Glikolipid ("lipid bergula") ialah molekul lipid dengan molekul karbohidrat yang disambugn melalui ikatan glikosidik.[1] Peranan glikolipid adalah untuk menjaga kestabilan membran sel dan membantu dalam pengenalan sel - penting dalam tindak balas keimunan dan peggabungan sel-sel untuk membentuk tisu.[2] Glikolipid dijumpai di semua permukaan sel eukariot, dan terbit dari dwilapisan fosfolipid ke kawasan luar sel.[2]

Glikolipid

Ciri asas glikolipid ialah kehadiran monosakarida atau oligosakarida yang terikat pada bahagian lipid. Lipid-lipid paling lazim di membran sel termasuk gliserolipid dan sfingolipid, massing-masing memiliki bahagian gliserol dan sfingosina. Bahagian-bahagian ini disambung dengan asid lemak, menjadikan lipid memiliki "kepala" berkutub dan "ekor" yang tak berkutub, serupa dengan molekul fosfolipid selaku juzuk membran sel.

Rujukan sunting

  1. ^ Voet D, Voet J, Pratt C (2013). Fundamentals of Biochemistry Life at the Molecular Level (ed. Fourth). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc. ISBN 9781118129180.
  2. ^ a b "Glycolipids". nature. Nature Publishing Group. Dicapai pada 2015-11-01.

Pautan luar sunting

  •   Media berkenaan Glikolipid di Wikimedia Commons