Jack Kirby[1] (lahir Jacob Kurtzberg; 28 Ogos 1917 – 6 Februari 1994) ialah seorang Amerika artis buku komik, penulis dan editor, dianggap secara meluas sebagai salah satu inovator utama medium dan salah seorang pencipta yang paling prolifik dan berpengaruh. Dia dibesarkan di New York City dan belajar melukis figura kartun dengan mengesan watak daripada jalur komik dan kartun editorial. Dia memasuki industri komik yang baru lahir pada tahun 1930-an, melukis pelbagai ciri komik di bawah nama pena yang berbeza, termasuk Jack Curtiss, sebelum akhirnya memutuskan pada Jack Kirby. Pada tahun 1940, beliau dan pengarang-penyunting Joe Simon mencipta watak wira-wira yang sangat berjaya Kapten Amerika untuk Komik Timely, pendahulu Marvel Comics. Semasa 1940-an, Kirby kerap bekerjasama dengan Simon, mencipta banyak watak untuk syarikat itu dan untuk National Comics Publications, kemudian menjadi DC Comics.

Jack Kirby
Kirby di 1992
KelahiranJacob Kurtzberg
(1917-08-28)28 Ogos 1917
New York City, U.S.
Meninggal dunia6 Februari 1994(1994-02-06) (umur 76)
Thousand Oaks, California, U.S.
Nama samaranJack Curtiss
Curt Davis
Lance Kirby
Ted Grey
Charles Nicholas
Fred Sande
Teddy
The King
Karya terkenal
Fantastic Four
Fourth World
Thor
Captain America
New Gods
AnugerahAlley Award
Shazam Award
Inkpot Award
Will Eisner Hall of Fame
Bill Finger Award
PasanganRoz Goldstein (k. 1942)
Anak4

Selepas berkhidmat di Teater Eropah dalam Perang Dunia II, Kirby menghasilkan karya untuk DC Comics, Harvey Comics, Hillman Periodicals dan lain-lain penerbit. Di Crestwood Publications, dia dan Simon mencipta genre komik romantik dan kemudiannya mengasaskan syarikat komik jangka pendek mereka sendiri, Mainline Publications. Kirby terlibat dalam lelaran Timely 1950-an, Atlas Comics, yang pada dekad berikutnya menjadi Marvel. Di sana, pada tahun 1960-an, Kirby mencipta banyak watak utama syarikat, termasuk Fantastic Four, X-Men, Thor, Hulk dan Iron Man. Gelaran Kirby mendapat jualan yang tinggi dan pujian kritikal, tetapi pada tahun 1970, merasakan dia telah dilayan secara tidak adil, sebahagian besarnya dalam bidang kredit pengarang dan hak pencipta, Kirby meninggalkan syarikat itu untuk saingan DC.

Di DC, Kirby mencipta saga Dunia Keempatnya yang merangkumi beberapa tajuk komik. Walaupun siri ini terbukti tidak berjaya secara komersil dan telah dibatalkan, Dewa-Dewa Baru Dunia Keempat telah diteruskan sebagai sebahagian penting daripada DC Universe. Kirby kembali ke Marvel secara ringkas pada pertengahan hingga akhir 1970-an, kemudian menceburi bidang animasi televisyen dan komik bebas. Pada tahun-tahun kemudiannya, Kirby, yang telah digelar "William Blake komik",[2] mula menerima pengiktirafan besar dalam akhbar arus perdana untuk pencapaian kerjayanya, dan pada tahun 1987 dia ialah salah seorang daripada tiga penerima pelantikan sulung Dewan Kemasyhuran Buku Komik Will Eisner. Pada 2017, Kirby secara anumerta dinamakan Disney Legend dengan Stan Lee untuk ciptaan bersama mereka bukan sahaja dalam bidang penerbitan, tetapi juga kerana ciptaan tersebut membentuk asas untuk The Walt Disney Company francais media yang berjaya dari segi kewangan dan kritikal, Marvel Cinematic Universe.

Kirby telah berkahwin dengan Rosalind Goldstein pada tahun 1942. Mereka mempunyai empat orang anak dan kekal berkahwin sehingga kematiannya akibat kegagalan jantung pada tahun 1994, pada usia 76 tahun. Anugerah Jack Kirby dan Jack Kirby Hall of Fame adalah dinamakan sempena penghormatannya, dan dia dikenali sebagai "Raja" di kalangan peminat komik kerana banyak sumbangannya yang berpengaruh kepada media.

Rujukan sunting

  1. ^ Video di YouTube
  2. ^ Morrison, Grant (Julai 23, 2011). "Dewa-dewa Super Saya dari Zaman Wira Super" Check |url= value (bantuan). The Guardian. London, United Kingdom. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-02-24. Dicapai pada Julai 23, 2011.