Kamen Rider Kiva (watak)

Kamen Rider Kiva (Jepun: 仮面ライダーキバ, Hepburn: Kamen Raidā Kiba) adalah Kamen Rider utama bagi siri Tokusatsu Kamen Rider 2008, Kamen Rider Kiva. "Kiva" adalah singkatan bagi "KING OF VAMPIRE" (Raja Pontianak). Namun, orang Jepun menyebut Kiva sebagai "Kiba" (Jepun: ) yang bermaksud taring. Kebetulan pula, pihak penulisan skrip bagi siri Kamen Rider kali ini menggunakan kanji tersebut bagi menerangkan masyarakat akan cara sebutannya.

Kiva bertukar dengan bantuan Kivat-bat ke-3 (Jepun: キバットバットⅢ世, Hepburn: Kibattobatto Sansei) Setakat ini, hanya seorang sahaja manusia yang boleh bertukar menjadi Kiva, iaitu Wataru Kurenai (Jepun: 紅 渡, Hepburn: Kurenai Wataru)

Sistem KIVA (KV) sunting

Secara amnya, apabila Wataru bertukar menjadi Kiva, dia akan membenarkan Kivat-bat ke-3 @ Kivat menggigit tangannya. Melalui gigitan itu, Kivat secara otomatik mengaktifkan sistem KIVA. Sistem ini merangkumi tali pinggang khas yang dipanggil Kivat Belt (Jepun: キバットベルト, Hepburn: Kibatto Beruto). Tali pinggang ini didatangkan bersama beberapa visel yang dipanggil Fuestles (Jepun: フエッスル, Hepburn: Fuessuru). Apabila tali pinggang ini selesai dipakai, Kivat diletakkan di hadapan tali pinggang tersebut secara terbalik. Badan Kiva akan bertukar seketika menjadi kaca dan kemudiannya transformasi Kiva berjaya dengan suit perang berwarna hitam, merah, dan platinum dengan sedikit warna kuning pada bahagian kepalanya. Rekaan suit perang Kiva adalah bermotifkan pontianak dan kelawar.

Kivat Belt sunting

Kivat Belt (Jepun: キバットベルト, Hepburn: Kibatto Beruto) adalah medium yang digunakan oleh Kamen Rider Kiva untuk bertukar. Kebiasaanya, Kivat memberi isyarat bersedia kepada Kiva apabila dia bersedia untuk bertukar. Ayat yang sering digunakan oleh Kivat adalah "Kiva, jom pergi!" (Jepun: キバっていくぜ!, Hepburn: Kiba tte ikuze!). Tali pinggang ini akan muncul terpasang pada pinggang Kiva selepas Kivat menggigit tangan atau lengan Kiva. Bahgian tali pinggang tempat Kivat disangkut secara terbalik ini dipanggil sebagai Power Roost (Jepun: パワールースト, Hepburn: Pawā Rūsuto). Ia berhampiran terletak di bahagian tengah tali pinggang. Bahagian tengah ini pula dipanggil Kibuckle (Jepun: キバックル, Hepburn: Kibakkuru). Pada bahagian kiri dan kanan tali pinggang ini, terdapat visel yang dipanggil Fuestles (Jepun: フエッスル, Hepburn: Fuessuru). Ia diletakkan pada slot yang dipanggil Fueslots (Jepun: フエッスロット, Hepburn: Fuessurotto). Setakat ini, Kiva Belt hanya memegang tujuh Fuestle sahaja.

Fuestles sunting

Sehingga kini, Kiva mempunyai tujuh buah Fuestle - enam pada tali pinggangnya dan satu pada pergelangan tangannya. Setiap Fuestle ini mempunyai fungsi tertentu, seperti mengeluarkan senjata ("Arms Monsters"), aksesori, mahupun bantuan "makhluk" lain. Apabila digunakan Kiva akan memberi Fuesltes tersebut kepada Kivat. Kemudian Kivat akan meniup visel tersebut. Kadang-kala, Kivat sendiri memilih Fuestles yang bakal digunakan terutamanya apabila Kiva di dalam bahaya. Berikut adalah fungsi setiap Fuestles untuk Kiva:

  1. Wake Up Fuestle (Jepun: ウエイクアップフエッスル, Hepburn: Ueiku Appu Fuessuru): Fuestle ini digunakan bagi melancarkan serangan pemusnah oleh Kiva. Serangan pemusnah ini dinamakan sebagai "Darkness Moon Break".
  2. Garulu Fuestle (Jepun: ガルルフエッスル, Hepburn: Garuru Fuessuru): Fuestle ini digunakan oleh Kiva untuk memanggil Garulu keluar dari Castle Doran.
  3. Basshaa Fuestle (Jepun: バッシャーフエッスル, Hepburn: Basshā Fuessuru): Fuestle ini digunakan oleh Kiva untuk memanggil Bassha keluar dari Castle Doran.
  4. Dogga Fuestle (Jepun: ドッガフエッスル, Hepburn: Dogga Fuessuru): Fuestle ini digunakan oleh Kiva untuk memanggil Dogga keluar dari Castle Doran.
  5. Doran Fuestle (Jepun: ドランフエッスル, Hepburn: Doran Fuessuru): Fuestle ini digunakan oleh Kiva untuk memanggil Castle Doran.
  6. Buroon Fuestle (Jepun: ブロンフエッスル, Hepburn: Buron Fuessuru): Fuestle ini digunakan oleh Kiva untuk memanggil Buroon keluar dari Castle Doran.
  7. Tatsulot Fuestle (Jepun: タツロットフエッスル, Hepburn: Tatsurotto Fuessuru): Fuestle ini digunakan oleh Kiva untuk memanggil Tatsulot keluar dari Castle Doran.

Keupayaan Kiva sunting

Sut Utama (Kiva Form) sunting

Sut utama Kiva dipanggil Kiva Form (Jepun: キバフォーム, Hepburn: Kiba Fōmu). Secara amnya, Kiva dalam sut ini mempunyai ketinggian 200cm dan berat 98kg. Kiva dalam sut ini mampu berlari dalam masa 6.5 saat bagi 100m panjang. Kiva juga mampu melompat setinggi 85m dengan sut ini. Impak tumbukannya adalah sekuat 6t manakala impak tendangannya adalah sekuat 8t. Serangan pemusnahnya, Darkness Moon Break (Jepun: ダークネスムーンブレイク, Hepburn: Dākunesu Mūn Bureiku) menghasilkan impak sekuat 30t. Imej bulan sabit muncul apabila Kiva melancarkan serangan pemusnahnya - mengambarkan kononnya siang bertukar menjadi malam. Ciri-ciri istimewa sut utama yang berwarna merah ini adalah seperti berikut:

  1. Omnilens (Jepun: オムニレンズ, Hepburn: Omunirenzu) - visor mata Kiva. Visor ini membantu Kiva melihat dalam keadaan gelap.
  2. Rantai Catena (Jepun: カテナ, Hepburn: Katena) - rantai besi yang menyimpan rahsia di sebalik but kaki kanan dan bahu Kiva. Kivat mempunyai kunci untuk membuka rantai kaki Kiva, manakala Tatsulot mempunyai kunci untuk membuka rantai pada bahu Kiva.

Sut Arms Monsters sunting

Kiva mempunyai tiga ahli Arms Monsters. Namun, Kiva mempunyai empat sut dari mereka - tiga sut setiap ahli Arms Monsters dan satu sut gabungan.

Garulu Form sunting

Garulu Form (Jepun: ガルルフォーム, Hepburn: Garuru Fōmu) adalah sut yang digunakan oleh Kiva selepas dia memanggil Arm Monster Garulu. Ketika dipanggil, Garulu tidak boleh keluar dengan tubuh badannya, tetapi bertukar menjadi sebilah pedang (Garulu Saber). Pedang ini membawa unsur berwarna biru yang dipanggil Garulu Cobalt (Jepun: ガルルコバルト, Hepburn: Garulu Kobaruto). Unsur ini menyebabkan sut Omnilens, badan, dan tangan kiri Kiva bertukar kepada warna biru, sekaligus meletakkan Kiva di bawah pengaruh Garulu. Kelebihan yang diterima oleh Kiva dengan sut ini, dia dapat memanipulasi bunyi dan bergerak pantas. Latar belakang Kiva bertukar menjadi gelap dengan imej bulan purnama kelihatan, apabila Kiva melancarkan serangan pemusnah dengan Garulu Saber.

Keupayaan Kiva juga berubah dengan beratnya berkurangan kepada 90kg, lariannya meningkat kepada 1.5 saat untuk 100m (berbanding 6.5 saat untuk 100m dengan sut Kiva Form). Namun, tumbukannya pula berkurangan kepada 6t dan lompatan tertingginya hanya 40m (berbanding dengan sut Kiva Form sebanyak 85m).

Bassha Form sunting

Bassha Form (Jepun: バッシャーフォーム, Hepburn: Basshā Fōmu) adalah sut yang digunakan oleh Kiva selepas dia memanggil Bassha. Ketika dipanggil, Bassha tidak boleh keluar dengan tubuh badannya, tetapi bertukar menjadi sepucuk pistol (Bassha Magnum). Pistol ini membawa unsur yang berwarna hijau yang dipanggil Bassha Emerald (Jepun: バッシャーエメラルド, Hepburn: Basshā Emerarudo). Unsur ini menyebabkan sut Omnilens, badan dan tangan kanan Kiva bertukar menjadi hijau, sekaligus meletakkan Kiva di bawah pengaruh Bassha. Sut ini membantu Kiva dalam pertarungan jarak jauh serta mampu membantu menganalisis kelemahan mangsanya. Kelebihan sut ini juga membantu Kiva memanipulasi air, sekaligus membantunya membuat hujan atau air pancut palsu. Latar belakang Kiva bertukar menjadi gelap dengan imej bulan separa penuh kelihatan, apabila Kiva melancarkan serangan pemusnah dengan Bassha Magnum.

Walaubagaimanapun, sut ini mengurangkan banyak abiliti Kiva. Berat Kiva dalam sut ini merosot sehingga 92kg. Selain itu, kekuatan tumbukan dan tendangan Kiva juga kelihatan menurun sehingga 3t setiap satu. Namun, Kiva dalam sut ini mampu berenang selaju 162kt. Selain itu, Kiva juga mampu berlari selaju 6.0 saat sejauh 100m.

Dogga Form sunting

Dogga Form (Jepun: ドッガフォーム, Hepburn: Dogga Fōmu) adalah sut yang digunakan oleh Kiva selepas dia memanggil Dogga. Ketika dipanggil, Dogga tidak boleh keluar dengan tubuh badannya, tetapi bertukar menjadi tukul (Dogga Hammer). Tukul ini membawa unsur berwarna ungu yang dipanggil Dogga Purple (Jepun: ドッガパープル, Hepburn: Dogga Pāpuru). Unsur ini menyebabkan sut Onmilens, badan, dan tangan Kiva bertukar kepada warna ungu. Sut ini membolehkan Kiva memanipulasi elektrik. Tambahan pula, Kiva menjadi lebih kuat walaupun lebih perlahan. Latar belakang Kiva bertukar menjadi gelap dengan imej bulan hampir penuh kelihatan apabila Kiva melancarkan serangan pemusnah dengan Dogga Hammer.

Berat Kiva meningkat kepada 150kg dengan sut ini. Impak tumbukannya meningkat kepada 15t. Namun, Kiva dengan sut ini hanya mampu berlari 10 saat untuk 100 meter. Impak tendangannya pula merosot kepada 4t berbanding 8t pada asalnya. Walaubagaimanapun, dia masih boleh melompat setinggi 10 meter.

Sut Emperor (Emperor Form) sunting

Emperor Form (Jepun: エンペラーフォーム, Hepburn: Enperā Fōmu) adalah sut sebenar untuk Kiva. Sut ini diaktifkan selepas Tatsulot menyertai Kiva. Kiva dilihat mempunyai sut berwarna merah pada bahagian dada dan Omnilens matanya. Selain itu, terdapat juga tambahan dengan warna keemasan pada but, peha, dada, bahu, dan tangan Kiva. Kiva juga dilihat memakai kain mantel berwarna merah. Pada awalnya, Tatsulot muncul ketika Kiva mula marah dan tercabar. Namun begitu, Kiva tidak perlu lagi berperasaan sedemikian untuk menggunakan sut ini, sebaliknya hanya perlu memanggil Tatsulot dengan visel khas yang dipanggil Tatsulot Fuestle. Terdapat satu suis pada Tatsulot yang dipanggil Imperial Slot (Jepun: インペリアルスロット, Hepburn: Inperiaru Surotto). Suis inilah yang Kiva gunakan untuk membuat putaran serangan pemusnah yang digelarkan oleh Tatsullot sebagai "Fever".

Kiva dengan sut ini mempunyai ketinggian 210cm dan berat sebanyak 100kg. Impak tumbukannya adalah sebanyak 18t manakala, impak tendangannya pula adalah sebanyak 32t. Namun begitu, impak tendangan serangan pemusnah Kiva - yang dipanggil Emperor Moon Break adalah sebanyak 150t. Kiva dengan sut ini mampu melompat setinggi 180m, dan lari selaju tiga saat untuk jarak 100 meter.

Flight Style sunting

Hasil dari meletakkan hasrat hati pada biola Bloody Rose, tabiat Fangire dalam diri Wataru muncul. Hasilnya dia dapat bertukar dari bentuk Emperor kepada bentuk ala-Sabbat yang dinamakan Emperor Bat (Jepun: エンペラーバット, Hepburn: Enperā Batto). Berketinggian 180 sentimeter dan berat 100kg, serta sayapnya yang boleh dibuka sehingga 380 sentimeter, Flight Style adalah bentuk Kiva yang dimaksudkan boleh mengancam manusia. Bentuk ini pertama kali diperkenalkan melalui filem Kamen Rider Kiva: "Raja Istana di dunia Syaitan". Ciri-cirinya adalah seperti Sonic Claws (Jepun: ソニッククロー, Hepburn: Sonikku Kurō), bilah yang terdapat pada sayap Kiva, dan juga Big Jaw (Jepun: ビッグジョー, Hepburn: Biggu Jō), bahagian paruhnya. Serangan-serangannya adalah:

  1. Demon Pliers (Jepun: デモンプライヤー, Hepburn: Demon Puraiyā),
  2. Hell's Flame (Jepun: ヘルズフレイム, Hepburn: Heruzu Fureimu), dan
  3. Bloody Strike (Jepun: ブラッディストライク, Hepburn: Buraddi Sutoraiku) (serangan pemusnahnya).

Sut Gabungan sunting

Dogabaki Form sunting

DoGaBaKi Form (Jepun: ドガバキフォーム, Hepburn: Dogabaki Fōmu) adalah sut yang dipakai oleh Kiva selepas dia memanggil semua ahli Arms Monsters. Nama sut ini adalah singkatan kepada gabungan nama "Dogga/Garulu/Bassha/Kiva Form" (Jepun: ドッガ・ガルル・バッシャー・キバフォーム, Hepburn: Dogga Garuru Basshā Kiba Fōmu). Sut ini jarang-jarang digunakan. Set sut Kiva kali ini bertukar dengan sut tangan kirinya dipanggil Garulu Arm (Jepun: ガルルアーム, Hepburn: Garuru Āmu), dan sut tangan kanannya pula dipanggil Bassha Arm (Jepun: バッシャーアーム, Hepburn: Basshā Āmu). Manakala sut bahagian dadanya dipanggil Dogga Breast (Jepun: ドッガブレスト, Hepburn: Dogga Buresuto). Kelebihan utama sut ini adalah, Kiva boleh menggunakan semua senjata termasuk Hell's Gate secara serentak. Namun, Kiva mempunyai masa hanya lima minit sahaja kerana sut ini berbahaya kepada kesihatan Kiva sendiri.

Sut ini menambah berat badan Kiva dari asal kepada 140kg. Impak tumbukan dan tendangan Kiva pula masing-masing bernilai 10t dan 15t. Lompatan tertinggi Kiva dengan sut ini adalah 50m. Manakala lariannya pula adalah 5 saat untuk 100 meter.

Dogabaki-Emperor Form sunting

DoGaBaKi Emperor Form (Jepun: ドガバキエンペラーフォーム, Hepburn: Dogabaki Enperā Fōmu) adalah sut khas yang digunakan oleh Kiva dalam Edisi DVD Kamen Rider Kiva. Ia menyerupai sut Dogabaki, namun bezanya, Kiva menggunakan sarung tangan Emperor dengan baju besi Dogga dan bahagian bahu dari sut Garulu dan Bassha.

Pembantu Kiva sunting

Kivat-bat ke-3 sunting

Kivat-bat ke-3 (Jepun: キバットバットⅢ世, Hepburn: Kibattobatto Sansei) adalah generasi ketiga dari keluarga Kivat-bat (Jepun: キバットバット家, Hepburn: Kibattobatto Ke), yang berasal dari Puak Kivat (Jepun: キバット族, Hepburn: Kibatto Zoku). Padanya ada dua warisan dari puaknya, iaitu Batu Maharaja Demon (Jepun: 魔皇石, Hepburn: Makōseki) yang berwarna hijau di dahinya, dan Kivat Persona (Jepun: キバットペルソナ, Hepburn: Kibatto Perusona) pada mukanya. Dikenali sebagai Kivat oleh Wataru dan Shizuka, ia adalah pemabntu utama bagi Kiva dan mempunyai tabiat menggigit. Ia bertanggung jawab membantu Kiva termasuk membenarkannya menggunakan Sistem KV. Kepaknya yang dipanggil sebagai Kivat Wings (Jepun: キバットウイング, Hepburn: Kibatto Uingu) diperbuat dari emas Lucifer (Jepun: ルシファーゴールド, Hepburn: Rushifā Gōrudo).

Kivat mempunyai berat sebanyak 820 gram sahaja. Manakala tingginya hanya 280mm sahaja. Namun, ia mampu terbang selaju 70km sejam. Kivat juga bertanggung jawab menyekat kebolehan "Arms Monsters". Oleh itu, jika Kiva memanggil mana-mana ahli Arms Monsters untuk keluar dari istana Castle Doran, mereka tidak dapat menggunakan badan mereka, sebaliknya bertukar menjadi senjata untuk Kiva. Skil Kivat yang lain adalah seperti berikut:

  1. Bite - Ini adalah skill yang paling kerap digunakan oleh Kivat. Kivat gunakannya untuk:
    • Membenarkan Wataru bertukar menjadi Kiva.
    • Mengekang keupayaan Fangire untuk hidup bebas di dunia manusia termasuk menghalang mereka menggunakan mana-mana "Tenaga Roh" yang mereka simpan di dunia manusia.
    • Mengaktifkan serangan pemusnah dengan mana-mana senjata Kiva:
      1. Garulu Bite (Jepun: ガルルバイト, Hepburn: Garuru Baito) digunakan khas untuk meggigit bilah Garulu Saber.
      2. Bassha Bite (Jepun: バッシャーバイト, Hepburn: Basshā Baito) digunakan khas untuk meggigit pemegang Bassha Magnum.
      3. Dogga Bite (Jepun: ドッガバイト, Hepburn: Dogga Baito) digunakan khas untuk meggigit batang Dogga Hammer.
    • Skil ini juga digunakan untuk menarik perhatian musuh apabila Kiva dijerut.
  2. Kivat Cutter (Jepun: キバットカッター, Hepburn: Kibatto Kattā) - Kivat gunakan "Kivat Wings" sebagai pisau untuk membebaskan Kiva jika dijerut dan sebagainya.

Tatsulot sunting

Pahlawan Naga Demon Tatsulot (Jepun: 魔皇竜タツロット, Hepburn: Makōryū Tatsurotto) atau Goldy Wyvern (Jepun: ゴルディワイバーン, Hepburn: Gorudi Waibān). Alat ini membolehkan Kiva menggunakan suit Maharaja (Emperor Form). Proses pertukaran bermula selepas Kivat memanggil Tatsulot. Kemudian, Tatsulot membuka rantai-rantai pada bahu Kiva. Seterusnya, sayap berwarna keemasan muncul lalu transformasi Kiva dari bentuk asalnya kepada bentuk Maharaja selesai. Kivat tidak mengenali Tatsulot walaupun dia sudah lama tinggal di siling Castle Doran sejak dahulu lagi. Mereka juga mempunyai perangai yang berlawanan.

Tatsulot mempunyai ketinggian setinggi 110mm. Ia juga mempunyai kepanjangan dari kepala ke ekor sepanjang 250mm. Beratnya pula adalah seringan 650 gram. Akan tetapi, Tatsulot mampu terbang selaju 280km sejam. Pada Tatsulot, ada satu suis yang dipanggil Imperial Slot (Jepun: インペリアルスロット, Hepburn: Inperiaru Surotto). Fungsinya adalah untuk memaksimumkan serangan pemusnah Kiva. Tatsulot kemudiannya mengumumkan serangan pemusnah Kiva. Antara pengumuman yang pernah dibuat oleh Tatsulot adalah seperti berikut:

