Jukung tambangan adalah sebuah perahu tradisional buatan suku Banjar dari Kalimantan Selatan. Perahu tersebut biasanya dipakai untuk pengangkutan sungai. Perahu tersebut telah wujud sejak sekurang-kurangnya pertengahan abad ke-18.[1] Perahu ini tak lagi terlihat di Banjarmasin sejak sekitar 1950-an[2]:73 dan sekitar 1970-an di Sungai Nagara, Kabupaten Hulu Sungai Selatan.[3]

Tiga jukung tambangan di sungai Martapura.

Etimologi sunting

Perkataan jukung digunakan sebagai istilah umum untuk menggambarkan semua jenis perahu, terutama untuk perahu kanu. Oleh itu, dalam kata-kata Dayak dan Banjar jukung secara khusus dikaitkan dengan jenis-jenis perahu itu. Ini mungkin berasal dari perkataan Austronesia d’u(n)kung.[4]

Keterangan sunting

 
Pasar terapung Banjarmasin

Jukung tambangan terbuat dari kayu ulin (kayu besi Kalimantan).[5] Terdapat ukiran daun jaruju yang diukir (Acanthus ilicifolius) berhampiran garis air.[6] Jukung tambangan bukanlah perahu kayu (dugout canoe), kerana ia perlu lunas dalam pembinaanya. Dia sengaja tidak dibina menggunakan paku besi, tetapi menggunakan teknik pasak. Susun atur papan menggunakan carvel built (susun rata). Pada pertengahan abad ke-19, bumbung sirap kayu besi digunakan dan diperdagangkan. Bumbung dihasilkan di Dusun Hulu dan dijual atau ditukar ke Banjarmasin. Atap sirap hanya boleh dipasang dengan sejenis paku besi, bukan dengan pasak kayu.[7] Satu contoh jukung ialah 12.40 meter panjang, 1.34 meter lebar dan 59 cm dalam.[8]

Peran sunting

Fungsi jukung tambangan adalah untuk pengangkutan, sebelum ini hanya digunakan oleh pedagang, aristokrat, dan orang kaya. Tetapi sejak awal abad ke-20 (atau sekurang-kurangnya akhir abad ke-19), mereka telah digunakan secara meluas oleh orang biasa untuk pengangkutan penumpang, reuni keluarga, pengebumian, majlis perkahwinan, dan banyak lagi.[9] Mereka turut mengambil bahagian dalam pasaran terapung tempatan. Pasaran terapung Banjar telah wujud sejak sekurang-kurangnya 1600-an.[10]

Semasa Perang Banjar (1859–1906), jukung tambangan digunakan oleh para pejuang Banjar, antara lain, ketika mereka menyerang Belanda di Margasari pada malam 16 Desember 1861, dan digunakan untuk melarikan diri ke sungai Jaya, anak sungai Nagara.[11][12]

Galeri sunting

Lihat pula sunting

Rujukan sunting

  1. ^ H. Achmad Mawardi, cultural and environmental observer; advisor of LMMC (Lambung Mangkurat Museum Community) Kalimantan Selatan, in his paper: “Tinggalan Arkeologi Jukung di Kalimantan Selatan Bukti Prototipe Jukung Banjar Masa Kini, dan Pasar Terapung Sebagai Objek Pariwisata Berbasis Arkeologi”, Pertemuan Ilmiah Arkeologi (PIA), 2011.
  2. ^ Syarifuddin and M. Saperi Kadir (1990). Mengenal Koleksi Museum Negeri Propinsi Kalimantan Selatan Lambung Mangkurat. Banjarbaru: Museum Lambung Mangkurat.
  3. ^ Petersen, Erik (2000). Jukung Boats from the Barito Basin, Borneo. Roskilde Denmark: The Viking Ship Museum.
  4. ^ H. Achmad Mawardi, cultural and environmental observer; advisor of LMMC (Lambung Mangkurat Museum Community) Kalimantan Selatan, in his paper: “Tinggalan Arkeologi Jukung di Kalimantan Selatan Bukti Prototipe Jukung Banjar Masa Kini, dan Pasar Terapung Sebagai Objek Pariwisata Berbasis Arkeologi”, Pertemuan Ilmiah Arkeologi (PIA), 2011.
  5. ^ Sjamsuddin, Helius (2001). Pegustian dan Tumenggung. Akar Sosial, Politik, Etnis dan Perlawanan di Kalimantan Selatan dan Kalimantan Tengah 1859-1906. Jakarta: PT. Balai Pustaka.
  6. ^ Triatno, Agus, Siti Hadijah and H. Syarifuddin (1998). Perahu Tradisional Kalimantan Selatan. Banjarbaru: Museum Lambung Mangkurat.
  7. ^ H. Achmad Mawardi, cultural and environmental observer; advisor of LMMC (Lambung Mangkurat Museum Community) Kalimantan Selatan, in his paper: “Tinggalan Arkeologi Jukung di Kalimantan Selatan Bukti Prototipe Jukung Banjar Masa Kini, dan Pasar Terapung Sebagai Objek Pariwisata Berbasis Arkeologi”, Pertemuan Ilmiah Arkeologi (PIA), 2011.
  8. ^ Anonim (3 February 2010). "Perahu Tambangan Tambah Koleksi Museum lambung Mangkurat". Barito Post.
  9. ^ H. Achmad Mawardi, cultural and environmental observer; advisor of LMMC (Lambung Mangkurat Museum Community) Kalimantan Selatan, in his paper: “Tinggalan Arkeologi Jukung di Kalimantan Selatan Bukti Prototipe Jukung Banjar Masa Kini, dan Pasar Terapung Sebagai Objek Pariwisata Berbasis Arkeologi”, Pertemuan Ilmiah Arkeologi (PIA), 2011.
  10. ^ Ditjen Pariwisata (1991). Indonesia. Jakarta: Depparpostel.
  11. ^ Ideham, M. Suriansyah, H. Syarifuddin, HA. Gazali Usman, M. Zainal Arifin Anis, and Wajidi (2003). Sejarah Banjar. Banjarmasin: Balitbangda Pemerintah Provinsi Kalimantan Selatan.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  12. ^ Saleh, M. Idwar (1985). Lukisan Perang Banjar. Banjarbaru: Museum Lambung Mangkurat.