khidmat gereja (atau ringkasnya khidmat) ialah tempoh rasmi komunal Kristian penyembahan, sering diadakan di bangunan gereja. Ia selalunya tetapi tidak secara eksklusif berlaku pada hari Ahad, atau Sabtu dalam kes gereja-gereja yang mengamalkan Sabbatarianisme hari ketujuh. Perkhidmatan gereja ialah perhimpunan bersama orang Kristian untuk diajar "Firman Tuhan" (Alkitab Kristian) dan digalakkan dalam [[Iman dalam Kristian|iman] mereka]. Secara teknikal, "gereja" dalam "pelayanan gereja" merujuk kepada perhimpunan orang beriman dan bukannya kepada bangunan di mana ia berlangsung. Dalam kebanyakan tradisi Kristian, perkhidmatan diketuai oleh pendeta di mana mungkin.

Gaya perkhidmatan sangat berbeza-beza, dari Anglikan, Ortodoks Timur, Ortodoks Timur, Presbyterian, Katolik Rom , dan Lutheran tradisi penyembahan liturgi kepada gaya evangelical Protestan, yang sering menggabungkan ibadat dengan pengajaran bagi orang yang beriman, yang mungkin juga mempunyai komponen penginjilan yang menarik minat orang bukan Kristian atau skeptik dalam sidang. Quakers dan beberapa kumpulan lain tidak mempunyai garis besar rasmi untuk perkhidmatan mereka, tetapi membenarkan ibadah itu berkembang apabila peserta yang hadir berasa terharu.

Majoriti denominasi Kristian mengadakan perkhidmatan gereja pada Hari Tuhan (dengan banyak yang menawarkan perkhidmatan pagi Ahad dan petang Ahad); beberapa tradisi mengadakan kebaktian petang Rabu pertengahan minggu juga.[A][2] Dalam sesetengah denominasi Kristian, kebaktian gereja diadakan setiap hari, dengan ini termasuk yang di dalamnya jam kanonik didoakan, serta persembahan Misa, antara bentuk ibadat lain.[3] Di samping itu, ramai orang Kristian menghadiri kebaktian pada hari-hari suci seperti Krismas, Ash Wednesday, Good Friday, [[Feast of the Ascension] |Ascension Thursday]], antara lain bergantung pada denominasi Kristian.[4]

Jenis perkhidmatan gereja sunting

Perkhidmatan gereja mengambil pelbagai bentuk, dan liturgi yang ditetapkan mungkin mempunyai nama yang berbeza. Perkhidmatan biasanya termasuk:

  • Perkhidmatan Ahad biasa. Ini adalah sebahagian daripada kebanyakan tradisi. Komuni Suci boleh dirayakan pada beberapa atau semua ini; selalunya ia disertakan sama ada sebulan sekali atau suku tahun sekali. Beberapa denominasi mempunyai perkhidmatan mingguan utama mereka pada hari Sabtu dan bukannya Ahad. Gereja yang lebih besar selalunya mempunyai beberapa perkhidmatan setiap hari Ahad; selalunya dua atau tiga pagi dan satu dua pada lewat petang atau petang. Beberapa gereja telah mula menyediakan perkhidmatan keagamaan yang dijalankan melalui teknologi internet.
  • Perkhidmatan pertengahan minggu. Sekali lagi, Perjamuan Kudus boleh menjadi sebahagian daripada ini, sama ada pada setiap kesempatan atau secara tetap.
  • Perkhidmatan percutian. Dilayan seperti perkhidmatan Ahad biasa, tetapi dibuat lebih khusus untuk hari itu.
  • Perkahwinan. Ini biasanya perkhidmatan yang berasingan, dan bukannya digabungkan ke dalam perkhidmatan biasa, tetapi mungkin sama ada.
  • Pengebumian. Ini sentiasa perkhidmatan berasingan.
  • Pembaptisan. Ini mungkin dimasukkan ke dalam perkhidmatan biasa, atau berasingan.
  • Pengesahan. Ini biasanya dimasukkan ke dalam perkhidmatan Ahad biasa, yang juga termasuk perjamuan. Ia secara tradisinya adalah Komuni pertama penerima pengesahan, tetapi baru-baru ini, kanak-kanak dijemput untuk komuni dalam beberapa denominasi, sama ada disahkan atau tidak.
  • Ordinasi paderi. Uskup baru, penatua, imam dan diakon biasanya ditahbiskan atau ditabalkan secara amnya dalam upacara yang khidmat tetapi perayaan pada hari Sabtu atau Ahad secara amnya terbuka kepada orang ramai sama ada oleh atasan mereka sendiri atau menteri kanan lain yang diluluskan dengan kuasa pentahbisan sama ada di gereja ibu pejabat kawasan atau gereja. katedral atau gereja lain yang dipersetujui oleh mereka yang akan ditahbiskan dan para menteri yang menahbiskan. Pentahbisan uskup atau penatua mungkin memerlukan pengudusan oleh lebih daripada seorang individu dan mempunyai penonton yang lebih terhad.
  • Komuni pertama. Kanak-kanak boleh meraikan Perjamuan buat kali pertama.
  • Pembukaan gereja atau bangunan gereja baru.
  • Dedikasi mubaligh baharu atau mereka yang akan dihantar ke misi baharu.

Rujukan sunting

Nota sunting

  1. ^ Majoriti denominasi Kristian mengajar bahawa Ahad adalah Hari Tuhan di mana semua umat beriman mesti berkumpul untuk mempersembahkan penyembahan kepada Tuhan (rujuk . Sabatarianisme hari pertama). Minoriti denominasi Kristian yang mengikuti Sabbatarianisme hari ketujuh menganjurkan ibadat pada hari Sabtu.[1]

Citations sunting

  1. ^ Hughes, James R. (2006). "The Sabbath: A Universal and Enduring Ordinance of God" (PDF) (dalam bahasa Bahasa Inggeris). Reformed Presbyterian Church. Dicapai pada 6 Oktober 2020.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ The Korean Repository, Jilid 3 (dalam bahasa English). Trilingual Press. 21 Ogos 1896. m/s. 361. Kebaktian pagi Ahad telah dihadiri dengan baik, begitu juga dengan kebaktian petang Ahad dan petang Rabu.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ "Times of Worship". Gereja Methodist Percuma Saint Paul. Dicapai pada 5 Ogos 2021. Unknown parameter |bahasa= ignored (bantuan)
  4. ^ Morgan, Bonnie (19 Disember 2019). Ordinary Saints: Women, Work, and Faith in Newfoundland (dalam bahasa Bahasa Inggeris). ISBN 978-0-2280-0028-0. Bermula dengan Shroe Tuesday (panggilan tempatan dikenali sebagai Hari Pancake), dan meneruskan Rabu Abu hingga Jumaat Agung , keluarga meningkatkan kehadiran gereja mereka dan, terutamanya, terlibat dalam amalan berpuasa dan/atau "meninggalkan sesuatu untuk Puasa." Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan Luar sunting