Heinrich von Coudenhove-Kalergi

Heinrich Johann Maria von Coudenhove-Kalergi (12 Oktober 1859 – 14 Mei 1906), juga dikenali sebagai Heinrich Coudenhove-Kalergi (digaya sebagai Count dari Coudenhove hingga 1903 dan Count dari Coudenhove-Kalergi selepas itu), adalah seorang diplomat Austria-Hungary dan penulis yang merupakan ahli keluarga Coudenhove-Kalergi. Beliau dilahirkan di Vienna dan meninggal di Ronsberg, Bohemia Barat (kini Poběžovice in the Republik Czech). Beliau telah menuturi 18 bahasa (termasuk Turki, Arab, Ibrani dan Jepun), dan jawatan diplomatiknya termasuk Athens, Rio de Janeiro, Kustantiniyah, dan Buenos Aires.

Heinrich von Coudenhove-Kalergi
Count of Coudenhove-Kalergi
Wedding photograph with his wife in 1892
Lahir(1859-10-12)12 Oktober 1859
Vienna, Austria
Mangkat4 Mei 1906(1906-05-04) (umur 46)
Poběžovice
KeturunanCoudenhove-Kalergi
PasanganMitsuko Aoyama
Anak
AyahndaFranz Karl Graf von Coudenhove
BondaMarie von Kalergi
Salinan notis peninggalannya

Beliau dilantik sebagai Timbalan Menteri Austria-Hungary ke Jepun, yang mana beliau menetap selama 4 tahun, mempelajari Buddhisme dan menikah seorang perempuan Jepun muda dari keluarga samurai, Mitsuko Aoyama. Mereka dikurniakan tujuh cahaya mata, termasuk Richard von Coudenhove-Kalergi, khusunya dikenali untuk peranannya dalam penubuhan Gerakan Pan-Eropah.

Pandangan tentang kaum dan agama sunting

Pada masa mudanya, Heinrich Coudenhove-Kalergi telah menjadi antisemit. Beliau telah menjangka untuk mengesahkan sikap antipatinya terhadap orang Yahudi apabila beliau mula mengerjakan risalahnya, Das Wesen des Antisemitismus (Intipati Antisemitisme). Tetapi beliau membuat kesimpulan yang berbeza pada masa beliau menerbitkan bukunya pada tahun 1901. Berikutan kritikan ironis terhadap teori perkauman baru, beliau mengisytiharkan bahawa intipati antisemitisme tidak lebih dipercayai daripada kebencian agama yang fanatik. Beliau menjejaki fanatik itu kepada ketaksuban agama yang berpunca daripada pengisytiharan Taurat di bawah Ezra. Menurut Coudenhove-Kalergi, ketaksuban agama Yahudi menimbulkan tentangan daripada kaum musyrikin Greco-Rom yang agak bertolak ansur, menimbulkan reaksi anti-Yahudi mereka. Antisemitisme wujud apabila Kristian dan Islam mengambil alih kefanatikan Yahudi yang tidak bertolak ansur, dan mengubahnya menentang orang Yahudi. Oleh itu, Heinrich Coudenhove-Kalergi mengkreditkan orang Yahudi sebagai pencetus sikap tidak bertoleransi agama, dan mengutuknya sebagai pelanggaran prinsip agama yang tulen. Beliau menamakan setiap jenis anti-Yahudi sebagai tidak Kristian. Beliau seterusnya menggesa Kristian dan Yahudi liberal untuk bersekutu dalam melindungi kedua-dua agama mereka, dan agama seperti itu, daripada ancaman sekularisme yang memuncul.[1][2]

Di sebalik penentangannya terhadap teori perkauman yang simplistik, Coudenhove-Kalergi bersetuju bahawa orang Yahudi berbeza dari segi perkauman. Walaupun beliau menegaskan bahawa tidak ada bangsa Semitik, kerana Semitik adalah keluarga bahasa; beliau mengelirukan dengan juga menyatakan bahawa tuduhan bahawa orang Semit adalah tidak kreatif telah disangkal oleh tamadun yang dibentuk oleh orang Assyria dan Babylon, yang bercakap bahasa Semitik. Beliau seterusnya berusaha untuk mempertahankan orang Yahudi terhadap tuduhan ketaksuban ketamakan parasit dan pengecut dengan contoh balas anekdot tentang ketekunan Yahudi dan keberanian mempertahankan diri.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ Langmuir, Gavin I. (1990). History, Religion, and Antisemitism. Berkeley: University of California Press. m/s. 22–24. ISBN 0-520-07728-8.
  2. ^ Johnston, William M. (1972). The Austrian Mind: An Intellectual and Social History, 1848–1938. Berkeley: University of California Press. m/s. 320–321. ISBN 0-520-04955-1.
  3. ^ Robertson, Ritchie (1999). The "Jewish Question" in German Literature, 1749–1939: Emancipation and Its Discontents. Oxford University Press. m/s. 198–199. ISBN 0-19-818631-2.

Pautan luar sunting