Soekarno: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Buang ayat lucah.
Tiada ringkasan suntingan
Baris 69:
Sukarno ialah pemimpin perjuangan negaranya untuk [[Pengisytiharan Kemerdekaan Republik Indonesia|Kemerdekaan dari Belanda]]. Beliau merupakan ketua pergerakan nasionalis Indonesia semasa zaman penjajahan Belanda, dan menghabiskan lebih dari satu dekad di bawah penahanan Belanda sehingga dibebaskan oleh pasukan Jepun yang menyerang. Sukarno dan rakan-rakan nasionalisnya bekerjasama untuk mendapatkan sokongan untuk usaha perang Jepun dari penduduk, sebagai ganti bantuan Jepun dalam menyebarkan idea-idea nasionalis. Selepas penyerahan Jepun, Sukarno dan [[Mohammad Hatta]] mengisytiharkan kemerdekaan Indonesia pada 17 Ogos 1945, dan Sukarno dilantik sebagai presiden pertama. Beliau mengetuai Indonesia dalam menentang usaha semula penjajahan Belanda melalui diplomatik dan ketenteraan sehinggalah pengakuterimaan Belanda kemerdekaan Indonesia pada tahun 1949. Pengarang [[Pramoedya Ananta Toer]] pernah menulis "Sukarno adalah satu-satunya pemimpin Asia era moden dapat menyatukan rakyat yang berlainan etnik, latar belakang budaya dan agama tanpa menumpahkan setitik darah."
 
Selepas tempoh demokrasi berparlimen, Sukarno menubuhkan sebuah sistem autokratik yang dipanggil "Demokrasi Terpimpin" pada tahun 1957 yang berjaya menamatkan ketidakstabilan dan pemberontakan yang mengancam kelangsungan negara yang pelbagai dan pecah. Pada awal 1960-an, Sukarno memandang Indonesia ke kiri dengan memberikan sokongan dan perlindungan kepada [[PartiPartai Komunis Indonesia]] (PKI) kepada kerengsaan tentera dan Islamis. Beliau juga memulakan beberapa dasar asing agresif di bawah rubrik anti-imperialisme, dengan bantuan dari [[Kesatuan Soviet]] dan [[China]]. [[Gerakan 30 September]] (1965) membawa kepada kemusnahan PKI dan penggantiannya pada tahun 1967 oleh salah seorang jeneralnya, [[Suharto]] (lihat Peralihan ke Orde Baru), dan beliau masih ditahan di rumah sehingga kematiannya.
 
== Nama==
Baris 255:
Di depan keamanan, tentera memulakan siri kempen yang berkesan yang mengakhiri pemberontakan Darul Islam yang lama memusnahkan di Jawa Barat (1962), Aceh (1962), dan Sulawesi Selatan (1965). Kartosuwirjo, pemimpin Darul Islam, ditangkap dan dibunuh pada September 1962.
 
Untuk mengimbangi kuasa tentera, Sukarno mula bergantung pada sokongan [[PartiPartai Komunis Indonesia]] (PKI). Pada tahun 1960, beliau mengisytiharkan kerajaannya berdasarkan Nasakom, kesatuan tiga helai ideologi yang ada dalam masyarakat Indonesia: nasionalisme, agama, dan komunisme. Sehubungan itu, Sukarno mula mengakui lebih banyak komunis masuk ke kerajaannya, sambil membangun hubungan yang erat dengan pengerusi PKI Dipa Nusantara Aidit.
 
