Salimah nabila Kad kredit (Jawi: كد كريديت) adalah sejenis kad pembayaran yang dikeluarkan kepada pengguna (pemegang) untuk membolehkan mereka membayar barangan dan perkhidmatan dibekalkan seseorang saudagar berdasarkan perjanjian si pemegang kepada pengeluar untuk membayar jumlah wang yang dibayarkan dengan caj tambahan lain yang dipersetujui.[1] Pengeluar kad (biasanya dari bank) mewujudkan pusingan akaun dan memberikan garis kredit untuk kad, di mana pemegang kad boleh meminjamkan sejumlah wang untuk pembayaran kepada saudagar atau sebagai wang pendahuluan. Dalam erti kata lainnya, kad kredit menggabungkan perkhidmatan pembayaran dengan sambungan kredit.[2] Struktur yuran yang rumit dalam industri kad kredit mungkin mengehadkan keupayaan pelanggan keupayaan untuk membuat perbandingan. Hal ini membantu memastikan industri ini tiada persaingan harga dan membantu memaksimumkan keuntungan industri. Disebabkan perkara inilah, yuran kad kredit dikawal melalui penggubalan undang-undang khas.[3]

Contoh muka hadapan kad kredit biasa:
  1. Logo bank pengeluar
  2. Cip EMV (hanya pada "kad pintar")
  3. Hologram
  4. Nombor kad bank
  5. Logo rangkaian kad
  6. Tarikh tamat tempoh
  7. Nama pemegang kad
  8. Cip tanpa sentuh
Contoh muka belakang kad kredit biasa:

Kad kredit berbeza daripada kad caj, di mana baki yang tertinggal perlu dibayar penuh setiap bulan. Sebaliknya, kad kredit membenarkan pengguna meneruskan keseimbangan hutang, tertakluk kepada bunga yang dikenakan. Kad kredit juga berbeza daripada kad tunai yang boleh digunakan seperti mata oleh pemilik kad. Kad kredit berbeza cirinya daripada kad caj di mana kad kredit biasanya melibatkan pihak ketiga yang membayar penjual serta dibayar semula oleh pembeli, sedangkan kad caj hanya menunda pembayaran dengan pembeli sampai tarikh kemudian.

Spesifikasi teknikal sunting

Kebanyakan kad kredit berukuran 85.60 mm x 53.98 mm (3.370 in x 2.125 in) serta berbucu bulat dengan jejari seluas 2.88–3.48 mm,[4] menepati piawai ISO/IEC 7810 ID-1 serta saiz yang sama seperti kad ATM dan kad pembayaran yang lain seperti kad debit.[5]

Kad-kad ini mempunyai nombor kad bank dicetak baik secara terus[6] atau timbul mematuhi piawai penomboran ISO/IEC 7812. Urutan nombor awal kad ini iaitu Nombor Pengenalan Bank bertujuan menentukan bank yang mewakilkan nombor kad kredit yang dimiliki. Enam digit pertama ini merupakan ciri dalam kad MasterCard dan Visa, sembilan angka yang berikutan merupakan angka akaun individu, manakala angka yang terakhir pula adalah kod pemeriksa pengesahan.

Kedua-dua spesifikasi piawai ini dikekalkan dan dikembangkan oleh ISO/IEC JTC 1/SC 17/WG 1. Kad kredit mempunyai jalur magnetik yang menepati ISO/IEC 7813. Kebanyakan kad kredit moden mempunyai cip komputer yang terbenam sebagai ciri keselamatan.

Kad kredit juga memaparkan isu dan tarikh-tarikh pengeluaran dan tamat tempoh (ditarikhkan kepada bulan yang terdekat), serta juga kod tambahan seperti nombor pengeluaran dan kod keselamatan. Tidak semua kad kredit mempunyai set kod tambahan yang sama mahupun menggunakan bilangan angka yang sama.

Kegunaan sunting

Syarikat pengeluar kad kredit, misalnya bank atau kesatuan kredit, masuk ke dalam perjanjian dengan pedagang dengan tujuan penerimaan kad kredit. Saudagar sering mengiklankan kemudahan mereka penerimaan kad kredit dengan sama ada melalui papan tanda dalam kedai atau dokumen syarikat (contohnya, menu restoran mungkin menunjukkan penerimaan kad kredit). Saudagar mungkin juga akan memberikan pernyataan ini secara lisan, misalnya "Kami menerima (jenama X, Y, dan Z)" atau "Kami tidak menerima kad kredit".

Pengeluar kad mengeluarkan kad kredit untuk pelanggan pada masa atau setelah akaun pemegang diluluskan oleh pembekal kredit yang tidak semestinya badan yang sama dengan pengeluar kad. Pembawa boleh menggunakannya untuk membuat pembelian kepada saudagar yang menerima kad itu. Apabila pembelian yang dibuat, pemegang kad setuju untuk membayar pengeluar kad. Pemegang kad menunjukkan persetujuan atas pembayaran ini dengan menandatangani resit yang tercatat butiran kad serta jumlah wang yang akan dibayar atau dengan memasukkan nombor pengenalan peribadi (personal identification number, PIN). Kebanyakan saudagar kini juga menerima kebenaran secara lisan melalui telefon dan kebenaran sevara elektronik menggunakan Internet, di mana ia dikenali sebagai transaksi tanpa kehadiran kad (card not present transaction, CNP).

Rujukan sunting

  1. ^ O'Sullivan, Arthur; Steven M. Sheffrin (2003). Economics: Principles in action. Upper Saddle River, New Jersey 07458: Pearson Prentice Hall. m/s. 261. ISBN 0-13-063085-3.CS1 maint: location (link)
  2. ^ "The Effect of BAPCPA on Credit Card Industry Profits and Prices". American Bankruptcy Law Journal. 83. 2009.
  3. ^ "Credit Card Reform and Bankruptcy Reform". Norton Bankruptcy Advisor.
  4. ^ ISO/IEC 7810:2003, clause 5, Dimensions of card
  5. ^ ISO/IEC 7810:2003 Identification cards — Physical characteristics
  6. ^ "For Merchants - MasterCard Unembossed". MasterCard.