Istana Klungkung, secara rasmi Puri Agung Semarapura, ialah sebuah kompleks bangunan bersejarah yang terletak di Semarapura, ibu kota Kabupaten Klungkung (kabupaten) di Bali, Indonesia. Istana (puri) telah didirikan pada akhir abad ke-17, tetapi sebahagian besarnya musnah semasa penaklukan kolonial Belanda pada tahun 1908. Hari ini tinggalan asas istana adalah mahkamah keadilan, Pavilion Kertha Gosa, dan pintu gerbang utama yang tertera tarikh Saka 1622 (AD 1700). Di dalam kawasan istana lama juga terdapat astaka terapung, Bale Kembang. Keturunan raja-raja yang pernah memerintah Klungkung hari ini tinggal di Puri Agung, sebuah kediaman di sebelah barat istana lama, yang dibina selepas 1929.[1]

Bale Kambang di Istana Klungkung

The origins of the palace sunting

 
Dewan perhimpunan di istana, 1930-an

Kerajaan Klungkung dianggap sebagai yang tertinggi dan terpenting daripada sembilan kerajaan Bali dari akhir abad ke-17 hingga 1908. Ia merupakan pewaris kerajaan Gelgel lama, yang mempunyai menguasai pulau itu sejak lama tetapi telah pecah pada akhir abad ke-17. Pada tahun 1686 (atau, dalam versi lain, 1710), Dewa Agung Jambe I, seorang putera raja keturunan Raja Gelgel, berpindah ke Klungkung (juga dikenali sebagai Semarapura) dan membina istana baru atau puri.[2] Walaupun dia tidak mempunyai hak prerogatif nenek moyang Gelgelnya, istana baru itu mengekalkan tahap prestij dan keutamaan di pulau yang berpecah-belah dari segi politik. Istana ini dibina dalam bentuk empat segi, kira-kira 150 meter pada setiap sisi dengan pintu utama di utara. Ia dibahagikan dalam beberapa blok dengan pelbagai fungsi ritual dan praktikal. Kompleks ini memaparkan simbolisme yang mendalam mengikut corak struktur tetap.[3]

Kerta Gosa sunting

Bandar ini terkenal pada masa itu dengan seni, lukisan, tarian dan muzik. Pada akhir abad ke-18, Pavilion Kertha Gosa, juga dieja Kertha Gosa atau Kertha Ghosa, dewan keadilan, telah didirikan di sudut timur laut perkarangan istana. Ia melambangkan gaya seni bina dan lukisan Klungkung. Kerana Kerta Gosa adalah mahkamah raja tinggi Bali, kes-kes di pulau yang tidak dapat diselesaikan telah dipindahkan ke laman web ini. Tiga imam Brahmana mengetuai mahkamah. Para banduan (dan juga pelawat hari ini) dapat melihat siling yang menggambarkan hukuman yang berbeza di akhirat, hasil karma, sementara mereka menunggu hukuman. Lukisan siling Kerta Gosa adalah salah satu contoh gaya Kamasan (atau Wayang) yang luar biasa.[4] Lukisan itu mungkin pada asalnya dilakukan pada pertengahan abad kesembilan belas, dan diperbaharui pada tahun 1918, 1933 dan 1963, dengan panel individu dibaiki pada tahun 1980-an dan 1990-an. Seniman terkemuka kampung Kamasan seperti Kaki Rambut, Pan Seken, Mangku Mura dan Nyoman Mandra telah bertanggungjawab untuk mengecat semula pada abad kedua puluh. Lukisan-lukisan utama menggambarkan kisah Bima di syurga dan neraka, tetapi kisah-kisah lain yang digambarkan adalah Tantri, cerita Garuda, dan adegan-adegan meramalkan petanda gempa bumi (Palindon).

Sejarah awal sunting

Keturunan raja pertama, Dewa Agung Jambe (r. 1686-c. 1722), memerintah di bawah kekayaan yang berbeza-beza selama lebih dari dua abad. Mereka selalu dikenali dengan gelaran Dewa Agung. Dewa Agung Gede alias Surawirya (r. c. 1722-1736) bersekutu dengan raja Mengwi yang berpengaruh dan melakukan ekspedisi ke Jawa bersama-sama dengannya.[5] Selepas kematiannya pada tahun 1736, pertempuran dalaman berlaku antara dua anak lelakinya Dewa Agung Gede (Jr.) dan Dewa Agung Made. Yang pertama meminta bantuan daripada kerajaan Karangasem, tetapi dikalahkan.[6] Pemenang Dewa Agung Made digantikan oleh seorang anak lelaki yang sakit mental, Dewa Agung Sakti (r. sebelum 1769-akhir abad ke-18). Isterinya melarikan diri ke Karangasem di mana anaknya Dewa Agung Putra I dibesarkan. Pada kira-kira akhir abad ke-18 pembantunya Karangasem meletakkannya di atas takhta Klungkung. Dewa Agung Putra I nampaknya seorang pemimpin yang kuat tetapi tewas dalam perang kecil di Bangli pada tahun 1809. Beliau meninggalkan seorang anak lelaki, Dewa Agung Putra II (r. 1814-1850) dan seorang anak perempuan serta bupati bersama, Dewa Agung Istri Kanya.[7]

Campur tangan Belanda sunting

Bersama-sama dengan raja-raja Bali yang lain, Dewa Agung Putra II menandatangani kontrak dengan pihak berkuasa kolonial Belanda pada tahun 1843, tetapi tafsiran kontrak yang berbeza-beza itu tidak lama kemudian menyebabkan pergeseran. Ini adalah latar belakang kepada tiga ekspedisi tentera Belanda pada tahun 1846, 1848 dan 1849. Ekspedisi terakhir ini menyerang wilayah Klungkung. Permaisuri yang giat Dewa Agung Istri Kanya melawan Belanda sehingga terhenti, dan ini diikuti dengan perdamaian umum antara raja-raja Bali dan pihak berkuasa Belanda.[8] Pada dekad-dekad berikutnya kerajaan ini dipimpin oleh cucu Dewa Agung Sakti, Dewa Agung Putra III (m. 1851-1903). Beliau adalah seorang pemimpin aktivis yang campur tangan dalam urusan kerajaan-kerajaan Bali selatan yang lain, yang masih secara nominal terikat dengan Hindia Belanda. Pada tahun 1885 beliau telah memenjarakan Raja Gianyar, dan pada tahun 1891 beliau bertanggungjawab besar atas kemusnahan kerajaan Mengwi. Selepas 1900 kehadiran Belanda menjadikan dirinya semakin terasa di selatan Bali. Dalam keadaan ini Dewa Agung Putra III mangkat dan digantikan oleh anaknya Dewa Agung Jambe II (m. 1903-1908 ). Beliau mengambil sikap menentang penjajahan yang menceroboh.[9]

Kejatuhan Klungkung sunting

 
Salah satu pintu masuk ke istana

Dakwaan rompakan kapal Sri Kumala yang terkandas pada tahun 1904, membawa kepada serangan semula tentera Belanda pada tahun 1906. Tentera kolonial menawan Badung selepas serangan membunuh diri ke atas penceroboh, yang dipanggil [[puputan] ]] ("penamat"). Dua tahun kemudian, dengan cara yang sama, insiden di Gelgel berdekatan mencetuskan ekspedisi penjajah yang menghukum ke Klungkung (lihat campur tangan Belanda di Bali (1908)). Elit Bali tempatan memilih untuk membuat pendirian terakhir menentang Belanda. Dewa Agung Jambe II, ahli-ahli dinastinya dan punggawa mereka keluar dari istana dan terlibat dalam puputan. Pergaduhan, yang berlaku pada 18 April 1908, berterusan sehingga kematian pejuang terakhir, termasuk wanita dan kanak-kanak. Mereka yang tidak terbunuh oleh peluru Belanda telah dihabiskan oleh anggota kumpulan diraja yang lain. [10]

Selepas puputan, ahli keluarga diraja yang masih hidup diasingkan, dan istana sebahagian besarnya dihancurkan ke tanah. Pada tahun 1929 keluarga itu dibenarkan pulang, dan menetap di Puri Agung yang baru dibina. Hari ini, sejarah Klungkung, dan puputan, diperingati di sebuah muzium berhampiran dengan tinggalan istana. Di sebelah utara istana sebuah monumen telah didirikan untuk mengenang peristiwa puputan itu.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Adrian Vickers, 'Sights of Klungkung; Bali's most illustrious kingdom', dalam Eric Oey (ed.), Bali, Island of the Gods. Singapore: Periplus 1990, ms. 166-7.
  2. ^ Angela Hobart et al.,The People of Bali. Oxford: Blackwell 2001, ms. 42-4; Adrian Vickers, Bali, a Paradise Created. Singapore: Periplus 1989, ms. 56-8.
  3. ^ C. Geertz,Negara; The Theatre State in Nineteenth-Century Bali. Princeton: Princeton University Press 1980, ms. 110-3. This book provides a layout map of the Klungkung Palace as it was in sekitar 1905, just before the Dutch conquest (ms. 110).
  4. ^ Idanna Pucci, Bhima Swarga; The Balinese Journey of the Soul. Boston etc.: Bulfinch Press, ms. 14-8.
  5. ^ H. Creese (1991), 'Sri Surawirya, Dewa Agung of Klungkung (r. c. 1722-1736); The historical context for dating the kakawin Parthayana' ,Bijdragen tot de Taal-, Land-en Volkenkunde147-4, pp. 402-19.
  6. ^ I Wayan Warna et al. (1986), Babad Dalem; Teks dan terjemahan. Denpasar: Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Propinsi Daerah Tingkat I Bali, ms. 115-7.
  7. ^ Adrian Vickers,Bali, A Paradise Created. Singapore: Periplus 1989, ms. 66.
  8. ^ WA Hanna (2004), Bali chronicles. Singapore: Periplus, ms. 82-3, 94-9.
  9. ^ WA Hanna, idem, ms. 139-43.
  10. ^ M. Wiener (1995),Visible and invisible realms; Power, magic and colonial conquest in Bali. Chicago: University of Chicago Press.

Bacaan lanjut sunting

  • R. Pringle (2004), A short history of Bali; Indonesia's Hindu realm. Crows Nest: Allen & Unwin.
  • H, Schulte Nordholt (1996), The spell of power; A history of Balinese Politics, 1650-1940. Leiden: KITLV Press.
  • Ida Bagus Sidemen et al. (1983), Sejarah Klungkung. Klungkung: Pemerintah Kabupaten Daerah Tingkat II Klungkung.

Pautan luar sunting

Templat:Palaces in Indonesia Koordinat: 8°32′8″S 115°24′12″E / 8.53556°S 115.40333°E / -8.53556; 115.40333