Kelas ubat ialah sekumpulan ubat dan sebatian lain yang mempunyai struktur kimia yang serupa, mekanisme tindakan sama (iaitu mengikat sasaran biologi yang sama), cara tindakan yang serupa, dan/atau digunakan untuk merawat penyakit yang serupa.[1][2] Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA) telah berusaha mengklasifikasikan dan melesenkan ubat-ubatan baharu selama bertahun-tahun. Walau bagaimanapun, Pusat Penilaian dan Penyelidikan Dadah FDA mengkategorikan ubat-ubatan baru ini berdasarkan kedua-dua kelas kimia dan terapeutik mereka.[3]

Dalam beberapa sistem klasifikasi dadah dominan, empat jenis klasifikasi ini membentuk hierarki.[4] Sebagai contoh, fibrat ialah kelas kimia ubat (asid karboksilik amfifatik) yang berkongsi mekanisme tindakan yang sama (agonis PPAR) dan cara tindakan (mengurangkan trigliserida darah), dan digunakan untuk mencegah dan merawat penyakit yang sama (aterosklerosis). Sebaliknya, bukan semua agonis PPAR ialah fibrat, bukan semua agen penurun trigliserida adalah agonis PPAR, dan bukan semua ubat yang digunakan untuk merawat aterosklerosis adalah agen penurun trigliserida.

Kelas ubat biasanya ditakrifkan oleh ubat prototaip, yakni ubat yang paling penting, dan biasanya ubat pertama yang dibangunkan dalam kelas, digunakan sebagai rujukan perbandingan.

Sistem komprehensif sunting

Kelas kimia sunting

Jenis pengkategorian ubat ini adalah dari perspektif kimia dan mengkategorikannya mengikut struktur kimianya. Contoh kelas ubat yang berdasarkan struktur kimia termasuk:

Mekanisme tindakan sunting

Jenis pengkategorian ini adalah dari perspektif farmakologi dan mengkategorikannya mengikut sasaran biologinya. Kelas ubat yang berkongsi mekanisme tindakan molekul yang sama memodulasi aktiviti sasaran biologi tertentu.[6] Takrifan mekanisme tindakan juga termasuk jenis aktiviti pada sasaran biologi tersebut. Untuk reseptor, aktiviti ini termasuk agonis, antagonis, agonis songsang atau modulator. Mekanisme sasaran enzim termasuk pengaktif atau perencat. Modulator saluran ion termasuk pembuka atau penyekat. Berikut adalah contoh khusus kelas ubat yang definisinya berdasarkan mekanisme tindakan tertentu:

Cara tindakan sunting

Jenis pengkategorian ubat ini adalah dari perspektif biologi dan mengkategorikannya mengikut perubahan anatomi atau fungsi yang disebabkan olehnya. Kelas ubat yang ditakrifkan oleh mod tindakan biasa (iaitu perubahan fungsi atau anatomi yang disebabkan olehnya) termasuk:

Kelas terapeutik sunting

Jenis pengkategorian ubat ini adalah dari perspektif perubatan dan mengkategorikannya mengikut patologi yang digunakan untuk merawatnya. Kelas ubat yang ditakrifkan oleh penggunaan terapeutiknya (patologi yang dimaksudkan untuk dirawat) termasuk:

Kelas gabungan sunting

Beberapa kelas dadah telah digabungkan daripada tiga prinsip ini untuk memenuhi keperluan praktikal. Kelas ubat antiradang bukan steroid (NSAIDs) ialah satu contoh sedemikian. Tegasnya, dan juga mengikut sejarah, kelas ubat antiradang yang lebih luas juga terdiri daripada ubat anti-radang steroid. Ubat-ubat ini sebenarnya ialah ubat antiradang utama dalam dekad yang membawa kepada pengenalan istilah "ubat antiradang bukan steroid." Disebabkan reputasi buruk yang diperoleh kortikosteroid pada tahun 1950-an, istilah baru yang menawarkan isyarat bahawa ubat antiradang tidak bersifat steroid, mendapat perhatian dengan cepat.[7] Oleh itu, kelas ubat "ubat antiradang bukan steroid" (NSAID) terdiri daripada satu unsur ("antiradang") yang menetapkan mekanisme tindakan, dan satu unsur ("bukan steroid") yang memisahkannya daripada ubat lain dengan itu. mekanisme tindakan yang sama. Begitu juga, seseorang mungkin berpendapat bahawa kelas ubat antireumatik pengubah suai penyakit (DMARD) terdiri daripada satu elemen ("pengubahsuaian penyakit") meskipun samar-samar menunjukkan mekanisme tindakan, dan satu elemen ("ubat antireumatik" ) yang menunjukkan penggunaan terapeutiknya.

Sistem klasifikasi lain sunting

Sistem klasifikasi ubat lain wujud, contohnya Sistem Klasifikasi Biofarmaseutik yang menentukan sifat sesuatu ubat melalui keterlarutan dan kebolehtelapan usus.

Rujukan sunting

  1. ^ "Comparing drug classification systems". AMIA Annual Symposium Proceedings: 1039. 2008. PMID 18999016.
  2. ^ World Health espresso Organization (2003). Introduction to drug utilization research (PDF). Geneva: World Health Organization. m/s. 33. ISBN 978-9241562348. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada June 5, 2010.
  3. ^ Michael D. Sanborn, Harold N. Godwin, James D. Pessetto, FDA drug classification system, American Journal of Hospital Pharmacy, Volume 48, Issue 12, 1 December 1991, Pages 2659–2662, https://doi.org/10.1093/ajhp/48.12.2659
  4. ^ "Comparing drug classification systems". AMIA ... Annual Symposium Proceedings. AMIA Symposium: 1039. November 2008. PMID 18999016.
  5. ^ "Anatomical Therapeutic Chemical (ATC) Classification". World Health Organization. Dicapai pada 17 September 2023.
  6. ^ "Drugs, their targets and the nature and number of drug targets". Nature Reviews. Drug Discovery. 5 (10): 821–34. Oct 2006. doi:10.1038/nrd2132. PMID 17016423.
  7. ^ "Origins and impact of the term 'NSAID'". Inflammopharmacology. 22 (5): 263–7. Oct 2014. doi:10.1007/s10787-014-0211-2. PMID 25064056. |hdl-access= requires |hdl= (bantuan)

Pautan luar sunting