Khao niao sangkhaya


Khao niao sangkhaya, (Jawi: خاو نياو ساڠخايا), (Bahasa Thai: ข้าวเหนียวสังขยา) atau nasi pulut dengan kastard, ialah pencuci mulut tradisional Thai. Ia disiapkan dengan beras pulut dihiasi dengan kelapa padi dan santan Khao niao sangkhaya disajikan hangat atau pada suhu bilik. Makanan pencuci mulut juga terdapat di negara-negara lain di Asia Tenggara, seperti Indonesia, Malaysia, Singapura, dan Filipina.

Khao niao sangkhaya

Sejarah[1] sunting

Khao niao sangkhaya boleh dibuat mengikut resipi dan citarasa yang berbeza, bergantung pada budaya tertentu. Di Thailand, hidangan itu dipengaruhi oleh masakan Portugis semasa Zaman Ayutthaya (1350-1767). Maria Guyomar de Pinha, yang dikenal sebagai Ratu pencuci mulut Thai, memperkenalkan kaedah revolusioner untuk membuat pencuci mulut Thailand dengan mengambil resipi daripada masakan Portugis, yang umumnya dibuat daripada telur, dan begitulah Sangkhaya diciptakan.

Ingredients[2][3] sunting

Bahannya berbeza di setiap negara. Bahan-bahan yang paling biasa ialah beras pulut, santan, garam, gula Melaka, dan kastad kelapa, yang diperbuat daripada krim kelapa, gula melaka, dan gula kelapa.

Ketersediaan sunting

Khao Niao Sangkhaya banyak terdapat di pasaran Asia. Ia juga boleh didapati di gerai tepi jalan.

Rujukan sunting

  1. ^ "ประวัติความเป็นมาของขนมไทย". Blogspot. Februari 3, 2017.
  2. ^ "Coconut Custard (Sangkaya) with black rice pudding (Kao Niew Dum)". Food. Februari 3, 2017.
  3. ^ "Sticky rice dessert". February 3, 2017.