Mesir Purba: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 49:
Pengkaji Mesir Purba merujuk kepada tulisan Mesir sebagai '''[[hieroglif Mesir|hieroglif]]''', bersama dengan [[skrip baji]] [[Mesopotamia]] menjadi [[sistem penulisan]] tertua di dunia. Skrip hieroglif sebahagiannya [[silabik]], sebahagiannya [[ideografik]].
 
'''[[Hieratik]]''' adalah bentuk hieroglif Mesir bersambung yang pertama sekali digunakan semasa Dinasti Pertama (kk. 2925 SM - kk. 2775 SM). Istilah '''[[Demotik Mesir|Demotik]]''' dari sudut Mesir, iaitu, "asal" dari sudut pandangan [[Hellenistik]], berubah menjadi merujuk kepada kedua-dua skrip dan bahasa yang selepas tahap Mesir Silam Akhir daripada [[Nubian]] [[Dinasti kedua puluh lima Mesir|dinasti ke-25]] sehingga ia dipinggirkan oleh Yunani [[Koine]] pada awal abad AD. Selepas penaklukan oleh [[Umar ibn al-Khattab]], [[bahasa KoptikQibti]] kekal sehingga Zaman Pertengahan sebagai bahasa keagamaan olehdalam kalangan minoriti yang beragama [[Kristian]].
 
Skrip hieroplif akhirnya tidak lagi digunakan sekitar [[abad ke-4]], dan mulai dijumpai kembali semenjak [[abad ke-15]] (lihat ''[[Hieroglifik]]'').