Rubeus Hagrid

(Dilencongkan dari Hagrid)

Rubeus Hagrid merupakan salah satu watak di dalam novel bersiri ciptaan J. K. Rowling sebagai penjaga padang dan guru Penjagaan Terhadap Makhluk Ajaib Sekolah Sihir Hogwarts.

Watak Harry Potter

Rubeus Hagrid, dilakonkan oleh Robbie Coltrane.
Rubeus Hagrid
Jantina Lelaki
Warna rambut Perang Tua
Warna mata Perang
Rumah Gryffindor
Sekolah Hogwarts
Keturunan Campuran Manusia dan Gergasi
Dilakonkan oleh Robbie Coltrane
Kemunculan pertama Harry Potter and the Sorcerer's Stone

Hagrid dua kali ganda lebih tinggi daripada lelaki normal biasa. Dia amat menyukai haiwan dan makhluk-makhluk magis terutama sekali yang pelik dan berbahaya (dia paling menyukai naga). J. K. Rowling pernah berkata yang Hagrid tidak berminat akan makhluk magis yang jinak kerana kurangnya cabaran. Walau bagaimanapun, dia mempunyai seekor anjing yang penakut bernama, Fang.

Hagrid amat dikenali dengan dialek Bahasa Inggeris Irelandnya. Hagrid paling menghormati Professor Albus Dumbledore dan sebarang penghinaan terhadap pengetua Hogwarts itu pasti tidak akan dibiarkan olehnya.

Dalam versi filem Harry Potter, watak Hagrid dimainkan oleh pelakon Robbie Coltrane, dan ketika di dalam syot gambar yang perlu menunjukkan ketinggian Hagrid, Robbie Coltrane akan digantikan dengan bekas pemain rugbi England, Martin Bayfield. J. K. Rowling pernah berkata apabila dia menulis novel pertama Harry Potter, dia membayangkan Coltrane sebagai Hagrid.

Nama pertamanya, Rubeus, mempunyai dua makna dalam Bahasa Latin, satu bermakna "merah" atau "kemerah-merahan", dan satu lagi bermakna "benda yang berselerak". Kedua-duanya sama seperti deskripsi Hagrid, yang mempunyai muka kemerah-merahan dan janggut yang berselerak. Perkataan "Hagrid", menurut J.K. Rowling datang daripada satu perkataan Inggeris lama "hagridden" yang bermaksud akan mengalami mimpi yang ngeri terutama sekali apabila digantung dalam keadaan terbalik.

Lihat juga sunting