Kapal perang tentera laut

Kapal tentera laut adalah sebuah kapal (kadang kala dipanggil bot, bergantung kepada pengelasan) digunakan untuk tujuan pertempuran, biasanya oleh tentera laut. Kapal-kapal tentera laut dibezakan dibezakan daripda kapal-kapal awam dengan ciri-ciri pembinaan dan tujuan. Secara umumnya, kapal-kapal tentera laut boleh bertahan daripada rosak dan dipersenjatai dengan pelbagai sistem persenjataan.

HMS Invincible, sebuah kapal pengangkut pesawat kelas-Invincible
USS Port Royal (CG-73), sebuah penjajap kelas Ticonderoga A.S
F221 Hessen, sebuah frigat kelas Sachsen milik Tentera Laut Jerman
HMCS Algonquin, pembinasa kelas Iroquois Kanada
HMAS Darwin, frigat kelas Adelaide Australia

Istilah "kapal perang" biasanya digunakan bagi mengenal pasti sub-kelas kapal-kapal tentera laut dan direka dengan tujuan utamanya sebagai penempur, berlainan dengan menyokong atau operasi-operasi limbungan.

Saiz sunting

Secara umumnya mengikut berat (terbesar ke terkecil), kapal-kapal permukaan tentera laut moden biasanya dibahagikan kepada beberapa kelas seperti berikut. Kapal terbesar dalam senarai juga boleh dikelaskan sebagai kapal utama:

Beberapa kelas di atas mungkin boleh diandaikan telah usang kerana tiada lagi kapal-kapal ini digunakan di dalam perkhidmatan pada hari ini. Terdapat juga kekaburan dan kekeliruan di antara kelas -kelas, bergantung kepada tujuan penggunaannya, sejarah dan tafsiran kelas-kelas oleh tentera laut yang berbeza.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting