Fantastic Four ialah pasukan wira-wira fiksyen yang muncul dalam buku komik Amerika yang diterbitkan oleh Marvel Comics. Pasukan ini memulakan kerjaya dalam The Fantastic Four #1 (tarikh muka depand Nov. 1961), membantu mengantarkan tahap realisme baharu dalam medium. Ia adalah pasukan adiwira pertama yang dicipta oleh artis/pemplot bersama Jack Kirby dan editor/pemplot bersama Stan Lee, yang membangunkan pendekatan kolaboratif untuk mencipta komik dengan tajuk ini.

Fantastic Four
Maklumat penerbitan
PenerbitMarvel Comics
Debut pertamaThe Fantastic Four #1 (November, 1961)
Karya olehStan Lee (penulis/editor)
Jack Kirby (artis/ploter)
Maklumat dalam komik
Ibu pejabat
  • Bangunan Baxter
  • Avengers Mansion (dahulu)
  • Four Freedoms Plaza
  • Jeti 4
  • 4 Yancy St.
Ahli
  • Mister Fantastic
  • Invisible Woman
  • Human Torch
  • The Thing

Empat watak yang secara tradisinya dikaitkan dengan Fantastic Four, yang memperoleh kuasa besar selepas terdedah kepada sinar kosmik semasa misi saintifik ke angkasa lepas, ialah: Mister Fantastic (Reed Richards), seorang jenius saintifik dan ketua kumpulan itu, yang boleh meregangkan badannya menjadi panjang dan bentuk yang luar biasa; invisible woman (Susan "Sue" Storm), yang akhirnya berkahwin dengan Reed, yang boleh menyebabkan dirinya tidak kelihatan dan memancarkan medan kuasa halimunan yang kuat dan letupan; Human torch (Johnny Storm), adik lelaki Sue, yang boleh menghasilkan api, mengelilingi dirinya dengan mereka dan terbang; dan Thing (Ben Grimm), kawan mereka yang pemarah tetapi baik hati, bekas bintang bola sepak kolej, rakan sebilik Reed di kolej dan seorang juruterbang yang baik, yang memiliki kekuatan, ketahanan dan ketahanan yang luar biasa kerana batunya- seperti daging. Sejak pengenalan 1961, Fantastic Four telah digambarkan sebagai keluarga yang agak tidak berfungsi, namun penyayang.

Memecahkan konvensyen dengan arketaip komik lain, ahli-ahli bertengkar, menyimpan dendam yang mendalam dan kecil, dan mengelak identiti tanpa nama atau rahsia yang memihak kepada status selebriti. Mereka juga terkenal kerana pertemuan berulang mereka dengan watak seperti raja yang jahat Doctor Doom; Galactus pemakan planet;Penguasa Kree Empire yang kejam dan zalim Ronan the Accuser; pemerintah Zon Negatif Annihilus; putera yang tinggal di laut Namor; pelayaran angkasa lepas Silver Surfer; dan pahlawan Skrull Klurt.

Fantastic Four telah diadaptasi ke dalam media lain, termasuk empat siri animasi dan empat filem aksi langsung.

Rujukan sunting