Metamorphoses (Latin: Metamorphōseōn librī : "Buku Transformasi") adalah puisi naratif bahasa Latin dikarang Ovidius, seorang penyair bangsa Romawi. Karya ini merangkumi sebanyak 11,995 baris ayat, 15 buah buku dan lebih daripada 250 mitos yang menceritakan sejarah dunia dari penciptaannya kepada sejarah pemujaan atau penyanjungan Julius Caesar dalam rangka kerja mitos-sejarah yang longgar.

Metamorphoses 
oleh Ovid
Halaman edisi terbitan Lucantonio Giunti di Venezia tahun 1497
Tajuk asalMetamorphoseon libri
Terbitan pertama8 TM
BahasaLatin
GenreNarrative poetry, epic, elegy, tragedy, pastoral (see Contents)

Puisi ini tidak sahaja merupakan mahakarya Ovid, malah merupakan salah satu karya yang paling berpengaruh dalam budaya Baratdi mana ia telah mengilhami banyak pengarang termasuk Dante Alighieri, Giovanni Boccaccio, Geoffrey Chaucer, dan William Shakespeare; lagi-lagi pada zaman Pembaharuan sehingga menjelang akhir abad ke-20. Karya ini terus memberi inspirasi kepada penghasilan banyak pelbagai media yang mengadaptasikan banyak kisah-kisah diceritakan puisi ini sehinggalah kini baik dalam bentuk seni ukiran dan lukisan, dan muzik malah semaju teknologi audiovisual seperti filem.

Format pengarangan sunting

Puisi ini umumnya dianggap memenuhi kriteria epik; di mana panjangnya menghubungkan lebih daripada 250 naratif dalam sebanyak lima belas kitab; [1] ia terdiri dalam hexameter dactylic, meter kedua Iliad dan Odyssey purba, dan Aeneid epik yang lebih kontemporari; dan ia merawat subjek kesusasteraan tinggi mitos.[2] Walau bagaimanapun, puisi ini "meempergunakan nada dan tema hampir setiap jenis karya sastera", [3] dari epik dan elegi kepada tragedi dan pastoral . [4]

Kandungan sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Galinsky 1975, p. 4.
  2. ^ Harrison 2006, p. 87.
  3. ^ Solodow 1988, p. 18.
  4. ^ Harrison 2006, p. 88.
  5. ^ Melville 2008, pp. vii–viii.

Bacaan lanjut sunting

  • Charles Martindale, penyunting (1988). Ovid renewed: Ovidian influences on literature and art from the Middle Ages to the twentieth century. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-39745-2.

Pautan luar sunting

Terjemahan bahasa Inggeris

Analisis

Fail audio

Ilustrasi gambar