Pelukisan realistik berseni

Pelukisan realistik dalam seni visual dan lukisan teknikal bermakna proses merumuskan, menambah warna, teduhan, dan penteksturan imej. Ia juga boleh digunakan untuk menggambarkan kualiti pelaksanaan proses itu. Ketika digunakan sebagai cara ungkapan, ia serupa dengan penggambaran. Bagaimanapun, ia boleh digunakan semata-mata untuk pengvisualan data yang sedia ada tidak kira apa-apa pesanan atau idea pratanggap yang bakal diluahkan. Pelukisan realistik juga teknik yang dapat digunakan ketika mereka pembungkusan dan jenama.

Contoh animasi yang diberikan

Kaedah alternatif untuk gambar pelukisan realistik ialah menangkap imej seperti fotografi atau imej pemindaian. Kedua-dua gambar diberikan dan ditangkap boleh dicampur, disunting, atau kedua-duanya.

Gaya pelukisan realistik sunting

Pelukisan realistik berseni ialah penggunaan gaya seni visual untuk pelukisan realistik. Untuk gaya pelukisan realistik fotorealistik, penekanan pada penciptaan semula bayang samar dan sifat permukaan objek yang digambarkan yang tepat, komposisi, atau kualiti lain-lain yang lebih generik. Apabila penekanan pada gaya pelukisan realistik interpretif yang unik, maklumat visual ditafsirkan oleh artis dan dipaparkan sewajarnya menggunakan bahantara seni dan tahap abstraksi yang dipilih dalam seni abstrak. Dalam grafik komputer, gaya pelukisan realistik tafsiran dikenali sebagai gaya pelukisan realistik bukan fotorealistik, tapi mungkin digunakan untuk memudahkan ilustrasi teknikal. Gaya pelukisan realistik yang menggabungkan fotorealisme dengan bukan fotorealisme dikenali sebagai gaya pelukisan realistik hiperrealistik.

Lihat juga sunting

 
Lukisan realistik berseni pesawat-x