Araz: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
== Gambaran ==
[[Fail:Cedrus_atlantica2.jpg|kanan|thumb|Dedaun araz Atlas]]
Pokok-pokok ''Cedrus'' boleh tumbuh setinggi 30-40 m (kadangkalanya 60 m) dengan [[kayu]] berbau wangi kuat dan be[[resin]], kulit kayu berbatas tebal, dan ranting yang luas. Pucuk yang tumbuh bercirikan dwibentuk, dengan pucuk panjangnya membentuk rangka ranting-ranting pokok manakala pucuk pendeknya pula berdaun banyak. 

[[Daun|Daun-daun]]<nowiki/>nya [[malar hijau]] dan seakan jarum dengan panjang 8-60&#x20;mm yang disusun dalam filotaksis lingkaran terbuka pada pucuk panjang, dan dalam kelompok lingkaran padat 15-45 keping daun pada pucuk pendek. Warna daun-daun ini berubah dari hijau terang rumput hingga ke hijau gelap hingga ke biru-hijau pucat, bergantung kepada ketebalan lapisan lilin putih yang melindungi daun daripada kekeringan. 

[[Kon konifer|Kon benih]]<nowiki/>nya berbentuk tong dengan ukuran sepanjang 6-12&nbsp;&#x73;m dan selebar 3-8&nbsp;&#x73;m, berwarna hijau yang matang menjadi kelabu keperangan, dan seperti dalam ''Abies'', hancur apabila matang untuk melepaskan [[Biji benih|benih]] bersayapnya. Benih araz berukuran sepanjang 10-15&#x20;mm, dengan sayap sepanjang 20-30&#x20;mm, seperti dalam ''Abies'', benih mempunyai dua atau tiga lecetan mengandungi [[resin]]<nowiki/>nya yang merengsakan sebagai mekanisme pertahanan daripada dimakan [[tupai]]. Tempoh matangnya kon mengambil satu tahun di mana pendebungaan berlaku pada musim luruh dan benih matang dilepaskan pada masa yang sama setahun kemudian. Kon [[debunga]] pokok berbentuk bujur lonjong berukuran 3-8&nbsp;&#x73;m yang tumbuh pada akhir musim panas dan melepaskan debunganya pada musim luruh.<ref name="idsy">Frankis, M. & Lauria, F. (1994). </ref>
 
== Taksonomi ==