tertentu, permulaan aram-temaram sebelum matahari terbit,[2][3] tempoh aram-temaram sebelum matahari terbit atau masa matahari terbit.[3] Apabila dikenalpasti sebagai permulaan atau tempoh aram-temaram, ia diiktiraf oleh kehadiran cahaya matahari yang lemah, manakala matahari sendiri masih di bawah ufuk.

Fajar kadang-kadang dianggap permulaan aram-temaram pagi (seperti yang digambarkan di sini), kadang-kadang tempoh aram-temaram, dan kadang-kadang masa matahari terbit.
Latar langit Prague pada waktu fajar
Serra dos Órgãos National Park, di negeri Rio de Janeiro, Brazil, pada waktu fajar.

Jenis fajar sunting

 
Fajar sivil, nautika, dan astronomi, apabila ditakrifkan sebagai masa bermula aram tersebut.[4]

Definisi yang berbeza wujud untuk permulaan fajar. Perbezaan antara definisi ini adalah jumlah cahaya matahari yang perlu wujud. Ini boleh dikaitkan dengan jarak sudut daripada pusat Matahari (darjah) di bawah kaki langit, pada waktu pagi:

Fajar astronomi sunting

Aram astronomi bermula pada masa selepas langit tidak lagi benar-benar gelap selepas fajar astronomi atau fajar kazib. Ini berlaku apabila Matahari berada 18 darjah di bawah kaki langit pada waktu pagi.[5] Walaupun ia adalah mungkin untuk menyetempatkan arah Matahari semasa fajar dan senja astronomi, fajar dan senja astronomi adalah malam, walaupun tanpa awan. Zenith adalah sangat gelap dan lebih daripada sekadar bintang terang yang dapat dilihat (kecuali langit rendah di atas ufuk ke arah matahari).

Bermula fajar sunting

 
Bermula fajar nautika, Joshua Tree, California, Amerika Syarikat

Aram nautika bermula pada masa yang di mana terdapat cahaya matahari yang cukup untuk pelayar dapat membezakan ufuk dengan laut tetapi cahaya buatan masih diperlukan untuk melaksanakan aktiviti-aktiviti luar; secara rasmi, apabila Matahari berada 12 darjah di bawah kaki langit pada waktu pagi. Fajar nautika masih agak gelap dan dianggap malam.[5]

Fajar awam sunting

 
Fajar awam di Selatan California, Amerika Syarikat

Aram awam bermula pada masa terdapat cahaya yang cukup bagi kebanyakan objek untuk boleh dibezakan, jadi beberapa aktiviti luar, tetapi tidak semua, boleh dimulakan; secara rasmi, apabila matahari adalah 6 darjah di bawah kaki langit pada waktu pagi.[5] Pada fajar awam terdapat beberapa kegelapan termasuk di zenit. Langit adalah masih agak gelap dan fajar awam masih dianggap malam.

Kesan latitud sunting

Jangka masa tempoh aram antara cahaya pertama dan matahari terbit amat berbeza bergantung kepada latitud pemerhati, daripada lebih kurang dua puluh minit di kawasan khatulistiwa, hingga berjam-jam di rantau kutub, hingga beberapa minggu di kutub.

Khatulistiwa sunting

Semua fasa subuh dan senja adalah paling singkat di khatulistiwa, di mana Matahari di ekuinoks naik dan turun pada sudut tepat dengan kaki langit; Langkah-langkah antara fajar atau senja sivil, nautika, dan astronomi sesuai dengan hanya 24 minit setiap satu. Pada setiap tempat di bumi, masa fajar dan senja adalah terpantas sekitar ekuinoks dan paling perlahan pada musim panas dan musim sejuk solstis.

Kawasan kutub sunting

Sebagai kalendar menghampiri solstis musim panas atau musim sejuk, siang atau malam, masing-masing, semakin panjang, yang boleh memberi kesan pada masa dan tempoh fajar dan senja. Kesan ini adalah lebih jelas apabila lebih dekat dengan kutub, di mana matahari terbit pada ekuinoks musim bunga dan terbenam pada ekuinoks musim luruh, dengan tempoh masa fajar/senja yang panjang, berpanjangan selama beberapa minggu.

Bulatan kutub (pada 66°30′ U atau S) ditakrifkan sebagai latitud terendah di mana Matahari tidak terbenam pada solstis musim panas. Oleh itu, jejari sudut bulatan kutub adalah sama dengan sudut di antara satah khatulistiwa Bumi dan satah ekliptik. Tempoh masa tanpa matahari terbenam ini memanjang apabila lebih dekat dengan kutub.

Berhampiran solstis musim panas, latitud yang lebih tinggi daripada 54°30′ tidak mendapat lebih gelap daripada fajar/senja nautika; "kegelapan malam" amat berbeza di latitud ini.

Di latitud yang lebih tinggi daripada kira-kira 59°20′, malam musim panas tidak mendapat lebih gelap daripada senja atau fajar awam. Tempoh "malam terang" ini lebih panjang pada latitud yang lebih tinggi.

Contoh sunting

 
Waktu fajar di Balai Cerap La Silla, Chile[6]

Sekitar solstis musim panas misalnya, Glasgow, Scotland pada 55°51′ U dan Copenhagen, Denmark pada 55°40′ U dapat beberapa jam "perasaan malam", Oslo, Norway pada 59°56′ U dan Stockholm, Sweden pada 59°19′ U kelihatan sangat terang sepanjang masa Matahari berada di bawah kaki langit. Apabila matahari ke 9.0 hingga 9.5 darjah di bawah ufuk (pada solstis musim panas ini adalah di latitud 57°30′–57°00′), zenit menjadi gelap walaupun pada malam bebas awan (sekiranya tiada bulan mengambang); lebih daripada sekadar bintang terang dapat dilihat dengan jelas di sebahagian besar langit.

Islam sunting

 
"...seperti ekor serigala"

Fajar merupakan antara waktu yang penting dalam sehari bagi umat Islam keseluruhannya kerana ia menentukan waktu solat fardhu dan permulaan puasa. Terdapat juga perbincangan penting dalam perundangan Islam antara "fajar benar/sadiq (فجر صادق)" dan "fajar palsu/kazib (فجر كاذب)".

Nabi Muhammad telah membezakan fajar kepada dua jenis dan ini diriwayatkan apabila baginda bersabda:

Fajar itu ada dua macam. Pertama, fajar yang mengharamkan makan dan menghalalkan shalat. Kedua, fajar yang mengharamkan shalat dan menghalalkan makan.
—HR Ibnu Khuzaemah dan Al-Hakim)

Hadis yang sama diriwayatkan oleh al-Hakim bersumber dari Jabir yang menambah tentang fajar pertama yang mengharamkan makanan:

...sesungguhnya fajar ini nampak memanjang di kaki langit.

dan fajar yang kedua lagi:

"...sesungguhnya bentuk fajar ini seperti ekor serigala."

Fajar yang pertama itu ialah fajar sadiq iaitu apabila waktu untuk solat Subuh dikerjakan dan tidak dibenarkan makan bagi mereka yang berpuasa. Fajar kedua pula ialah fajar kazib iaitu apabila solat Subuh tidak dibenarkan kerana belum masuk waktunya dan makan masih dibolehkan bagi mereka yang berpuasa.

