Filem adiwira, wayang adiwira atau wayang gambar adiwira ialah filem yang menumpukan aksi satu atau lebih adiwira: individu yang memiliki kebolehan - luar biasa - biasanya sangat luar biasa berbanding dengan orang biasa dan didedikasikan untuk melindungi orang awam. Filem-filem ini biasanya menonjolkan unsur aksi, kembara, fantasi atau cereka sains, dengan filem pertama watak tertentu biasanya memasukkan fokus terhadap asal kuasa istimewa mereka dan konfrontasi pertama mereka dengan penjahat super atau musuh ketat mereka yang paling terkenal.

Adventures of Captain Marvel, Republic Pictures, 1941

Kebanyakan filem adiwira berdasarkan komik adiwira. Berbeza, beberapa filem seperti siri RoboCop, The Meteor Man, siri filem Unbreakable, The Incredibles, Hancock dan They Call Me Jeeg adalah yang asli untuk filem tersebut, manakala The Green Hornet terutamanya berdasarkan siri radio asli danadaptasi televisyen 1960-annya, kedua-dua Underdog dan The Powerpuff Girls berdasarkan siri televisyen animasi, dan tokusatsu Jepun dan filem adiwira anime adalah berdasarkan manga dan rancangan televisyen.

Bermula pada 2000-an, filem adiwira menjadi bentuk dominan di seluruh dunia. Filem adiwira yang paling terkenal dan berjaya sejak tahun 2000 ialah francais X-Men 20th Century Fox, trilogi Spider-Man Sam Raimi, siri The Incredibles Pixar, The Dark Knight Trilogy Christopher Nolan,[1] set filem dalam Marvel Cinematic Universe bermula dengan Iron Man dan set filem dalam DC Extended Universe bermula dengan Man of Steel. Penguasaan perdagangan ini sebahagian besar telah disertai dengan ulasan kritis positif bagi kebanyakan filem ini, yang termasuk pengiktirafan Anugerah Akademi. Filem adiwira telah menjadi berjaya secara dagangan dalam berbagai-bagai genre seperti aksi, seram, fantasi, komedi dan lain-lain.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

Bibliografi sunting

  • Lichtenfeld, Eric (2007). Action Speaks Louder: Violence, Spectacle, and the American Action. Wesleyan University Press. ISBN 0-8195-6801-5.
  • The Staff and Friends of Scarecrow (2003). The Scarecrow Video Movie Guide. Sasquatch Books. ISBN 1-57061-415-6.

Templat:Film genres Templat:Superhero fiction