Untuk meningkatkan martabat Indonesia, Sukarno menyokong dan memenangi tawaran untuk [[Sukan Asia 1962]] yang diadakan di Jakarta. Banyak kemudahan sukan seperti kompleks sukan Senayan (termasuk 100,000 kerusi Stadium Bung Karno) dibina untuk menampung permainan. Terdapat ketegangan politik ketika rakyat Indonesia menolak masuknya delegasi dari Israel dan Taiwan. Selepas Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa mengenakan sekatan terhadap Indonesia disebabkan oleh dasar pengecualian ini, Sukarno membalas dengan menganjurkan acara pesaing "bukan-imperialis" ke [[Sukan Olimpik]], yang dipanggil Games of New Emerging Forces (GANEFO). GANEFO berjaya di Jakarta pada November 1963, dan dihadiri oleh 2,700 atlet dari 51 negara.
Baris 279:
Pertempuran tentera laut meletus pada Januari 1962 apabila empat kapal peluru berpandu Indonesia dipintas oleh kapal-kapal Belanda dan pesawat-pesawat dari pantai Vlakke Hoek. Satu kapal Indonesia tenggelam, membunuh Timbalan Ketua Staf Angkatan Laut, Commodore Jos Sudarso. Sementara itu, Pentadbiran Kennedy bimbang tentang perpindahan Indonesia yang berterusan ke arah komunisme sekiranya Belanda terus berpindah ke Irian Barat/Papua Barat. Pada Februari 1962, Peguam Negara AS [[Robert F. Kennedy]] mengembara ke Belanda dan memberitahu kerajaan bahawa Amerika Syarikat tidak akan menyokong Belanda dalam konflik bersenjata dengan Indonesia. Dengan senjata dan penasihat Soviet, Sukarno merancang pencerobohan besar-besaran dan sempadan laut ke ibu pejabat tentera Belanda Biak untuk bulan Ogos 1962, yang dikenali sebagai Operasi Djajawidjaja. Ia akan diketuai oleh Ketua Jeneral [[Suharto]], [[Presiden Indonesia]] yang akan datang. Sebelum rancangan ini dapat direalisasikan, Indonesia dan Belanda menandatangani Perjanjian New York pada bulan Ogos 1962. Kedua negara sepakat untuk melaksanakan Rencana Bunker (dirumuskan oleh diplomat Amerika Ellsworth Bunker), dimana Belanda sepakat untuk menyerahkan Irian Barat / Papua Barat kepada UNTEA pada 1 Oktober 1962. UNTEA memindahkan wilayah tersebut kepada pihak berkuasa Indonesia pada bulan Mei 1963.
[[Fail:Sukarno_konfrontasi,_indonesia's_undeclared_war,_ABC_1966.webm|thumb|Laporan [[Australian Broadcasting Corporation|ABC]] pada 1966 membincangkan konteks politik Sukarno untuk Konfrontasi]]
Selepas mendapat kawalan ke atas Irian Barat/Papua Barat, Sukarno menentang penubuhan [[Persekutuan Malaysia]] pada 1963, yang menegaskan bahawa ia adalah plot neo-kolonial oleh [[British]] untuk melemahkan Indonesia. Meskipun terdapat pungutan politik Sukarno, yang mendapat sokongan apabila unsur politik kiri di wilayah British Borneo Sarawak dan Brunei menentang rancangan Persekutuan dan menjajarkan diri dengan Sukarno, [[Malaysia]] ditubuhkan pada September 1963. Ini diikuti oleh [[konfrontasi Indonesia-Malaysia]] (Konfrontasi), yang diumumkan oleh Sukarno dalam ucapannya Dwi Komando Rakjat (DWIKORA) di Jakarta pada 3 Mei 1964. Objektif yang diumumkan Sukarno bukan seperti yang dikatakan, untuk menguburkan [[Sabah]] dan [[Sarawak]] ke [[Indonesia]], tetapi untuk menubuhkan "Negeri Kalimantan Utara" di bawah kawalan PartiPartai Komunis Kalimantan Utara. Dari tahun 1964 hingga awal 1966, sejumlah tentera Indonesia, orang awam, dan gerila komunis Malaysia telah dihantar ke [[Borneo Utara]] dan Semenanjung [[Tanah Melayu]]. Pasukan ini berperang dengan askar-askar British dan Komanwel yang dikerahkan untuk melindungi negara Malaysia yang baru lahir. Ejen Indonesia juga meletupkan beberapa bom di Singapura. Secara domestik, Sukarno memupuk sentimen anti-British dan Kedutaan British dibakar. Pada tahun 1964, semua syarikat British yang beroperasi di negara ini, termasuk operasi Indonesia Chartered Bank dan [[Unilever]], dinasionalisasi. Konfrontasi itu datang ke klimaks bulan Ogos 1964, ketika Sukarno memberi arahan pendaratan tentera Indonesia di [[Pontian]] dan [[Labis]] di tanah besar Malaysia, dan perang yang tidak dapat dielakkan sepertinya tidak dapat dielakkan apabila ketegangan meningkat. Bagaimanapun, keadaan itu menenangkan pada pertengahan bulan September di puncak [[Krisis Selat Sunda]], dan selepas [[Pertempuran Plaman Mapu]] pada April 1965, serangan Indonesia ke Sarawak semakin kecil dan lemah.
 
Pada tahun 1964 Sukarno memulakan kempen anti-Amerika, yang dimotivasi oleh pergeserannya ke arah blok komunis dan hubungan yang kurang bersahabat dengan Pentadbiran [[Lyndon Johnson]]. Kepentingan dan perniagaan Amerika di Indonesia dikecam oleh pegawai kerajaan dan diserang oleh perusuh yang diketuai PKI. Filem Amerika diharamkan, buku Amerika dan album [[Beatles]] dibakar, dan band Indonesia Koes Plus dipenjarakan kerana bermain muzik rock dan muzik gaya Amerika. Akibatnya, bantuan AS ke Indonesia telah dihentikan, yang mana Sukarno membuat kenyataannya yang terkenal, "Pergi ke neraka dengan pertolongan kamu". Sukarno menarik balik Indonesia dari [[Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu]] pada 7 Januari 1965 ketika, dengan sokongan AS, Malaysia mengambil tempat duduk pada [[Majlis Keselamatan PBB]].