Malin Kundang (filem): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 32:
 
==Plot==
Malin (Rano Karno) ialah seorang anak muda yang tinggal di Sumatera dengan ibunya (Fifi Young) dan kakak; ayahnya telah hilang di laut beberapa tahun lebih awal. Apabila sekumpulan lanun mendarat di kampung, Malin menangkap mata pemimpin mereka, Nakoda Langkap, yang mengambil anak itu, sehingga sendiri. Kerana mereka meninggalkan kampung, mereka lulus kapal lanun lain, slaverunner Nakoda Hitam. Nakoda Langkap dan orang-orangnya mengambil kapal, mencederakan (kapten lanun jahat) dan membebaskan hamba. Satu, seorang budak yang bernama Lalang, adalah yatim ketika ibunya dibunuh dalam pertempuran; Nakoda Langkap mengambil dia sebagai anak juga.
 
Nakoda Langkap menimbulkan kanak-kanak lelaki untuk menjadi pelayar yang baik dan menghormati orang lain. Beliau juga menghormati janjinya kepada ibu Malin, membawa kanak-kanak lelaki kembali untuk melawat beliau selepas ratus bulan-bulan penuh telah berlalu. Yang kini dewasa Malin (Putu Wijaya) ingin melihat ibunya, menjanjikan bahawa dia lebih suka bertukar menjadi batu daripada lupa, dan kakak Malin yang jatuh untuk Lalang. Kerana mereka meninggalkan kampung, mereka sekali lagi berjalan di seluruh Nakoda Hitam. Dalam pertempuran yang berikutnya, Nakoda Langkap dibunuh dan Nakoda Hitam ditangkap. Malin, kini pemimpin, janji-janji untuk ganti Nakoda Hitam sebagai balasan untuk lokasi harta beliau dikebumikan. Dari tarikh penerimaan maklumat, Malin menyerahkan Nakoda Hitam kepada polis kemudian tersenyum apabila lanun itu digantung.
 
Malin ternyata menjadi seorang pemimpin yang zalim, secara drastik berbeza daripada bapa angkatnya. Manakala Lalang dan leftenan melihat, Malin mematuhi salah satu lelaki Nakoda Hitam untuk perlindungan pulau rahsia, di mana dia membunuh semua yang hadir - termasuk wanita. Walaupun Malin mendapati harta, termasuk sebuah takhta emas, beberapa orang-orangnya meningkat terhadapnya, termasuk Lalang; mereka dibuang ke laut dalam sebuah bot kecil, akhirnya mendarat di kampung Malin ini.
 
Beberapa tahun kemudian, Malin telah menjadi seorang kaya dan berkahwin dengan seorang puteri Cina. Apabila mereka belayar berhampiran kampung, isteri Malin yang meminta air kelapa dan untuk meregangkan kakinya; berat hati mereka meletakkan ke darat, di mana Malin adalah didatangi oleh ibu dan Lalang beliau. Apabila dia menafikan bahawa dia adalah ibunya, penduduk kampung dan lelaki Malin kita berjuang. Sebagai Malin dan isterinya melarikan diri, ribut meletus dan kapal itu runtuh. Keesokan paginya, sebagai ibu Malin yang menangis, mereka mendapati bahawa Malin telah menjadi batu.
 
==Pelakon==