Drama lipur lara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Drama lipur lara''' merupakan karya [[drama]] fiksyenatau [[sandiwara]] [[cereka|rekaan]] bersiri, samayang adatersiar dibaik dalam wahana [[televisyen]] atauataupun [[radio]]. Tempoh siri drama lipur lara biasanya panjang, kadang-kadang boleh menjangkau ratusan [[episod]].
 
==Peristilahan==
Nama bagi jenis drama ini berlainan mengikut bahasa. Dalam [[bahasa Indonesia]], drama lipur lara dipanggil "sinetron", iaitu singkatan bagi ''sinema elektronik''. Istilah ini dicetuskan oleh [[Soemardjono]].{{fact}} Dalam [[bahasa Inggeris]] pula, drama jenis ini dipanggil "soap opera" (opera sabun) kerana asalnya drama-drama ini ditaja oleh syarikat sabun.<ref>Bowles, Kate. ''Soap opera: 'No end of story, ever' '' dalam ''The Australian TV Book'', (Eds. Graeme Turner and Stuart Cunningham), Allen & Unwin, St Leonards, NSW, 2000. ISBN 1-86508-014-4</ref> Dalam [[bahasa Sepanyol]], drama lipur lara dipanggil "telenovela".
'''SinemaNama elektronik'''bagi ataujenis lebihdrama dikenaliini dalamberlainan akronim'''''mengikut sinetron'''''negara. ialah istilah untuk siriDalam [[dramaalam Melayu]] sendiri misalnya di [[sandiwaraIndonesia]], bersambungdrama yangbersiri disiarkanturutan olehsebegini dipanggil "sinetron" [[stesensi-né-tron], iaitu singkatan bagi televisyen]]''sinema elektronik''. Menurut hasil [[wawancara]] dengan [[Teguh Karya]], [[sutradara]] terkenal asal Indonesia, istilah yang digunakan secara meluas di [[Indonesia]]negara initersebut pertama kali dicetuskan oleh [[Soemardjono]], (salah satu pengasas dan bekas pengajar [[Institut Kesenian Jakarta]]).
 
Nama bagi jenis drama ini berlainan mengikut bahasa. Dalam [[bahasa Indonesia]], drama lipur lara dipanggil "sinetron", iaitu singkatan bagi ''sinema elektronik''. Istilah ini dicetuskan oleh [[Soemardjono]].{{fact}} Dalam [[bahasa Inggeris]] pula, drama jenis ini dipanggil "soap opera" (opera sabun) kerana asalnya drama-drama ini ditaja oleh syarikat [[sabun]].<ref>Bowles, Kate. ''Soap opera: 'No end of story, ever' '' dalam ''The Australian TV Book'', (Eds. Graeme Turner and Stuart Cunningham), Allen & Unwin, St Leonards, NSW, 2000. ISBN 1-86508-014-4</ref> Dalam [[bahasa Sepanyol]], drama lipur lara dipanggil "telenovela".
==Maksud Drama lipur lara Di Negara Lain==
 
===Jalan cerita ===
===Bahasa Indonesia===
 
'''Sinema elektronik''' atau lebih dikenali dalam akronim''''' sinetron''''' ialah istilah untuk siri [[drama]] [[sandiwara]] bersambung yang disiarkan oleh [[stesen televisyen]]. Menurut hasil [[wawancara]] dengan [[Teguh Karya]], [[sutradara]] terkenal asal Indonesia, istilah yang digunakan secara meluas di [[Indonesia]] ini pertama kali dicetuskan oleh [[Soemardjono]] (salah satu pengasas dan bekas pengajar [[Institut Kesenian Jakarta]]).
 
===Jalan cerita ===
 
Sinetron pada umumnya bercerita tentang kehidupan manusia sehari-hari yang diwarnai konflik berpanjangan. Seperti layaknya [[drama]] atau sandiwara, sinetron bermula dengan perkenalan tokoh-tokoh yang memiliki ciri-ciri masing-masing. Berbagai watak yang berlainan menimbulkan konflik yang makin lama makin besar sehingga sampai pada titik klimaksnya. Akhir dalam suatu sinetron terdapat penamat gembira attaupun sedih, bergantung kepada jalan cerita yang ditentukan oleh penulis senario.
Baris 20 ⟶ 17:
Hingga kini, sinetron [[Indonesia]] yang paling lama ialah sinetron'''[[ Tersanjung ]]'''nukilan [[Tripar Multivision Plus | Multivision Plus]] dengan masa tayang selama 7 tahun sejak tarikh [[2 Januari]] [[ 1998]] sampai [[25 Februari]] [[2005]] dengan jumlah 370 episod dan 7 musim. Sedangkan untuk sinetron dengan episod terbanyak ialah sinetron'''[[ Cinta Fitri ]]'''nukilan [[MD Entertainment]] yang mencapai 1002 episod dalam 7 musim (kini 21 musim) dengan masa tayang selama 4 tahun (2016 sekarang 9 tahun) sejak tarikh [[2 April]] [[ 2007]] sampai [[8 Mei]] [[2011]] dan bersambung semula tarikh [[26 Januari]] [[2015]] hingga kini dengan berjumlah 1450 episod.
 
=== KritikSambutan dan kritikan ===
Sinetron sering menuai kontroversi dalam tayangannya. Kontroversi boleh timbul dari segi cerita, penokohan, sehinggalah nilai moral yang terkandung.