Fatah Ngah

pelukis dan kartunis Malaysia

Abdul Fattah bin Ngah atau nama penanya Fatah Ngah (1953 – 5 Februari 2023) ialah seorang pelukis dan kartunis Malaysia. Beliau cukup sinonim dengan karyanya A. Mahmud dan Lagak A. Mahmud.

Fatah Ngah
Kelahiran
Abdul Fattah bin Ngah

1953 (1953)
Meninggal dunia5 Februari 2023(2023-02-05) (umur 69–70)
DikebumikanTanah Perkuburan Islam Syed Yahya, Dungun, Terengganu
PekerjaanPelukis, kartunis
Tahun aktif1978–2023

Fatah Ngah berasal dari Dungun, Terengganu serta merupakan sahabat karib Kerengge. Fatah Ngah dibesarkan dalam keluarga yang meminati seni, anak seorang guru pelawat. Kedua-dua orang adik beliau, Abdul Jalil bin Ngah merupakan pengarah seni sementara penggubah lagu terkenal "Sekadar Di Pinggiran", Manan Ngah. Fatah pernah menjadi ilustrator komik Medan Pelajar, Bambino dengan penerbitan majalah Gila-Gila.

Jualan Amal Fatah Ngah sunting

Pada 21–30 Oktober 2011, Pameran dan Jualan Amal Fatah Ngah diadakan di Lana Wau, Kompleks Kraftangan yang terletak di Jalan Conlay, Kuala Lumpur. Pameran dengan kerjasama daripada Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia (Kraftangan) ini bertujuan mengumpul dana bagi membantu kos rawatan dan perubatan Fatah Ngah yang menghidap penyakit saraf.[1]

Meninggal dunia sunting

Beliau meninggal dunia pada 5 Februari 2023 di usia 70 tahun pada pukul 1:45 pagi. Jenazahnya dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Syed Yahya Dungun, Terengganu pada pukul 12:00 tengah hari.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.