Fort Margherita

mercu tanda bersejarah di Kuching, Malaysia

Fort Margherita adalah sebuah kubu lama yang dibina pada tahun 1879 oleh Charles Brooke, Raja Sarawak terletak di Kuching, Sarawak, Malaysia. Kubu ini adalah sebuah mercu tanda dan tugu dalam sejarah Sarawak yang bermula dengan Dinasti Brooke. Kubu ini dibina dengan gaya sebuah istana kota Inggeris, direkabentuk untuk melindungi Kuching dari serangan lanun. Ia digunakan sebagai sebuah Muzium Polis dari 1971 sebelum ia diserah kepada kerajaan negeri Sarawak dan kini ia merupakan satu tarikan pelancong di Kuching.

Fort Margherita telah dibangunkan oleh Rajah Charles dan dinamakan sempena isterinya, Rani Margaret.
Fort Margherita - menara utama. Perlu diperbaikikan.

Fort Margherita dinamakan sempena isteri kesayangan Brooke, Margaret Alice Lili de Windt, yang dikahwininya di Highworth, Wiltshire pada 28 Oktober 1869; dia dilantik kepada pangkat Maharani Sarawak dengan gelaran Tuanku Permaisuri ketika perkahwinan mereka.[1]

Kubu ini dibina di atas sebuah bukit mengadap Sungai Sarawak dan terletak di tebing utara berhadapan dengan pusat bandar Kuching yang pesat berkembang. Kubu ini dilengkapi dengan baik untuk melindungi ibu negeri ini dari pencerobohan melalui sungai.

Dinding bermenara tiga blok menara tingkat termasuk titik pemerhati di atas, halaman yang dikelilingi oleh dinding yang tinggi dengan bertatah serpihan kaca tajam untuk perlindungan dan dibenamkan ke dalam dinding itu sendiri adalah tingkap kayu melalui meriam telah dibedil melepaskan tembakan. Hukuman bunuh telah dilaksanakan di halaman ini, sehingga pendudukan Jepun semasa Perang Dunia II.

sebuah Kubu khas British, di Kuching, Sarawak, Malaysia

[2]

Fort Margherita terletak di seberang Sungai Sarawak berhampiran Astana, kediaman rasmi Yang DiPertua Negeri Sarawak. Fort Margherita boleh dikunjungi melalui jalan raya. Ia memakan masa 15-minit memandu sepanjang Petra Jaya, atau pelayaran sungai yang singkat dari Pangkalan Batu, di hadapan Main Bazaar Kuching Waterfront. Ia kini terletak di sebelah Bangunan Dewan Undangan Negeri Sarawak Baru. [1]

Rujukan sunting

  1. ^ a b All Malaysia (2011). "Fort Margherita".
  2. ^ https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kubu_Magherita,_di_Bandaraya_Kuching.jpg

Koordinat: 1°33′38″N 110°20′58″E / 1.5605549°N 110.3494893°E / 1.5605549; 110.3494893