Nepal Airlines Corporation (Bahasa Nepal: नेपाल वायुसेवा निगम), dahulunya dikenali sebagai Royal Nepal Airlines (Bahasa Nepal: शाही नेपाल वायुसेवा) adalah penerbangan kebangsaan bagi Nepal. Ditubuhkan pada tahun 1958, iaitu syarikat penerbangan tertua di negara ini. Dari pangkalan utamanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Tribhuvan, Kathmandu, syarikat penerbangan ini mengendalikan perkhidmatan domestik di Nepal dan perkhidmatan jarak sederhana di Asia. Pesawat pertama syarikat penerbangan itu adalah Douglas DC-3, yang digunakan untuk berkhidmat dengan laluan domestik dan beberapa destinasi di India. Syarikat penerbangan ini memperoleh pesawat jet pertama iaitu Boeing 727s pada tahun 1972. Sehingga Mac 2018, syarikat penerbangan ini mengendalikan dua belas pesawat. Selain itu, syarikat penerbangan ini telah berada dalam senarai pengangkut udara yang diharamkan di Kesatuan Eropah pada tahun 2013.[1]

Nepal Airlines
नेपाल वायुसेवा
Fail:NepalAirlines.png
IATA ICAO Pengenal
RA RNA ROYALNEPAL
Ditubuhkan1 Julai 1958; 65 tahun yang lalu (1958-07-01), sebagai Royal Nepal Airlines
AOC #003/2000
HabLapangan Terbang Antarabangsa Tribhuvan
Bandar tumpuan
Pesawat12
Destinasi32
Syarikat indukKerajaan Nepal
Ibu pejabatKathmandu, Nepal
Orang pentingSugat Ratna Kansakar (CEO)
Pekerja14,00
Laman webnepalairlines.com.np

Pesawat sunting

 
Nepal Airlines Twin Otter
 
Nepal Airlines Boeing 757-200

Pesawat kini sunting

Pesawat Nepal Airlines adalah yang berikut (pada April 2018):[2]

Jumlah pesawat kini: 12

Jumlah pesanan pesawat: 2

Kabin dan perkhidmatan sunting

Antarabangsa sunting

Kelas Shangri-La sunting

Shangri-La Class adalah kelas perniagaan Nepal Airlines di semua penerbangan antarabangsa. Shangri-La Class terdiri daripada 16 kerusi pada pesawat Boeing 757 dan 8 kerusi pada pesawat Airbus A320 dengan konfigurasi empat kali. Nepal Airlines menghidangkan penumpang Kelas Shangri-La dengan makanan yang dinilai oleh ahli masakan. Penumpang juga disediakan dengan pelbagai minuman untuk dipilih, termasuk wain pelengkap, koktel, vodka, dan pelbagai minuman ringan.

Kelas Ekonomi sunting

Nepal Airlines menyediakan penumpang kelas ekonomi dengan makanan pilihan sama ada ikan, ayam atau kambing. Penumpang juga boleh meminta makanan vegetarian pada masa tempahan.

Domestik sunting

Kelas Ekonomi sunting

Semua pesawat domestik Nepal Airlines dikonfigurasikan dengan kelas ekonomi sahaja oleh kerana kebanyakan penerbangan domestik kurang dari satu jam, penumpang akan dilengkapi dengan gula-gula dan kapas sahaja.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "EU ban on airline companies from Nepal to continue". Onlinekhabar. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-02-17. Dicapai pada 17 February 2018.
  2. ^ "Aircraft and Fleet Lists - ch-aviation.com". ch-aviation. Dicapai pada 24 April 2015.
  3. ^ http://aviationnepal.com/nepal-airline-9n-akr-new-aircraft-landed-tribhuvan-international-airport-photo-feature/