Dari Abu Musa Al-Asy’ari:

Nabi Muhammad pernah didatangi orang yang menanyakan waktu-waktu solat, dan beliau tidak menjawabnya. Namun beliau kemudian mendirikan solat subuh, ketika muncul fajar. Ketika itu hampir saja mereka tidak mengenali satu sama lain.
—HR. Muslim: 614

Aisyah r.a. mengatakan:

Dahulu para sahabat dari kalangan wanita, ikut solat fajar bersama Rasulullah dengan berbalut baju yang berbulu. Lalu mereka kembali ke rumah-rumah mereka, dan tidak ada seorangpun yang mengenali mereka, kerana suasana yang masih gelap”.
—HR Bukhari: 578, dan Muslim: 645

Daripada riwayat dan hadith tersebut, boleh dikutip maklumat bahawa waktu solat Subuh ialah ketika aram astronomi bermula lagi iaitu apabila keadaan masih gelap sehingga banyak perawi menggambarkannya dengan keadaan yang tidak boleh mengecam wajah kenalan yang duduk di sebelanya ketika solat Subuh bersama Nabi Muhammad . Nabi Muhammad juga bersabda:

Jangan sampai sahur kalian diganggu oleh adzannya Bilal dan putihnya ufuk yang meninggi seperti ini, (tapi teruskanlah sahur kalian) hingga putih ufuk itu mendatar seperti ini!
—HR. Muslim: 1094

Dalam hadith ini baginda menyebut tentang waktu sahur yang menghubungkan antara menghentikan sahur dengan putihnya ufuk yang bentuknya mendatar. Baginda bagaimanapun tidak mensyaratkan bahawa cahaya fajar itu harus tersebar sampai ke jalan dan rumah.

Di Malaysia sunting

Awal waktu solat Subuh mengikut syarak adalah apabila fajar benar (sadiq) terbit di ufuk timur. Kajian ulama silam dan beberapa ahli saintifik setakat ini mendapati pada saat demikian matahari di kedudukan lebih kurang 18° di bawah ufuk. Namun dalam soal ini para fuqaha’ bersetuju supaya awal waktu Subuh ditetapkan ketika matahari di kedudukan lebih bawah daripada 18° di bawah ufuk. Terdapat pihak yang menetapkan 19° dan ada pula yang menetapkan 20° di bawah ufuk.[7]

Maka, disebabkan waktu Subuh di Malaysia yang mengambil kira zenith Matahari iaitu 110° atau 109° berikutan kedudukan Malaysia di latitud lebih tinggi berbanding Khatulistiwa, waktu Subuh di Malaysia masuk 4-8 minit sebelum fajar astronomi.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Rujuk:
    • Abd. Rauf Dato' Haji Hassan; Abdul Halim Salleh; Khairul Amin Mohd Zain (2005). Kamus Bahasa Melayu-Bahasa Arab Bahasa Arab-Bahasa Melayu. Shah Alam: Oxford Fajar. m/s. 275. ISBN 967-65-7321-3.
    • Lane, Edward William (1863–1893). "فجر". Arabic-English Lexicon. 2. London. m/s. 1421–2 – melalui The Arabic Lexicon kelolaan Hawramani.com.CS1 maint: date format (link)
  2. ^ The Random House College Dictionary, "dawn".
  3. ^ a b A note on sunrise, sunset and twilight times from HM Nautical Almanac Office, The United Kingdom Hydrographic Office. Quoting: Tiada persetujuan umum mengenai definisi yang tepat bagi "fajar" kecuali dalam Islam diistilahkan "fajar kazib" dan "fajar sadiq". Walau bagaimanapun, jika ia ditafsirkan sebagai masa "cahaya pertama", fajar sepadan antara 18° dan 12° tetapi ia mungkin tidak lebih tepat'.
  4. ^ Van Flandern, T.; K. Pulkkinen (1980). "Low precision formulae for planetary positions". Astrophysical Journal Supplement Series. 31 (3). Bibcode:1979ApJS...41..391V. doi:10.1086/190623.
  5. ^ a b c National Oceanic and Atmospheric Administration. "Astronomical Terms".
  6. ^ "New Dawn at La Silla". ESO Picture of the Week. European Southern Observatory. Dicapai pada 27 February 2015.
  7. ^ JAKIM: Waktu Solat

Pautan luar sunting