  1. Wake Up Fever (Jepun: ウエイクアップフィーバー, Hepburn: Ueiku Appu Fībā) - Tatsulot mengumumkan serangan pemusnah Kiva ketika dia menggunakan kaki kanannya sebagai serangan pemusnah. Serangan ini dinamakan sebagai Emperor Moon Break (Jepun: エンペラームーンブレイク, Hepburn: Enperā Mūn Bureiku). Ia adalah tendangan berkembar Kiva dan ia mempunyai impak dua kali ganda dari serangan pemusnah biasanya.
  2. Garulu Fever (Jepun: ガルルフィーバー, Hepburn: Garuru Fībā) Tatsulot mengumumkan serangan pemusnah Kiva ketika dia menggunakan senjatanya Garulu Saber sebagai serangan pemusnah. Serangan ini dinamakan sebagai Emperor Howling Slash (Jepun: エンペラーハウリングスラッシュ, Hepburn: Enperā Hauringu Surasshu). Kiva kemudiannya akan sambungkan belakang Tatsulot dengan hujung pedang Garulu.
  3. Dogga Fever (Jepun: ドッガフィーバー, Hepburn: Dogga Fībā) Tatsulot mengumumkan serangan pemusnah Kiva ketika dia menggunakan senjatanya Dogga Hammer sebagai serangan pemusnah. Serangan ini dinamakan sebagai Emperor Thunder Slap (Jepun: エンペラーサンダースラップ, Hepburn: Enperā Sandā Surappu). Kiva kemudiannya akan sambungkan belakang Tatsulot dengan hujung tukul Dogga.

Castle Doran & Shoodoran sunting

Castle Doran (Jepun: キャッスルドラン, Hepburn: Kyassuru Doran) merupakan naga dari puak Doran (Jepun: ドラン族, Hepburn: Doran Zoku). Asalnya, ia dipanggil sebagai Great Wyvern (Jepun: グレートワイバーン, Hepburn: Gurēto Waibān), namun puak Fangire telah menagkapnya lalu menggabungkannya dengan istana sebagai markas "Arms Monsters" dan makhluk-makhluk lain. Wataru mewarisi naga ini dari ibunya. Naga ini bersembunyi di dalam satu bangunan konkrit hingga tiada manusia yang mengetahuinya. Apabila Kiva memanggilnya atau mana-mana penghuni di dalam istana itu, ia bangkit dari tempat persembunyiannya dan memberi laluan kepada penghuninya seolah-olah dirinya pintu bagi istana itu.

Castle Doran mempunyai ketinggian setinggi 32m dengan kelebaran sepanjang 41m dan berat sabanyak 18000t. Dianggarkan umurnya adalah 320 tahun (32 tahun naga). Naga ini mampu berlari selaju 80km sejam dan terbang selaju 120km sejam.

Castle Doran mempunyai kebolehan istimewa iaitu merampas "Tenaga Roh" dari Fangire yang telah dimusnahkan oleh Kiva. "Tenaga roh" ini digunakan olehnya sebagai bekalan untuk "Arms Monsters" untuk muncul dalam bentuk badan manusia, selama mereka berada di dalam istananya. Berikut adalah skil Castle Doran ketika berperang:

  1. Magic Missiles (Jepun: マジックミサイル, Hepburn: Majikku Misairu) - Castle Doran menggunakan menara istananya untuk menebak musuh.
  2. Pod Shoots (Jepun: ポッドシュート, Hepburn: Poddo Shūto) - Castle Doran mengeluarkan api dari mulutnya. Kadang-kadang, ia digunakan untuk membawa Kiva masuk ke istana sekiranya dia cedera ketika bertarung.

Pada istana Castle Doran, ada satu pintu yang dipanggil "Pintu Masa". Pintu ini jarang dibuka. Ia membolehkan manusia mengembara pada masa silam.

Castle Doran dibantu oleh Shoodoran (Jepun: シュードラン, Hepburn: Shūdoran). Ia adalah seekor naga kecil yang bersembunyi disebalik kincir angin. Ia hanya muncul selepas mendengar jeritan Cstle Doran. Ini kerana ia terlalu muda untuk mendengar gelombang bunyi Fuestles. Dahulunya, ia ditangkap oleh puak Fangire kemudian mereka menggabungkannya dengan kincir angin. Ia bertanggung jawab sebagai pengintip dan penyerang.

Shoodoran mempunyai ketinggian setinggi 10.2m, dengan kelebaran 15.3m dan berat sebanyak 2800t. Umurnya dianggarkan 80 tahun (8 tahun naga) dan mampu terbang selaju 1100km sejam.

Shoodoran bercantum dengan bahagian atas istana Castle Doran ketika perlu. Hal ini untuk memberi Caslte Doran tenaga extra ketika perang. Ia juga mampu merampas "Tenaga Roh" seperti Castle Doran. Teknik serangannya adalah seperti berikut:

  1. Pod Batting (Jepun: ポッドバッティング, Hepburn: Poddo Battingu)
  2. Doran Bomb Shoot (Jepun: ドランボムシュート, Hepburn: Doran Bomu Shūto)
  3. Doran Blow (Jepun: ドランブロウ, Hepburn: Doran Burō).

