Hanaya Yoshi (華屋 与兵衛 atau 花屋 與兵衛; 1799-1858) biasanya dikreditkan sebagai penemu gaya sushi nigiri (sushi dibentuk dengan tangan) Tokyo hari ini (Edomae-zushi; 江戸前寿司)  pada akhir  zaman Edo Jepun.[perlu rujukan]

Sushi pada masa itu dibuat daripada ikan yang baru ditangkap dari Teluk Tokyo berdekatan. Ini mengesampingkan banyak bahan-bahan yang popular hari ini seperti telur salmon (ikura; イクラ). Walaupun Tokyo ialah sebuah bandar pantai, keselamatan makanan masih sebahagian daripada kebimbangan sebelum penciptaan pendinginan. Untuk mencegah kerosakan, Hanaya akan sama ada memasak sedikit atau memerap ikan di dalam sos soya atau cuka. Itu sudah mencukupi untuk orang-orang untuk tidak suka daging perut tuna yang berlemak kerana ia akan mengurai sangat cepat. Hanaya memerap daging merah tanpa lemak di dalam sos soya. Kemudian dia menyajikan dengan hirisan ikan di atas bebola bercuka yang besar berbanding standard hari ini. Sushi itu benar-benar berbeza dari standard "ikan mentah" hari ini.

Masakan Hanaya ini merupakan alan keluar daripada tabiat makan Jepun waktu itu. Dalam tahun-tahun awal, chef hanya membuat sushi secara sambilan. Kemudian, perlahan-lahan, gerai sushi murah (yatai; やたい; 屋台) muncul. Selepas kerajaan mengharamkan gerai makanan yang dipersoalkan itu, restoran sushi (ryōtei; りょうてい; 料亭) menjadi keutamaan. Hari ini, sushi sawat  yang agak murah (kaiten-zushi; かいてんずし; 回転寿司) telah menjadi popular.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting