Hari Kesedaran Autisme Sedunia

Hari Kesedaran Autisme Sedunia ialah hari yang diiktiraf antarabangsa pada 2 April setiap tahun, menggalakkan Negara Anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengambil langkah-langkah meningkatkan kesedaran tentang orang dengan Gangguan Spektrum Autisme (ASD) di seluruh dunia. Ia ditandakan oleh ketetapan Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu "62/139. Hari Kesedaran Autisme Sedunia", diluluskan dalam majlis pada 1 November 2007, dan diterima pakai pada 18 Disember 2007. Ia diusulkan oleh wakil Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dari Qatar, Yang Mulia Sheikha Mozah Bint Nasser Al-Missned, Suri Yang Mulia Sheikh Hamad Bin Khalifa Al-Thani, Emir Negara Qatar, dan disokong oleh kesemua negara anggota.[1][2][3][4]

Hari Kesedaran Autisme Sedunia
Nama rasmiWorld Autism Awareness Day (Inggeris)
Diraikan oleh/di
Negara anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
Tarikh2 April
Kekerapantahunan

Ketetapan ini diluluskan dan diterima pakai tanpa undian dalam Perhimpunan Agung PBB, kebanyakannya sebagai tambahan kepada inisiatif PBB sebelum ini untuk menambah baik hak asasi manusia.[3]

Hari Autisme Sedunia ialah salah satu daripada tujuh Hari PBB khusus kesihatan yang rasmi.[5] Hari tersebut membawa pertubuhan autisme individu bersama semua di seluruh dunia untuk membantu dalam benda seperti penyelidikan, diagnosis, rawatan dan penerimaan bagi mereka yang terjejas oleh gangguan perkembangan ini.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Third Committee Calls on Assembly to Designate 2 April World Autism Day | Meetings Coverage and Press Releases". www.un.org. Dicapai pada 6 November 2015.
  2. ^ "General Assembly Adopts Landmark Text Calling for Moratorium on Death Penalty | Meetings Coverage and Press Releases". www.un.org. Dicapai pada 6 November 2015.
  3. ^ a b "United Nations Marks First World Autism Awareness Day Today | Meetings Coverage and Press Releases". www.un.org. Dicapai pada 6 November 2015.
  4. ^ "World Autism Awareness Day 2017". jobsmedia.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 Oktober 2017. Dicapai pada 19 Oktober 2017.
  5. ^ "UN – Global Issues – Health". www.un.org. Dicapai pada 25 Mac 2017.

Templat:Pervasive developmental disorders Templat:Autism resources