Kal Ho Naa Ho (lagu)

"Kal Ho Naa Ho" (Esok tidak boleh datang) ialah lagu filmi Hindi India yang dipersembahkan oleh Sonu Nigam untuk filem drama romantis India tahun 2003 dengan tajuk yang sama. Ia digubah oleh Shankar-Ehsaan-Loy, manakala lirik ditulis oleh Javed Akhtar. Dalam versi patos, Nigam disertai oleh Alka Yagnik dan Richa Sharma. Kal Ho Naa Ho diarahkan oleh Nikhil Advani dan ditulis oleh Karan Johar; yang terakhir menghasilkannya bersama bapanya, Yash Johar di bawah panji Dharma Productions. Video muzik "Kal Ho Naa Ho" menampilkan Shah Rukh Khan, Saif Ali Khan, dan Preity Zinta; yang terdahulu menyanyikan tentang ketidakpastian kehidupan dan mengamati romantik yang lain.

"Kal Ho Naa Ho"
Single oleh Sonu Nigam
daripada album runut bunyi Kal Ho Naa Ho
Dilancarkan pada27 September 2003 (India)
GenreRomantik, filmi
Panjang5:23
SyarikatSony Music
PenulisShankar-Ehsaan-Loy (muzik)
Javed Akhtar (lirik)
PenerbitShankar-Ehsaan-Loy
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sonu Nigam sibuk apabila lagu itu dirakamkan. Dan bukannya memilih untuk beberapa penyanyi lain, Karan Johar memutuskan untuk menunggu selama sebulan sebelum Sonu pulang dan merakamkan lagu untuk filem.[1] Lagu ini telah ditampilkan dalam senarai Outlook Bollywood Timeless Melodies, menjadikannya satu-satunya kontemporari pilihan dalam senarai.[2] Ia menjadi popular apabila dikeluarkan. Lagu ini ialah salah satu lagu-lagu filem Hindi yang paling popular sepanjang masa dan ia telah meraih lebih daripada 150 juta tontonan di YouTube yang merupakan tawaran besar bagi mana-mana lagu bollywood lama tahun 2003.

Penerbitan sunting

Tema lagu itu digubah oleh Loy Mendonsa dari trio Shankar-Ehsaan-Loy[3] dan Shankar Mahadevan menggubah alur.[4]

Dalam wawancara kemudian dalam dokumentari "Pancham unmixed", Shankar, Ehsaan dan Loy mendedahkan bahawa segmen muzik "har pal yahaan" dalam lagu itu diilhamkan oleh muzik R. D. Burman.[5]

Rujukan sunting

  1. ^ Kumar, Ritika (26 September 2009). "I Don't Want to Sing 'Crap' in Bollywood: Sonu Nigam". Outlook. Dicapai pada 25 November 2018.
  2. ^ "Shankar Ehsaan Loy still making waves for Kal Ho Na Ho". Bollywood Hungama. Dicapai pada 1 July 2006.
  3. ^ "I have to compliment Himesh. If we have 2 hits a year, he has 20". Bollywood Hungama. Dicapai pada 24 March 2006.[pautan mati kekal]
  4. ^ Rajeev, Masand. "To Catch a Star: Shankar, Ehsaan, Loy on music, masti". CNN IBN. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-10-15. Dicapai pada 31 March 2008.
  5. ^ Singh, Brahmanand S. "Pancham unmixed - a documentary about R.D.Burman". Missing or empty |url= (bantuan)