Kerk Kim Hock (Bahasa Cina: 郭金福), merupakan Setiausaha Agung ke-4 bagi Parti Tindakan Demokratik (DAP) di Malaysia.

Kerk Kim Hock merupakan seorang jurutera mekanik. Beliau terpilih pada tahun 1986 sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Durian Daun, Melaka. Selepas itu beliau terpilih sebagai Ahli Parlimen Pasir Pinji dan Kota Melaka masing-masing pada tahun 1990 dan tahun 1999.

Bagaimanapun beliau kalah dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 2004. Beliau bersara daripada politik pada tahun 2005 kerana menghidap barah.

Penglibatan Politik sunting

Beliau telah dipilih sebagai wakil rakyat DUN (Dewan Undangan Negeri) bagi Durian Daun, Melaka pada tahun 1986. Pada tahun 1987, beliau ditahan selama 60 hari tanpa bicara di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) sebagai sebahagian daripada Operasi Lalang, satu tindakan keras yang disokong oleh kerajaan yang menyaksikan penahanan ramai orang, termasuk aktivis, intelektual, dan ahli politik pembangkang. Pada tahun 1990, beliau telah dipilih sebagai Ahli Parlimen (AP) bagi Pasir Pinji, Perak, tetapi pada tahun 1995, beliau kehilangan kerusi parlimen Ipoh Timor dengan majoriti undi yang tipis, hanya 292 undi. Kerk telah memenangi kerusi parlimen Kota Melaka, Melaka pada tahun 1999, tetapi kemudiannya kehilangannya dalam pilihan raya umum 2004 dengan majoriti undi yang tipis, hanya 219 undi sekali lagi. Beliau kemudian secara rasmi bersara dari politik Malaysia pada 28 Mac 2004.

Kehidupan Peribadi sunting

Kerk telah berkahwin dengan Mook Kwai Mei dan pasangan ini dikurniakan dua orang anak; seorang anak lelaki dan seorang anak perempuan. Anak lelaki Kerk, iaitu Kerk Chee Yee, telah mengikuti jejak langkahnya dan menyertai arena politik. Beliau telah dipilih sebagai wakil rakyat DUN (Dewan Undangan Negeri) bagi kerusi Ayer Keroh dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 2018 (PRU14). Beliau berkhidmat dalam majlis exco (exco) negeri sebagai pengerusi Jawatankuasa Komunikasi, Multimedia, Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO), Belia, dan Sukan dari 16 Mei 2018 sehingga 2 Mac 2020 semasa krisis politik.

Kesihatan dan Kematian sunting

Pada tahun 2002, Kerk didiagnosis menghidap kanser usus tahap 1. Setelah berjuang selama 5 tahun melawan kanser, pada 25 Mei 2007, beliau diumumkan bebas daripada kanser. Namun, pada tahun 2015, beliau didiagnosis semula menghidap kanser.

Pada 9 Ogos 2017, Kerk meninggal dunia pada jam 6.10 petang pada usia 61 tahun di rumahnya di Taman Kenanga Seksyen 3, Daerah Melaka Tengah, disebabkan oleh trombosis vena dalaman (deep vein thrombosis, DVT) akibat komplikasi daripada pembedahan, tiga hari selepas beliau koma.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.