Buroon sunting

Tugu Demon Buroon (Jepun: 魔像ブロン, Hepburn: Mazō Buron) adalah sejenis alat yang dibuat dari emas Lucifer. Ia direka oleh Fangire. Fungsinya hanya sebagai penaik taraf bagi kenderaan Kiva.

Tugu ini tingginya adalah 2.02m dan beratnya adalah 540kg. Tugu ini sahaja mampu bergerak selaju 650km sejam.

Peralatan Kiva sunting

Bloody Rose sunting

Sebuah biola istimewa, Bloody Rose (Jepun: ブラッディ・ローズ, Hepburn: Buraddi Rōzu) dibuat oleh Otoya. Ia dianggap sebagai biola terhebat Otoya kerana, kononnya Otoya "menjual dirinya" kepada "syaitan" untuk mencipta biola ini. Biola ini seolah-olah menjadi penggera kepada Kiva dan Kivat apabila mana-mana Fangire bertindak ganas atau mengamuk. Bunyi biola ini hanya didengar oleh Kiva dan Kivat. Bagi Wataru, bunyi biola ini bagaikan dia mendapat arahan bapanya untuk bertarung. Mereka juga boleh menggunakan biola ini untuk mengenal pasti kedudukan Fangire yang mengganas serta mengganggu aktiviti mereka.

Machine Kiva sunting

Machine Kiva (Jepun: マシンキバー, Hepburn: Mashin Kibā) merujuk kepada motosikal yang digunaka oleh Kiva. Kononnya, motosikal ini direka olehMotobat ke-16 (Jepun: モトバット16世, Hepburn: Motobatto Jūrokusei), pakar permotoran dari puak Kivat. Motosikal ini seolah-olah mempunyai otak raksasa kuda sehingga mampu memecut sehingga 520km sejam, bersamaa antara 0 ke 400m pada setiap 3.2 saat. Apabila ia bergerak pada kadar paling laju, satu bayangan yang dipanggil Shadow Veil (Jepun: シャドーベール, Hepburn: Shadō Bēru) bagi mengelakkan sebarang silau.

Machine Kiva mempunyai berat sebanyak 220kg. Panjangnya adalah 2510mm dan lebarnya adalah 940mm. Manakala tingginya pula adalah 1090mm. Motosikal ini berkuasa 367.5kpw atau 8500rpm. Apabila Kivat memanggil Buroon, ia akan bercantum dengan Machine Kiva. Hasilnya, spesifikasi Machine Kiva bertambah dengan Buroon Booster.

Kombinasi Tempetan Super Buroon Booster (Jepun: 超融合合体ブロンブースター, Hepburn: Chōyūgō Gattai Buron Būsutā) adalah proses yang berlaku apabila Machine Kiva bergabung dengan Buroon. Ia meningkatkan spesifiaksi motosikal ini dari kelebaran asalnya kepada 1225mm, dan dari panjang asalnya kepada 4360mm. Beratnya pula bertambah kepada 760kg. Malah, ia mampu memecut sehingga 1550km sejam bersamaan antara 0 ke 400m dalam amsa 1.2 saat. Antara ciri istimewa penggabungan ini ialah, apabila ia berada dalam keadaan laju maksimum, ia akan menghasilkan sesuatu yang dipanggil Air Break Field (Jepun: エアブレイクフィールド, Hepburn: Ea Bureiku Fīrudo) bersama dengan Shadow Veil. Malah, tekanan udaranya juga dapat dikurangkan sehingga hampir ke sifar.

Hell's Gates sunting

Hell's Gate (Jepun: ヘルズゲート, Hepburn: Heruzu Gēto) merujuk kepada but besi yang berantai yang datang bersama suit perang Kiva. But ini terletak pada kaki kanan Kiva. Ia dihasilkan dari besi metal Lucifer (Jepun: ルシファーメタル, Hepburn: Rushifā Metaru). Apabila Kiva memberikan Wake Up Fuestle kepada Kivat, Kivat akan membuka rantai yang terdapat pada but ini. Ia bagi memberi peluang kepada Kiva untuk melaksanakan tendangan pemusnahnya yang diberi nama Darkness Moon Break (Jepun: ダークネスムーンブレイク, Hepburn: Dākunesu Mūn Bureiku). Melalui tendangan ini, Kiva menghasilkan imej kepak kelawar di atas permukaan yang terlibat kerana tendangan ini memberi impak hentaman beban seberat 30000kg. Kekuatan serangan ini boleh ditambah sekiranya Kiva ditolak oleh api dari Castle Doran

