Gourmet (US: /ɡɔːrˈm/, UK: /ˈɡɔːm/) adalah kebudayaan unggul yang berkaitan dengan seni masakan makanan dan minuman bercitarasa tinggi, atau masakan haute, yang mempunyai ciri-ciri halus, bahkan persediaan rumit dan persembahan estetika makanan yang seimbang daripada beberapa juadah berbeza, biasanya agak mewah. Istilah dan amalan yang berkaitan dengannya biasanya digunakan secara positif untuk menggambarkan orang yang mempunyai ghairah dan citarasa halus.

Foie gras dengan wain Sauternes
Tiram dengan kaviar
Udang kara dianggap oleh sesetengah pihak sebagai satu makanan gourmet kerana harga yang tinggi. Di atas adalah udang kara creole
Wiski Scotch malt tunggal

Orang sunting

Istilah gourmet boleh merujuk kepada seseorang yang mempunyai citarasa halus atau mampu membezakannya yang berpengetahuan dalam seni makanan dan penyediaan makanan.[1] Gourmand membawa konotasi tambahan untuk seorang yang sekadar menikmati makanan dalam kuantiti yang besar. Penggemar makanan adalah sama dengan gourmet, tetapi perkataan kadang-kadang boleh membawa nada penghalusan berlebihan. Chef gourmet adalah chef yang berkaliber tinggi terutamanya dalam bakat memasak dan berkemahiran.

Makanan sunting

Gourmet boleh menerangkan kelas restoran, masakan, sajian atau ramuan yang berkualiti tinggi, bagi persembahan khas, atau kecanggihan tinggi. Di Amerika Syarikat, satu pergerakan makanan gourmet 1980 berkembang daripada satu pemisahan jangka panjang antara citarasa elitis (atau "gourmet") dan kebencian populis terhadap makanan mewah.[2] Gourmet adalah klasifikasi industri makanan premium yang berkualiti tinggi di Amerika Syarikat. Pada 2000-an, terdapat peningkatan pesat dalam pasaran gourmet Amerika, sebahagiannya disebabkan oleh pendapatan yang semakin meningkat, globalisasi rasa, dan keprihatinan terhadap kesihatan dan pemakanan.[3] Kategori makanan dan minuman individu, seperti kopi, sering dibahagikan antara sub-pasaran standard dan "gourmet".[4]

Matlamat gourmet sunting

Peristiwa tertentu seperti merasai wain memenuhi orang yang menganggap diri mereka gourmet dan foodie. Program-program televisyen (seperti di Food Network) dan penerbitan seperti majalah Gourmet sering memberikan maklumat dalam ruangan makanan dan ciri-cirinya. Pelancongan gourmet ialah katering industri khusus kepada orang-orang yang pergi ke sesi merasa makanan atau wain, restoran, atau daerah pengeluaran makanan dan wain untuk bercuti.[5][6]

Asal usul istilah sunting

Perkataan gourmet adalah daripada istilah Perancis untuk broker wain atau taste-vin digaji oleh peniaga wain.[7] Friand dahulunya nama yang bereputasi untuk connoisseur perkara lazat yang khususnya tidak dimakan untuk khasiat: "A good gourmet", menulis Dictionnaire de Trévoux konservatif abad kelapan belas, menggunakan rasa asal ini, "perlu ada le goût friand", atau lelangit yang diperhalus. Keseronokan juga visual: "J'aime un ragoût, et je suis friand", Giacomo Casanova nyatakan, "mais s'il n'a pas bonne mine, il me semble mauvais".[8] Dalam abad kelapan belas, gourmetdan gourmand membawa konotasi jelek terhadap gelojoh, yang hanya gourmand miliki. Gourmet telah diterjemahkan secara terhormat oleh Monsieur Grimod de la Reynière, yang Almanach des Gourmands, dasarnya panduan restoran pertama, muncul di Paris dari 1803 ke 1812.

Sebelum ini, bahkan Encyclopédie liberal juga menawarkan nada bermoral dalam entrinya Gourmandise, ditakrifkan sebagai "cinta diperhalusi dan tidak terkawal terhadap makanan yang baik", menggunakan ilustrasi menegur yang bertentangan dengan kesederhanaan orang Sparta purba dan Orang Rom Republik dengan kemewahan picisan daripada Sybaris. Dictionnaire de Trévoux Jesuit mengambil Encyclopédistes dengan niat tertentu, mengingatkan pembaca bahawa gourmandise adalah salah satu daripada Tujuh Dosa Besar.

Konsep yang berkaitan sunting

Foodie sering digunakan oleh media sebagai sinonim perbualan untuk gourmet, walaupun ia adalah konsep yang berbeza (iaitu seorang aficionado makanan). Perkataan foodie telah dicipta serentak oleh Gael Greene dalam majalah New York dan oleh Paul Levy dan Ann Barr, pengarang bersama The Official Foodie Handbook (1984).

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Charles McGrath (January 26, 2007). "In Arizona back country, a gourmet life". International Herald Tribune.
  2. ^ The United States of Arugula:How We Became a Gourmet Nation. Doubleday Broadway. 2006.
  3. ^ "The U.S. Market for Gourmet and Specialty Foods and Beverages". Packaged Facts. September 2005.
  4. ^ Vicki Mabrey and Deborah Apton (March 31, 2008). "From McMuffins to McLattes:McDonald's Chases Gourmet Coffee Market, Plans Massive Restaurant Upgrade". ABC News.CS1 maint: uses authors parameter (link)
  5. ^ Marina Novelli (2004). Niche Tourism: Contemporary Issues, Trends and Cases. Butterworth-Heinemann.
  6. ^ Christy Harrison (March 7, 2007). "Tour Buses on the Horizon". Travel Industry Association of America. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-06-30. Dicapai pada 2016-05-06.
  7. ^ Cotgrave's French-English dictionary of 1611, quoted by Jean-Louis Flandrin, whose chapter "Distinction Through Taste", in A History of Private Life: Passions of the Renaissance (Belknap Press, Harvard University) 1989:289-92, "Gluttons and Epicures", traces the significance of these French terms in the seventeenth and eighteenth centuries.
  8. ^ "Saya suka ragout, dan saya connoisseur, tetapi jika ia tidak kelihatan bagus, ia kelihatan buruk kepada saya." (Histoire de ma vie, 8:ix) bagi Casanova soalan segera adalah sama ada seorang wanita muda citarasa sastera akan menjadi menarik jika dia tidak indah.

Pautan luar sunting

Fail:Title Cuisine 2.jpg
Rencana ini adalah sebahagian siri Masakan
Teknik penyediaan dan perkakas masak
Perkakas dapur - Teknik
Timbang dan ukur
Ramuan dan jenis makanan

Makanan
Masakan vegetarian
Herba dan Rempah
Keju - Pasta - Pencuci mulut
Roti - Sos - Sup - Teh
Ramuan-ramuan lain

Makanan wilayah
Afrika - Asia - Asia Selatan
Amerika Latin - Amerika Utara
Caribbean - Eropah
Tengah Timur
Makanan-makanan lain...
Lihat juga:
Dapur - Hidangan
Tukang masak terkenal
Wikibuku: Buku masakan