Hukuman dera atau hukuman fizikal ialah hukuman yang bertujuan untuk menyebabkan kesakitan fizikal kepada seseorang. Apabila ia dikenakan ke atas kanak-kanak di bawah umur, terutamanya dalam persekitaran rumah dan sekolah, kaedahnya mungkin termasuk memukul atau mendayung. Apabila ia dikenakan kepada orang dewasa, ia boleh dikenakan kepada banduan dan hamba.

Hukuman fizikal untuk jenayah atau kecederaan, termasuk sebatan, penjenamaan dan juga pencacatan, telah diamalkan dalam kebanyakan tamadun sejak zaman purba. Dengan pertumbuhan cita-cita kemanusiaan sejak Zaman Pencerahan, hukuman sebegitu semakin dilihat sebagai tidak berperikemanusiaan dalam masyarakat Barat. Menjelang akhir abad ke-20, hukuman badan telah dihapuskan daripada sistem perundangan kebanyakan negara maju.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ "Corporal punishment". Encyclopædia Britannica. 9 November 2014.

Bacaan lanjut sunting

  • Barathan, Gopal; The Caning of Michael Fay, (1995). A contemporary account of an American teenager (Michael P. Fay) caned for vandalism in Singapore.
  • Gates, Jay Paul and Marafioti, Nicole; (eds.), Capital and Corporal Punishment in Anglo-Saxon England, (2014). Woodbridge: Boydell & Brewer.
  • Moskos, Peter; In Defence of Flogging, (2011). An argument that flogging might be better than jail time.
  • Scott, George; A History of Corporal Punishment, (1996).

Pautan luar sunting