Garulu Saber sunting

Garulu Saber merujuk kepada Pedang Raksasa Demon Garulu Saber (Jepun: 魔獣剣ガルルセイバー, Hepburn: Majūken Garuru Seibā) milik Kiva. Apabila Kivat meniup Garulu Fuestle, Kiva dapat menggunakan kekuatan Arm Monster Garulu. Setelah Kiva dapat mencapai pedang ini, suit perang Kiva berubah warna pada tangan, badan, dan visor mata Kiva dan Kivat - dari warna merah kepada warna biru. Pedang ini kelihatan seperti sebilah keris kerana ia berlekuk. Apabila Kiva menggunakan pedang ini, Kiva boleh menghasilkan skil-skil pedang berikut:

  1. Howling Shock (Jepun: ハウリングショック, Hepburn: Hauringu Shokku) - Gelombang api berwarna biru yang keluar dari hulunya.
  2. Garulu Howling Slash (Jepun: ガルル・ハウリングスラッシュ, Hepburn: Garuru Hauringu Surasshu) - Tetakkan pemusnah Kiva dengan menggunakan pedang ini. Ia diaktifkan selepas Kivat meggigit bilah pedang ini. Selepas itu, Kiva melompat dan menetak mangsanya dengan pedang ini.

Bassha Magnum sunting

Bassha Magnum merujuk kepada Senapang Laut Demon Basshaa Magnum (Jepun: 魔海銃バッシャーマグナム, Hepburn: Makaijū Basshā Magunamu) milik Kiva. Kiva menggunakan senapang ini selepas Kivat meniup Bassha Fuestle. Maka, Kiva dapat menggunakan kekuatan Arm Monster Bassha. Selepas Kiva mencapai senapang ini, suit perang Kiva bertukar dari merah kepada hijau. Perubahan suit ini melibatkan bahagian visor mata, badan, dan tangan Kiva. Apabila digunakan, picu senapang ini berputar-putar untuk menghasilkan peluru. Peluru ini dihasilkan dari air yang telah dimampatkan. Skil yang dapat Kiva laksanakan dengan senapang ini adalah:

  1. Basshaa Aqua Tornado (Jepun: バッシャー・アクアトルネード, Hepburn: Basshā Akua Torunēdo) - Kiva melepaskan bebola air mampatan yang disasarkan kepada mangsanya. Akibatnya, tekanan udara pada badan mangsa berubah hingga menyebabkan badannya mudah berkecai walaupun ditiup angin.

Dogga Hammer sunting

Dogga Hammer merujuk kepada Tukul Besi Demon Dogga Hammer (Jepun: 魔鉄槌ドッガハンマー, Hepburn: Matettsui Dogga Hanmā) milik Kiva. Kiva menggunakan tukul ini selepas Kivat meniup Dogga Fuestle. Ia membolehkan Kiva menggunakan kekuatan Arm Monster Dogga. Apabila Kiva mencapai tukul ini, berlaku perubahan pada suitnya dari warna merah kepada ungu. Ia melibatkan perubahan pada bahagian visor mata Kiva, badan, dan tangannya. Dengan menggunakan tukul ini, Kiva dapat menggunakan skil berikut:

  1. True Eye (Jepun: トゥルーアイ, Hepburn: Turū Ai) - Terletak pada di sebalik bahagian kepala tukul. Bahagian hadapan kepala tukul ini akan terbuka seolah-olah seperti tangan. Skil ini digunakan untuk mengesan atau mensasarkan kedudukan mangsa. Selain itu, ia juga digunakan untuk menghasilkan petir untuk menukarkan kulit mangsa kepada kaca.
  2. Dogga Thunder Slap (Jepun: ドッガ・サンダースラップ, Hepburn: Dogga Sandā Surappu) - Serangan pemusnah Kiva dengan tukul ini. Kiva akan menghentak mangsa dari jarak jauh dengan tukul ini sehingga kulit kaca mangsa hancur berkecai.
  3. Phantom Hand (Jepun: ファントムハンド, Hepburn: Fantomu Hando) - Imej kepala tukul yang terhasil semasa Kiva melancarkan Dogga Thunder Slap. Ia mengikut hayunan atau hentakan tukul Kiva ketika Kiva berada pada jarak jauh. Serangan ini yang menyebabkan kulit kaca mangsa hancur berkecai.