Pulau Ubin ialah pulau kecil (10 km²) yang terletak di timur laut Singapura, di samping Pulau Tekong. Di sini banyak batu-batu granit. Menurut kisah orang-orang Melayu lama, pulau ini juga dikenal sebagai Pulau Batu Ubin. Batu-batu di pulau ini digunakan untuk membuat jubin lantai di masa lalu dan dipanggil "Jubin", yang kemudian disingkat Ubin.

Lagenda sunting

Lagenda mengatakan bahawa Pulau Ubin terbentuk daripada 3 binatang dari Singapura ( katak, babi dan gajah) berlawan satu sama lain dan berlumba pergi ke pesisir pantai Johor. Binatang yang kalah akan berubah menjadi batu. Ketiganya gagal sampai ke pesisir pantai Johor. Oleh itu,gajah dan babi berubah menjadi Pulau Ubin dan katak menjadi Pulau Sekudu atau Pulau Katak.

Sejarah sunting

Disebabkan batu granit, ramai penduduk Singapura pada 1960-an, tinggal di sini .Ia juga disebabkan kepadatan Singapura yang makin memuncak.

Pada 3 Jun 2005, pemerintah Singapura memerintahkan rakyatnya bahawa seluruh petani yang memelihara burung-burung di pulau itu untuk dibawa ke tanah besar Singapura dan dipelihara di kawasan yang selamat yang juga diakui pemerintah dari 17 Jun 2005 segera, setelah selesema burung dari Malaysia. Dalam pertukaran, penduduk asli ditawarkan pakej perumahan HDB, walaupun mereka lebih memilih untuk terus tinggal di pulau itu.

Keadaan Terkini sunting

Pulau Ubin merupakan salah satu wilayah terakhir Singapura yang telah dilindungi dari pembandarayakan, pemusatan pembangunan, dsb.

Kampung dan jeti kayu Pulau Ubin, penduduknya yang santai, pekebun yang kaya dan dilindungi, meninggalkan tanaman, dan sifat dasarnya yang tak tersentuh pada umumnya membuatnya jadi saksi terakhir "kampung" Singapura kuno yang ada sebelum masa industri moden dan projek pembangunan.

Projek pembandaran pemerintah pada pulau ini dalam beberapa tahun terakhir telah menjadi kontroversi dan perdebatan melalui media yang dikontrol pemerintah.

Walaupun tindakan pemerintah terkini telah dibataskan untuk melebarkan jalan kecil untuk lori, bangunan pelindung untuk pejalan segera dibina kerana jumlah pengunjung yang makin ramai, dan secara tidak langsung mengubah wajah dan alam Pulau Ubin dari tak tersentuh menjadi moden, dan membuka jalan untuk pembangunan masa depan.

Masa depan pulau ini ada di tangan orang-orang Singapura, namun statusnya sebagai saksi gaya hidup kuno kemungkinan akan lenyap dengan generasi "kampung" terakhir.

Keadaan Terkini sunting

Meskipun pulau ini menarik perhatian pemerintah untuk dibangunkan dan hanya dalam tahun-tahun terkini, para pengunjung Singapura telah datang ke Pulau Ubin untuk perkhemahan musim panas untuk anak-anak dan kegiatan luar rumah selama beberapa tahun.

Dengan perkembangan perhatian dalam perkembangan alam, macam baru pengunjung kini sedang bertambah dalam arus pengunjung.

Salah satu daya tarikan pulau ini ialah kerana terkenal di pulau ini ialah Tanjung Chek Jawa. Sebelumnya rumpai laut 5.000 tahun lalu, dapat dikatakan sebenarnya tidak terancam, dengan sejumlah hidupan laut yang setanding dengan pulau lainnya, seperti arnab laut, sotong, tapak sulaiman, ikan, dan sebagainya.

Pelancong dapat mengelilingi pulau ini melalui bot yang 10 minit berjalan dari jeti Changi Village. Harganya ialah 2 dolar Singapura per seorang.

Pautan Luar sunting